نائب رئیس هیئت مدیره پتروشیمی فن آوران اعلام کرد: این پروژه با رقم تقریبی ۳۰ میلیون دلار در زمان تقریبا ۲ سال به بهره برداری خواهد رسید. در این پروژه حداکثر توان داخلی را استفاده خواهیم کرد. به غیر از چند آیتم همه اقلام مورد نیاز را می توانیم داخلی سازی کنیم.
plusresetminus
ظرفیت تولید متانول فن آوران با پروژه بازیافت Co۲ افزایش می‌یابد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، محمد جواد بدری، مدیرعامل و نائب رئیس هیئت مدیره پتروشیمی فن آوران در حاشیه آیین کلنگ زنی پروژه بازیافت Co2 از گازهای احتراق ریفرمور واحد متانول پتروشیمی فن آوران در خصوص اهمیت زیست محیطی و اقتصادی این پروژه در گفت و گو با خبرنگار  آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"، اظهار داشت: روش تولید متانول در پتروشیمی فن آوران به روش SMR + CO2 است، این روشی است که پتروشیمی فن آوران را از دیگر تولیدکنندگان متمایز کرده است. در اوضاع کنونی که قیمت های انرژی خیلی بالا رفته است، این پروژه هم از لحاظ اقتصادی و هم از لحاظ زیست محیطی بسیار با اهمیت است. تقریبا دو سال است که مرحله مقدماتی و مرحله مطالعاتی این پروژه شروع شده است و روش های مختلفی را بررسی کردیم، با لایسنسورهای مختلفی جلسه گذاشتیم تا اینکه امروز شاهد کلنگ زنی آن هستیم.
بدری در مورد اهداف اجرای این پروژه گفت: از اهداف اصلی این طرح این است که تقریبا 160 هزار تن CO2 در سال را از استک کوره ها بازیافت می کنیم که باعث افزایش ظرفیت حداقل 5 درصدی واحد متانول ما می شود. همچنین در واحد CO هم تغییراتی در خوراک دادیم که بسیار کار بی نظیری بود با اینکه لایسنسور ما قطع رابطه کرد، تغییر طراحی در خوراک دادیم و این خوراک CO2 در آنجا هم استفاده می شود و باعث افزایش ظرفیت در واحد COمی شود.
نائب رئیس هیئت مدیره پتروشیمی فن آوران در خصوص سرمایه مورد نیاز و زمان بهره برداری پروژه بازیافت CO2 اعلام کرد: این پروژه با رقم تقریبی 30 میلیون دلار در زمان تقریبا 2 سال به بهره برداری خواهد رسید. در این پروژه حداکثر توان داخلی را استفاده خواهیم کرد. به غیر از چند آیتم همه اقلام مورد نیاز را می توانیم داخلی سازی کنیم.
مدیرعامل پتروشیمی فن آوران در خصوص تاثیر افزایش قیمت خوراک، سوخت و یوتیلیتی بر تولید و سودآوری مجتمع تصریح کرد: اگر روند سود آوری شرکت فن آوران را مشاهده کنید از سال 1396 به بعد همیشه در یک سطح سود خوب بوده ایم و همیشه تولید بالای 95 درصد بوده است. یکی از ریسک هایی که شناسایی کردیم از جمله قطع خوراک  CO2 از دو شرکتی که دریافت می کردیم بود، چون یکی از شرکت ها کاتالیستش تغییر کرد و Co2 که به عنوان محصول فرعی اش بود کم شد. لذا، پروژه بازیافت Co2 از گازهای احتراق ریفرمور واحد متانول را آگاهانه تعریف کردیم نه از سر اجبار که مزایای زیادی بر ای سهامداران خواهد داشت.  
وی ادامه داد: الان سال هجدهم تولید ماست و هیچ سالی مثل امسال افزایش قیمت حامل های انرژی و خوراک را تجربه نکرده بودیم. امروز خوراک گاز در کشورهای همسایه به مراتب پایین تر از ایران است، بالاترین گاز در عمان 11سنت در هر متر مکعب است. افزایش قیمت خوراک و سوخت، مزایای رقابتی در فروش محصول را از ما گرفته است. اگر رقمی که در بودجه 1402 به مجلس ارایه شده اجرایی شود، قطع به یقین کلیه متانول ها وارد زیان خواهند شد. با قیمت موجود 5 هزار تومان در هر متر مکعب ،متانول های جدید در زیان هستند و با قیمت ابلاغیه ای که در سال 1401 -1402 خواهد بود، فن آوران هم با توجه به اینکه روش تولیدش هم متفاوت است، قطعاً در زیان خواهد بود و پیش بینی ها هم زیان بسیار بالایی را نشان می دهد. حدود یک ماه قطع گاز داشتیم ولی الان در مدار تولید هستیم. قطعا ما باید همیشه به فکر این باشیم که تولید پایدار باشد و همیشه باید به این فکر باشیم که قیمت تمام شده را پایین بیاوریم.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdch.inqt23nmiftd2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما