رئیس موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی گفت: با اجرای این سیاست‌های بهینه‌سازی مصرف، در ۲ سال فرصت ۶۰ تا ۶۵ میلیون متر مکعبی کاهش مصرف گاز بدون اجرای سیاست‌های قیمتی ایجاد خواهد شد.
plusresetminus
کاهش ۶۵ میلیون متر مکعبی مصرف گاز با اجرای سیاست‌های غیر قیمتی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، محمدصادق جوکار با بیان اینکه ناترازی انرژی در سال‌های آینده با توجه به روند افزایشی مصرف قابل انتظار است، افزود: درباره حل مشکل ناترازی گاز، اولویت تمرکز راهبردی کشور مدیریت تقاضا است در عین حال که نباید در عرضه غافل بود.
وی ادامه داد: در زمینه عرضه هم موضوعاتی مانند مدیریت عرضه، عرضه‌های ثالث و ترکیبی و همچنین عرضه‌های هیبریدی داریم.
جوکار با اشاره به اینکه در سیستم عرضه کشور از لحاظ عرضه ثالث انعطاف نداریم، گفت: باید با روش‌های جدیدتر و با مشارکت بخش خصوصی، لوکال استاک‌ها و توسعه ال ان جی را در دستور کار برای ذخیره گاز و استفاده در زمان اوج مصرف قرار دهیم و در این عرصه برخی مجتمع‌های پتروشیمی می‌توانند وارد عمل شده و ذخیره‌سازی گاز را انجام دهند.
وی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با تاکید بر اینکه با استفاده از مخازنی که داریم می‌توان انعطاف در بخش عرضه داشته باشیم، افزود: با این حال محور اصلی ما در مدیریت عرضه نیست و بر مدیریت تقاضا تاکید شده است.
رئیس موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی ادامه داد: مدیریت تقاضا الگوهای مختلفی دارد و بحث اصلی این است که چه روشی را پیش بگیریم که اثر تورمی نداشته باشد.
وی با اشاره به اینکه با محوریت گروه‌های متکثرتر اجتماعی، غیردولتی و خصوصی باید وارد عمل شویم، گفت: اجرای این روش‌ها، مکانیسم‌های اصلاحات حقوقی و قراردادی می‌طلبد و باید جذابیت‌هایی که لازم است ایجاد شود.
جوکار با تاکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین موارد، بحث تامین مالی است، افزود: با توجه به موضوع مدیریت تقاضا در برنامه هفتم می‌توانیم به این سمت حرکت کنیم و این در شرایطی است که در برنامه‌های گذشته بحث چندانی در این زمینه مطرح نشده است.
رئیس موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی ادامه داد: بر اساس سناریوهای مطالعه شده، روش‌ها و بهینه‌سازی با تعویق مولفه‌های قیمتی مورد توجه است.
رئیس موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی تصریح کرد: البته مولفه‌های قیمتی را رها نمی‌کنیم اما با شرایط کنونی کشور استفاده از سیاست‌های قیمتی به تعویق می‌افتد.
وی با تاکید بر اینکه بهینه‌سازی مصرف با اولویت بحث‌های فناورانه و سیاست‌گذارانه و مشارکت غیردولتی امکان‌پذیر است، گفت: بر اساس این برنامه‌ریزی‌ها، کاهش مصرف گاز پله‌ای و مرحله‌ای کاهش پیدا می‌کند.
جوکار گفت: با اجرای این سیاست‌ها، در ۲ سال فرصت ۶۰ تا ۶۵ میلیون متر مکعبی کاهش مصرف گاز بدون اجرای سیاست‌های قیمتی ایجاد خواهد شد.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdcb.8bwurhb59iupr.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما