یک کارشناس صنعت پتروشیمی گفت: با کاهش قیمت خوراک واحد‌های پتروشیمی می‌توان به افزایش کمتر قیمت کالا‌ها پس از این مصوبه امیدوار بود. باید توجه داشت نرخ‌های کنونی محصولات پایه و وابسته‌ها کاهشی نمی‌یابد، اما از روند افزایشی آن تا حدی و برای مدت کوتاهی جلوگیری می‌شود.
plusresetminus
تاثیر کاهش نرخ ارز خوراک پتروشیمی‌ها بر این صنعت چیست؟
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، فاطمه اعلایی، استاد دانشگاه آزاد اسلامی و کارشناس صنعت پتروشیمی با اشاره به نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی نرخ تسعیر ارز برای محاسبه قیمت خوراک پتروشیمی ها، گفت: خوراک گازی و مایع واحد‌های پتروشیمی بر اساس یک فرمول محاسبه می‌شود، اما ارزش محاسباتی خود خوراک گاز یا مایع بر اساس قیمت ارزی محاسبه شده و با نرخ تسعیر در فرمول قرار می‌گیرد و در نهایت آن فرمول، رقمی به عنوان نرخ خوراک مشخص می‌شود که معادل ریالی آن به حساب وزارت نفت واریز می‌شود.
وی افزود: سال گذشته رقم نرخ تسعیر ارز خوراک پتروشیمی‌ها معادل ۳۶ هزار و ۵۰۰ تومان بود که در مقایسه با امسال کاهش ۸ هزار تومانی را نشان می‌دهد. شاید در ظاهر به نفع پتروشیمی‌ها باشد، اما باید در نظر بگیریم این نرخ بر همه ابعاد هزینه‌های پتروشیمی‌ها اثرگذار نیست.
به گفته اعلایی، پتروشیمی ها، علاوه بر هزینه خوراک، هزینه‌هایی نظیر سوخت، حقوق و دستمزد، تعمیرات و … نیز دارند که همگی این‌ها با درصدی رشد مواجه بوده است، اما به هر حال این کاهش نرخ تسعیر بر کاهش هزینه‌های واحد‌های پتروشیمی تاثیر بگذارد.
این استاد دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: بررسی قیمت خوراک واحد‌های پتروشیمی در حاشیه خلیج فارس نشان می‌داد که نرخ خوراک گازی واحد‌های پتروشیمی که اغلب در منطقه حاشیه خلیج فارس و حتی روسیه هستند، در مقایسه با نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در ایران بالاتر از میانگین و عرف منطقه است. البته با کاهش نرخ تسعیر ارز، تا حدی قیمت خوراک نیز کاهش می‌یابد.
وی در گفتگو با خبرنگار آنا ادامه داد: محصولات پتروشیمی دامنه گسترده‌ای از صنایع مختلف خودرو، مواد غذایی، تجهیزات پزشکی، ساختمان، حمل و نقل، لوازم خانگی و … را در بر می‌گیرد و با کاهش قیمت خوراک این واحدها، می‌توان به افزایش کمتر قیمت کالا‌ها پس از این مصوبه امیدوار بود. باید توجه داشت نرخ‌های کنونی محصولات پایه و وابسته‌ها کاهشی نمی‌یابد، اما از روند افزایشی آن تا حدی و برای مدت کوتاهی جلوگیری می‌شود.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdch.mn6t23nizftd2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما