در حال حاضر بین عرضه و تقاضای نفت تعادل معقولی وجود دارد، اما موج جدید کرونا می‌تواند دوباره تقاضا را پایین آورده و باعث کاهش تولید شود.
plusresetminus
کرونای انگلیسی تعادل عرضه و تقاضای نفت را به هم می‌ریزد؟
به گزارش اختصاصی نفت آرا،اوپک و متحدانش که به گروه اوپک پلاس معروف هستند، اعلام کرده اند تلاش می کنند به سرعت مازاد ذخایر نفت که در دوره همه گیری ویروس کرونا ایجاد شدند را حذف کنند، که این خود می‌تواند چالش‌های جدیدی را در آینده به وجود آورد.
 
تحلیلگران اوپک پیش بینی می‌کنند تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۱ به میزان ۵.۸ میلیون بشکه در روز رشد کرده و به ۹۶ میلیون بشکه در روز می‌رسد. این میزان همچنان کمتر از ۱۰۰ میلیون بشکه در روز پیش از شیوع پاندمی است.
اوپک انتظار دارد ذخایر نفت در سال ۲۰۲۱ به میزان حدود ۴۰۰ میلیون بشکه کاهش پیدا کند.
 در پاسخ به سقوط تقاضا که در نتیجه همه‌گیری ویروس کرونا ایجاد شده بود می‌توان با کاهش تولید اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت دوباره بازار جهانی نفت را متعادل کرد .
 
آزودو  رئیس دوره‌ای اوپک اعلام کرده بود که، قیمت نفت خام نسبتاً متعادل است و ما شاهد یک تعادل خاص بین عرضه و تقاضا هستیم.
با این حال با شروع موج‌های جدید این ویروس با کاهش تقاضا به علت وجود محدودیت ها مواجه خواهیم شد.
 طی ائتلاف اوپک‌پلاس ، اوپک و سایر تولیدکنندگان بزرگ نفت مانند روسیه  دیدار می‌کنند و انتظار می‌رود  اجازه 1.5 میلیون بشکه در روز نفت به بازار بازگردد تا به افزایش احتمالی تقاضا به دنبال اجرای برنامه‌های واکسیناسیون کرونا پاسخ دهند.از جمله موارد قابل ذکر که آزودو، وزیر منابع معدنی و نفت آنگولا که ریاست دوره‌ای اوپک را برعهده دارد به آن توجه کرد بدترشدن شرایط همه‌گیری کرونا وکاهش تولیدات تولیدکنندگان درپی آن بود. هر چند بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که افت تاریخی تولید نفت خط می تواند عاملی برای به هم خوردن تعادل بازار شود رکود تازه‌ای را در این حوزه رقم زند.
احتیاط در بازار نفت
 
وجود اتحاد در تولید نفت می تواند عاملی برای احیای کامل تقاضا باشد
 
https://naftara.ir/vdcakin0149ny.5k4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما