ساخت ابرپروژه پتروشیمی گچساران که از ۱۷ سال پیش در کهگیلویه و بویراحمد آغاز شده، به عنوان بزرگترین طرح صنعتی تکمیلی استان با نگاه جدی دولت سیزدهم شمارش معکوس برای تکمیل آن به گوش می رسد و به زودی با حضور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور به بهره‌برداری خواهد رسید.
plusresetminus
شگفتانه دولت سیزدهم در تکمیل ابرپروژه پتروشیمی گچساران
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، عملیات اجرایی پروژه پتروشیمی شهرستان گچساران که در سال ۱۳۸۵ در زمینی به مساحت ۱۵۷ هکتار آغاز شده بود قرار است که سالانه یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن خوراک اتان خود را از پالایشگاه بید بلند بهبهان با خط لوله ای بطول ۹۵ کیلومتر تامین کند.
پتروشیمی گچساران دهمین مجموعه تولید اتیلن کشور و زمینه‌ساز ورود صنایع جدیدی در حوزه نفت و گاز به کهگیلویه و بویراحمد خواهد بود.آورده اولیه صنعت پتروشیمی گچساران سالانه ۸۰ میلیون دلار برای استان است و بهره برداری از این طرح نقش مهمی در بهبود رشد اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد ایجاد می کند.
محصول مجتمع پتروشیمی گچساران یک‌میلیون تن اتیلن و نیز ۸۴ هزار تن +C۳ (برش پروپان و سنگین تر) در سال خواهد بود.
سرمایه گذاری اولیه این طرح صنعتی ۴۲۴.۷ میلیون یورو ارزی و هفت هزار و ۱۶۵ میلیارد ریال و تسهیلات ارزی معادل(۱.۲ میلیارد یورو) از سوی صندوق توسعه ملی است.
گاز رسانی به کارخانه پتروشیمی گچساران در اواخر بهمن ماه امسال انجام شد که برای این گازرسانی بیش از هفت کیلومتر شبکه گذاری پلی اتیلن و فلزی، یک ایستگاه CGS و یک ایستگاه میترینگ انجام شده است.
با بهره برداری از پتروشیمی گچساران مواد اولیه کارخانه پتروشیمی بروجن، دهدشت، ممسنی و کازرون تأمین خواهد شد و به لحاظ اشتغال بیش از ۲ هزار نفر بطور مستقیم و غیرمستقیم مشغول خواهند شد.
تکمیل پروژه نیمه تمام پتروشیمی ارمغان های امیدبخش دولت پس از ۱۷ سال انتظار
احیای واحدهای بزرگ صنعتی و شتاب بخشی به این طرح ها در صدر برنامه های دولت سیزدهم در سفر به استان های مختلف از جمله استان های محروم است که پتروشیمی گچساران به عنوان یک طرح مهم زیرساختی و پیشران اقتصادی به طور ویژه مورد توجه قرار گرفت.
اکنون به همت مسئولان دولت مردمی و با استفاده از ظرفیت متخصصان داخلی پتروشیمی گچساران گام های پایانی برای تکمیل طی می کند.
پتروشیمی گچساران سرعت مطلوبی پس از سفر رئیس جمهور داشته است به طوری که تا اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ ابرپروژه پتروشیمی گچساران با تولید یک میلیون تن اتیلن در سال و با حجم سرمایه گذاری ۱.۲ میلیارد یورویی به بهره برداری خواهد رسید.
در ضمن پیشرفت فیزیکی پروژه در ابتدای سفر ۸۰ درصد بوده که هم اکنون به بیش از ۹۵ درصد رسیده است و در این مدت ۲۰۰ میلیون یورو اعتبار به این پروژه تزریق شده است که تحولات مهم اقتصادی و در سطح استان و کلان کشوری به همراه خواهد داشت.
پتروشیمی گچساران آرزوی دیرینه مردم کهگیلویه و بویراحمد
شهروندان ساکن گچساران که در کنار تاسیسات نفتی روزگار می گذرانند و از آلودگی های زیست محیطی ناشی از این صنعت بی بهره نیستند با اشاره به اهمیت فراوری محصولات برای پیشگیری از خام فروشی و بهره گیری اقتصادی بهتر ایجاد کارخانه پتروشیمی را مطالبه خود می دانند و همواره از مسوولان انتظار دارند که با تکمیل مجتمع پتروشیمی شهرستان گامی برای تحقق این مهم بردارند حالا در چند قدمی رسیدن به آرزوی دیرینه خود قرار دارند.
مردمان گچساران که ۲۰ درصد از نفت کشور در سرزمینشان تولید می شود از دیرباز علاقه مند به اشتغال صنعت بوده اند امیدوار هستند که با بهره برداری از کارخانه های پتروشیمی افزون بر ایجاد اشتغال مستقیم زمینه رونق اقتصادی در دیارشان هم فراهم شود.
از آنجا که پتروشیمی یکی از ارکان اصلی زنجیره تولید در صنعت نفت و موتور محرک توسعه اقتصادی و اجتماعی هر منطقه ای به شمار می‌آید و نقش بسزایی در تولید ناخالص ملی دارد مسئولان کارخانه پتروشیمی گچساران قصد دارند تا با افتتاح این واحد تولیدی در بهار سال ۱۴۰۲ افزون بر کاهش خام‌فروشی به ایجاد ارزش افزوده، ثروت‌آفرینی و اشتغال‌زایی در این شهرستان کمک کنند.
صنایع پتروشیمی در واقع بخشی از صنایع شیمیایی است که فرآورده‌های شیمیایی را از مواد خام حاصل از نفت یا گاز طبیعی تولید می‌کند و این صنعت تأمین کننده اصلی مواد مصرفی مورد نیاز در بیشتر صنایع شیمیایی، برق و الکترونیک، نساجی، پزشکی، خودروسازی، لوازم خانگی، غذایی و غیره محسوب می شود.
رئیس مجتمع پتروشیمی گچساران گفت: به همت متخصصان ایرانی، نبض کنترلی تأمین هوای سیستم ابزار دقیق کارخانه پتروشیمی این شهرستان راه‌اندازی شده است.
مهندس مسعود سیاهپور افزود: پتروشیمی گچساران دارای ۲ واحد الفین و یوتیلیتی(سرویس های جانبی) است.
وی عنوان کرد: واحد یوتیلیتی خود شامل چهار بخش است که برای راه‌اندازی واحد الفین ابتدا باید تمامی بخش‌های یوتیلیتی راه‌اندازی و در سرویس قرار گیرد که یکی از این بخش‌ها ASU به معنای واحد جداسازی هواست به عنوان تأمین‌کننده هوای ابزار دقیق، هوای پلنت و نیتروژن مجتمع است.
سیاه پور افزود: اهمیت این واحد چنان است که می‌توان آن را نبض کنترلی کارخانه به جهت تأمین هوای سیستم ابزار دقیق تلقی کرد.
رئیس راه‌اندازی پتروشیمی گچساران در خصوص جداسازی هوا و تولید نیتروژن از آن بیان کرد: جداسازی هوا و تولید نیتروژن دارای فرآیند بسیار مهم و پیچیده‌ای است که در این فرآیند، هوا را به میزان ۹ بار فشرده کرده سپس با استفاده از مکانیزم‌های مهندسی و روش های ترمودینامیکی دمای آن تا منفی ۱۷۲ درجه سانتیگراد سرد می‌ شود تا جداسازی نیتروژن از هوا انجام گیرد.
اعتماد به همت متخصصان ایرانی تا تکمیل بزرگترین واحد صنعتی کهگیلویه و بویراحمد
مدیرعامل شرکت پتروشیمی گچساران با بیان اینکه شرکت های دانش بنیان نقش مهمی در زمینه تامین قطعات مورد نیاز پتروشیمی دارند گفت: شیر اطمینان خطوط بخار این مجتمع که به عنوان یک سوپاپ اطمینان عمل می کند از سوی یک شرکت دانش بنیان ایرانی ساخته شده است.
مصطفی حیدریان افزود: فعالیت واحدهای مختلف این مجتمع متکی به تجهیز شیر اطمینان خطوط الفین که ساخت آن تنها در دست پنج کشور دنیا انجام می شود.
وی اظهار کرد: شرکت به دلیل تحریم های مختلف برای خرید این تجهیزات با مشکلاتی مواجه بود که با اعتماد به شرکت های دانش بنیان و تلاش مهندسان ایرانی این تجهیزات در کشور تولید شد.
وی تصریح کرد: در این زمینه بیش از ۱۱ مورد تجهیزات به یک شرکت دانش بنیان ایرانی سفارش داده شده که به موقع تولید وتحویل داده است.
مدیرعامل شرکت پتروشیمی گچساران گفت: همچنین این شرکت در ساخت بیشتر قطعات این صنعت از دانش متخصصان داخلی استفاده کرده است.
وی بیان کرد: شرکت پتروشیمی گچساران در زمینه ساخت واحد تصفیه پساب شیمیایی از حمایت پیمانکاران اجرایی داخلی استفاده کرده است.
حیدریان ابراز کرد: این واحد یکی از پیشرفته ترین تصفیه خانه های صنعتی در کشور است که می تواند در هر ساعت ۲۵۰متر مکعب فاضلاب شیمیایی با بازیافت ۱۰۰ درصدی را تصفیه کند.
مدیر عامل پتروشیمی گچساران گفت: پیشرفته ترین واحد تصفیه پساب شیمیایی کشور در پتروشیمی گچساران هم اکنون با پیشرفت فیزیکی ۷۳ درصد در دست ساخت است.
مدیر عامل پتروشیمی گچساران، ریسک ‌پذیری مدیران صنعت پتروشیمی را موجب رشد سازنده‌های داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد و گفت: برای نخستین بار همه مشعل‌های کوره‌های الفین که شامل ۶۶۸ مشعل یا برنر کوره‌ها است با استفاده از توان داخلی ساخته شد.
حیدریان با اشاره به جایگاه پتروشیمی گچساران گفت: در این طرح گازهای ترش همراه نفت به پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس منتقل و بعد از شیرین‌سازی و جداسازی، یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن اتان به سمت شرکت پتروشیمی گچساران ارسال خواهد شد.
وی ادامه داد: اتیلن تولیدی این شرکت به پتروشیمی های ممسنی، کازرون، بروجن، پلیمر دهدشت و پلیمر گچساران منتقل خواهد شد.
مدیرعامل پتروشیمی گچساران تصریح کرد: قبل از راه اندازی طرح‌های پایین دستی، پتروشیمی گچساران به خط لوله اتیلن غرب متصل و تهاتر و صادرات را از عسلویه انجام خواهد شد.
وی تصریح کرد: با راه‌اندازی پتروشیمی گچساران، پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس به ظرفیت اسمی دست خواهد یافت.
میزان پیشرفت فیزیکی پتروشیمی گچساران به بیش از ۹۵ درصد رسید
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: هم اکنون با هزینه کرد چهار هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان و ۴۳۱ میلیون یورو پیشرفت فیزیکی طرح پتروشیمی گچساران به بیش از ۹۵ درصد رسیده است.
سید علی احمدزاده اظهار کرد: محصولات شرکت و ظرفیت اسمی(سالیانه) این مجتمع تولید یک میلیون تن اتیلن و ۱۸۴ هزار تن سیتری پلاس است.
وی افزود: این پروژه یکی از طرح های مهم صنعتی استان می باشد که بر اساس ظرفیت های بالقوه و در راستای سیاست های کلان اقتصادی کشور به منظور افزایش محصولات پتروشیمی و همچنین به عنوان پیشران توسعه صنعتی و اقتصادی استان در حال احداث می باشد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: علاوه بر محصولات تولیدی یاد شده این کارخانه به عنوان مواد اولیه صنایع پتروشیمی دهدشت و صنایع پلیمر گچساران مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
احمدزاده عنوان کرد: می توان از مازاد تولید این واحد که در حدود ۴۰۰ هزارتن در سال می باشد، به عنوان مواد اولیه برای دیگر طرح های پتروشیمی در سایر شهرستان ها استفاده کرد.
وی ادامه داد: میزان کل سرمایه گذاری این مجتمع(ریالی و ارزی)، ۱۰۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ریالی و ۵۹۴ میلیون یورو تسهیلات ارزی است.
سید علی احمد زاده افزود: این طرح ملی سالانه یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن خوراک اتان خود را از پالایشگاه بید بلند بهبهان با خط لوله ای بطول ۹۵ کیلومتر تامین می کند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: اشتغال موجود ۲ هزار و ۷۰۰ نفر در حین اجرای پروژه و میزان اشتغال در زمان بهره برداری ۵۰۰ نفر خواهد بود .
سیاست گذاری جدید دولت سیزدهم برای سرمایه گذاری های عظیم در حوزه نفت و گاز
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: این استان از ثروتمندترین مناطق جهان است و شهرستان گچساران ابرمخزن نفت و گاز محسوب می شود.
احمدزاده عنوان کرد: دو شهرستان گچساران و بهمئی دارای انرژی‌های منحصر به فرد نفت و گاز هستند که باید از این ثروت‌ها و سرمایه‌ها بهره‌برداری کنیم و استان را آباد کنیم.
به گفته استاندار کهگیلویه و بویراحمد در سیاست‌های کلان استان و سیاست‌های جدید، در حوزه نفت و گاز سرمایه‌گذاری‌های عظیمی در گچساران شده است و پالایشگاه دیگر گچساران در سفر دوم دولت کلنگ زنی می‌شود.
احمد زاده با اشاره به اینکه یکی از آرزوهای دیرین مردم کهگیلویه و بویراحمد برخورداری از صنایع بزرگ است اظهار کرد: پروژه پتروشیمی شماره یک گچساران به عنوان یک ابرپروژه به بهره‌برداری می‌رسد، این پروژه به مدار تولید نزدیک می‌شود و برخی بخش‌های آن بصورت آزمایشی شروع به تولید کرده است.
وی اضافه کرد: ارزش افزوده بیشتر با پیشگیری از خام فروشی، ثروت‌آفرینی و اشتغال‌زایی از حداقل مزایای ایجاد کارخانه پتروشیمی در گچساران محسوب می شود و بهره برداری از این پتروشیمی یک تیر با چند نشان برای توسعه اقتصادی در این شهرستان نفت خیز است.
تنوع محصولات تولیدی کارخانه های پتروشیمی و تأمین مواد اولیه هزاران کارگاه و کارخانه صنایع پایین دستی که افزون بر مزایای اشتغال زایی، کسب درآمدهای ارزی و قطع وابستگی به بیگانگان از دیگر ارمغان های بهره برداری از این کارخانه است.
راه اندازی پتروشیمی گچساران در توسعه گچساران نقش مهمی دارد
نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دولت و مجلس در کنار هم برای شکوفایی و توسعه کشور گام برمی دارند تاکید کرد: مسوولان همه تلاش خود را برای رونق اقتصادی این شهرستان بکار می گیرند .
سید ناصر حسینی پور بیان کرد: براساس برنامه ریزی های انجام شده پتروشیمی گچساران در اوایل امسال به بهره برداری خواهد رسید که بهره برداری از این طرح موجب تحول در منطقه خواهد شد.
وی اظهار کرد: امید می رود با راه اندازی این واحد صنعتی شاهد شکوفایی در صنایع پایین دست صنعت پتروشیمی در گچساران باشیم .
حسینی پور ادامه داد: با توجه به مصوبات سفر رییس جمهور در خصوص رشد و شکوفایی صنایع پایین دستی پتروشیمی اقدامات خوبی امسال در این شهرستان انجام خواهد شد.
نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی گفت: برای اجرای کارخانه پترو شیمی گچساران بیش از چهار هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان و ۴۳۱ میلیون یورو هزینه شده است.
حسینی پور با بیان اینکه عملیات اجرایی این طرح در دولت سیزدهم طی یکسال گذشته چشمگیر بوده گفت: این طرح در راستای سیاست های کلان اقتصادی کشور به منظور افزایش محصولات پتروشیمی و همچنین به عنوان پیشران توسعه صنعتی و اقتصادی استان در حال ساخت است.
ساخت مجتمع پتروشیمی گچساران به گفته کارشناسان اقتصادی نقش مهمی در توسعه اقتصادی شهرستان گچساران ایفا خواهد کرد.
بیش از سه هزارو ۵۰۰ نفر هم اکنون در این طرح اقتصادی مشغول به کار هستند.
شهرستان ۱۵۶ هزار نفری گچساران در جنوب کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdcd.f0j2yt0xfa26y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما