وزیر نفت با اعلام اینکه درآمدهای ارزی کشور بیشتر از نیازهای ارزی است، گفت: در ۱۱ ماهه امسال در مقایسه با سال ۹۹، ‌صادرات نفت ۱۹۰ میلیون بشکه افزایش داشته است.
plusresetminus
افزایش ۱۹۰ میلیون بشکه‌ای صادرات نفت در سال جاری
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، جواد اوجی وزیر نفت امروز (یک‌شنبه) در آیین رونمایی از معاملات گواهی سپرده نفت و میعانات گازی در بورس انرژی، با اشاره به اینکه تمام ایرادات و معایب طرح‌های قبلی رفع شده است، اظهار داشت: تمامی مسائل فنی، مالی و قراردادی برای مشارکت حداکثری مورد توجه قرار گرفت.
وی ادامه داد: در ابتدای دولت سیزدهم مسایل و مشکلات عدیده‌ای وجود داشت.
اوجی با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌ها این بود که آیا می‌توان نفت را صادر کرد؛ زیرا در روزهایی فروش نفت صفر بود، گفت: ماه‌هایی داشتیم که فروش نفت بسیار کم شده بود.
بالاترین میزان فروش نفت از سال ۹۷ تاکنون
وی تاکید کرد: با اقدامات جهادی و استفاده از همه ظرفیت‌ها و بازاریابی و تغییر در قراردادها، دیپلماسی انرژی خود را نشان داد و اکنون بالاترین میزان فروش نفت از سال ۹۷ تاکنون حاصل شده است.
وزیر نفت با اشاره به اینکه در ۱۱ماهه سال ۱۴۰۱ حدود ۱۴ میلیارد دلار در سامانه نیما و مرکز مبادلات ارزی، ارز عرضه شده ست، افزود: در ۱۱ماهه امسال ۱۹۰ میلیون بشکه نفت بیشتر از سال ۹۹ و نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۸۳ میلیون بشکه نفت بیشتری فروختیم و پول همه را وصول کردیم.
درآمدهای ارزی کشور بیشتر از نیازهای ارزی است
اوجی با تاکید بر اینکه درآمدهای ارزی کشور امروز بیشتر از نیازهای ارزی است، ادامه داد: امسال صادرات گاز ۱۵ درصد بیشتر شده و ۶.۵ میلیارد دلار در صادرات ال پی جی وصول کردیم.
وزیر نفت در ادامه با اشاره به گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی، با بیان اینکه طرح مذکور بیش از یک سال است که درحال بررسی است، عنوان کرد: همه ایرادها که در طرح‌های قبلی صورت گرفته بود برطرف شده است.
اوجی با اشاره به این‌که دولت در ابتدای کار مشکلات سختی داشت، افزود: مخصوصا در وزارت نفت یکی از دغدغه‌ها صادرات نفت بود. از سال ۹۷ به بعد فروش نفت در برخی از ماه‌ها صفر بود و اولین سوال این بود که وضعیت صادرات چه خواهد شد؟ درحالی که اکنون به درامد ارزی نفت و فراورده ها و پتروشیمی با استفاده از همه ظرفیت ها و دیپلماسی قوی رسیده ایم.
وی گفت: با افتتاح فاز ۱۴ سالانه یک میلیون تن ال پی جی و اتان به ظرفیت تولید کشور اضافه می‌شود.
۲۰ میلیون بشکه میعانات گازی ذخیره شد
وزیر نفت ادامه داد: ۸۷ میلیون بشکه نفت و میعانات گازی ذخیره شده بود و امروز حدود ۲۰ میلیون بشکه میعانات گازی ذخیره شده است؛ همچنین شیرین سازی میعانات گازی فازهای ۲ و ۳ انجام شد تا صادرات تسهیل شود.
اوجی با اشاره به اینکه در راستای تنوع بخشی به حوزه صادرات و استفاده از سرمایه‌های مردمی و خرد، فروش گواهی سپرده نفت را طراحی کردیم، افزود: هرگونه ایراد نقص در این دوره برطرف شده و استقبال خوبی خواهد شد.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdcg.n9urak97npr4a.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما