کارشناسان می‌گویند طبق آمار رسمی صنایع ۲۰ درصد از گاز را مصرف می‌کنند که پتروشیمی بیشترین سهم را داراست لذا صنایع نسبت به قیمت گذاری گاز انتقاد دارند.
plusresetminus
۲۰ درصد گاز مصرفی سهم صنایع است/انتقاد به نحوه قیمت گذاری
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، نشست مشترک کمیسیون انرژی و محیط زیست، کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران با حضور مدیر عامل بورس انرژی، رئیس پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه شریف و دیگر مسئولان این رشته همزمان با ظهر یکشنبه برگزار شد.
مدیر عامل بورس انرژی در نشست مشترک کمیسیون انرژی و محیط زیست، کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه راه اندازی معاملات گازی بورس انرژی بررسی می شود، تاکید کرد: ایران جزء سه قدرت اول گاز در دنیا بوده اما در قیمت گذاری تاثیر گذار نیست همچنین طبق آمار رسمی صنایع ۲۰ درصد از گاز را مصرف می کنند که پتروشیمی بیشترین سهم را داراست لذا صنایع نسبت به قیمت گذاری گاز انتقاد دارند.
علی نقوی افزود: عدم النفع پرداخت گاز حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان است یعنی حدود ۱۶ میلیارد دلار و طبق مطالعه ای که در بورس انرژی در حال انجام است اگر نرخ گاز خوراک نیروگاه ها در کشور آزاد و نرخ رقابتی به صنایع عرضه شود قیمت برق صنایع و واحد های تولیدی بسیار کمتر خواهد شد.
راه اندازی بورس گاز
رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق تهران گفت: با توجه به پژوهش مشترکی که توسط این کمیسیون و پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه شریف با موضوع ناترازی گاز در ایران و آسیب های آن انجام شده در آن قید شده که تاسیس بورس گاز راهکاری است به منظور عبور از مخاطرات ناترازی آن. شایان ذکر است این پژوهش در اختیار دولت قرار گرفته است.
رضا پدیدار در ادامه گفت: اولین بورس کالا در کشور بورس انرژی بوده از اینرو مکانیزم عرضه و معاملات گاز در بورس انرژی می تواند بازار این حامل انرژی را از نظر مصرف متوازن کرده و واحد های تولیدی و شهرک های صنعتی نیز دیگر نگران قطعی گاز در فصل زمستان نمی شوند.
تصمیمات کوتاه مدت مشکلات را حل نمی کنند
در ادامه این نشست رئیس پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه شریف گفت : راه اندازی این بورس می تواند ناترازی را در حوزه مصرف گاز تصحیح کند گاز مساله ای پر مشکل و پیچیده است مسائلی مانند نبود تنظیم گر تخصصی، حجم صادرات و ذخیره سازی اندک، وابستگی تبصره ۱۴ به درآمد های بخش گاز، کمبود سرمایه گذاری در توسعه میادین و... تنها بخش کوچکی هستند و نتیجه تاثیر این مشکلات را در فصل زمستان می بینیم.
سید رضا میر نظامی افزود: به منظور حل این مشکلات باید تصمیمات بلند مدت گرفته شود و در کوتاه مدت به صورت کامل نتیجه بخش نیست اما راه اندازی بورس گاز می تواند در کنار این تصمیمات در کوتاه مدت نیز نتیجه بخش باشد.
وی از دیگر نتایج مثبت بورس انرژی کشف قیمت، امکان اجرا در کوتاه مدت، کاهش هزینه های اقتصادی ناترازی گاز و همچنین ایجاد انگیزه در بازیگران برای کاهش مصرف برشمرد و در ادامه بیان کرد: سه حالت کلی برای بازیگران سمت عرضه و تقاضا بورس گاز در نظر گرفته می شود اما اگر بخش خانگی به بورس راه یابد از آنجا که عرضه باید به صورت محدود باشد ناهماهنگی ایجاد شده پس اولویت با حضور صنایع و نیروگاه ها است، سپس اوراق صرفه جویی برای بخش خانگی در نظر گرفته خواهد شد.
موانع راه اندازی بورس گاز
رئیس پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه شریف گفت: با توجه به پیشینه کشور های مختلف متوجه می شویم که انحصار خط لوله عرضه گاز طبیعی، عدم توجه به راه اندازی بازار آتی، تعیین نرخ بهینه انتقال گاز و ایجاد مکانیزم بالانس گاز از اصلی ترین موانع و چالش های راه اندازی بورس گاز است. به صورتی که عدم توجه به هر یک از این موارد، بورس گاز به شکست می انجامد.
میرنظامی افزود: آمار نشان می دهد که در سال گذشته روزانه بیش از ۳۰ میلیون متر مکعب گاز در کشور سوزانده شده است که با افزایش تولید نفت این مقدار افزایش خواهد یافت. با اصلاح ساز و کار های موجود و ورود بخش خصوصی به منظور جمع آوری گاز های فلز و فروش مستقیم (قرارداد های دو جانبه) یا غیر مستقیم به مصرف کنندگان کمبود گاز نیز از بین می رود. از دیگر مزایای راه اندازی بورس گاز تاسیس شرکت های اسکو، عرضه گاز از طریق واردات یا ذخیره سازی و ایجاد شرکت های تایید بهینه سازی انرژی است.
وی ادامه داد : ابتدا باید راهی پیدا کنیم تا قطعی گاز در فصل زمستان را به صفر برسانیم با تاسیس بورس گاز این اتفاق خواهد افتاد بخش خصوصی در عرضه مشارکت کرده و حاضر است پول بیشتری پرداخت کند اما گاز صنایع قطع نشود.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdca.un0k49niy5k14.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما