مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با بیان اینکه تسریع در اجرای پروژه های صنعت نفت یک ضرورت جدی برای کشور است گفت: در گستره فعالیت این شرکت برای سرعت در عملیات اجرایی طرح های پالایشگاهی از جمله پروژه جمع آوری گازهای همراه مشعل شرق کارون، حمایت و پشتیبانی های لازم انجام می‌شود.
plusresetminus
دانشی: تسریع در اجرای طرح های پالایشگاهی مناطق نفتخیز جنوب حمایت و پشتیبانی می‌شود
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، علیرضا دانشی در دیدار با مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس ضمن تاکید بر سرعت بخشی بر پیشبرد پروژه جمع آوری گازهای همراه منطقه شرق کارون، اظهارکرد: برخی نسبت به حیف و میل شدن سرمایه ملی در برخی پروژه‌ها، حساسیت نشان می‌دهند که حق دارند اما ظن به این مسئله نباید از سرعت پیشبرد پروژه بکاهد.
وی افزود: متاسفانه با تدابیر گذشته، کشور اکنون در شرایطی قرار گرفته که به شدت به پروژه‌ها و طرح‌های پالایشگاهی نیازمند است لذا هیچ موضوعی نباید سرعت در عملیات اجرایی این پروژه ها را کم کند و با تمام توان به دنبال تحقق چشم اندازهای تعریف شده در این صنعت حرکت کنیم.
مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در خصوص بروز برخی اختلاف در پروژه‌ها گفت: بروز برخی اختلافات میان طرف‌های موضوع قرارداد پروژه‌ها کاملا طبیعی است اما نباید در مسیر پیشبرد پروژه خللی وارد کند و با نگاه به اشتراکات این مسائل را حل کرد.
پیشرفت عملیات اجرایی پروژه جمع آوری گازهای همراه مشعل در دولت سیزدهم
مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس در بخش دیگری از این نشست با اشاره به آخرین وضعیت طرح جمع آوری گازهای همراه مشعل منطقه شرق کارون گفت: با توجه به اهمیت پروژه و همچنین همکاری‌های شرکت ملی نفت و مناطق نفتخیز سرعت پیشرفت این پروژه از آغاز فعالیت دولت سیزدهم خوب بوده است و تاکنون به بیش از ۴۵ درصد پیشرفت پروژه دست پیدا کردیم.
محمود امین‌نژاد افزود: با ادامه همکاری‌های بین بخشی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس، امکان پیشرفت ۱۰۰ درصدی پروژه در پایان امسال قابل پیش بینی است.
وی یادآورشد: با تکمیل عملیات اجرایی پروژه جمع آوری گازهای همراه مشعل میدان های نفتی شرق کارون گازهای خطرناکی که در حال سوخت است جمع آوری و به ثروت ملی تبدیل خواهد شد.
وزارت نفت دولت سیزدهم با ایجاد تغییر سیاست‌های کاری در بخش تامین مالی تصمیم به استفاده هرچه بیشتر از روش‌هایی نو همچون بهره‌مندی از توان هلدینگ‌های صنعتی برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های بالادستی همچون جمع‌آوری و فرآورش گازهای همراه نفت با هدف جلوگیری از خام‌سوزی گرفته‌اند؛ تصمیمی که به‌دلیل پایداری در تأمین خوراک استقبال پتروشیمی‌ها را به همراه داشته است، به‌گونه‌ای که چندی پیش‌ قرارداد ۵۰۰ میلیون دلاری جمع‌آوری گازهای شرق کارون و قرارداد جمع‌آوری گازهای مشعل غرب کارون نیز با شرکت هلدینگ خلیج فارس امضا شد تا شاهد خاموشی تعدادی از مشعل‌ها در گستره چهار استان کشور در آینده نزدیک باشیم.
برنامه‌ریزی‌های کارشناسی برای تکمیل زنجیره ارزش بیدبلند خلیج فارس در حال تدوین است تا در چند سال آینده با تلاش جهادی استفاده از ظرفیت اسمی خوراک و محصول بیدبلند خلیج فارس محقق شود و آثار اقتصادی و محیط زیستی این طرح و دستاورد عظیم ملی نمایش دوچندانی برای ایران اسلامی داشته باشد.
قرارداد طرح «بهسازی و احداث تاسیسات جمع‌آوری گازهای مشعل» در شرق کارون سال ۱۳۹۷ میان هلدینگ خلیج فارس و شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب امضا و از سوی شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس از مهرماه ۱۳۹۸ فعال شد. با اجرای این طرح ضمن خاموش شدن مشعل‌های منطقه و جلوگیری از سوزاندن ثروت و حفظ محیط زیست، خوراک این پالایشگاه افزون بر تثبیت، افزایش ‌می‌یابد.
برآوردهای صورت گرفته نشان می دهد که نیمه اول آبان ماه ۱۴۰۱ بیش از ۸۶۰ میلیون یورو از مجموع یک میلیارد یورو بودجه طرح جمع‌آوری گازهای مشعل منطقه شرق کارون در قالب ۱۹ قرارداد EPCC، پنج قرارداد خرید و ۱۰ قرارداد مشاوره در گستره‌های جغرافیایی طرح فعال شده بود و همچنان روند تزریق منابع به این پروژه ادامه دارد.
یکی از برجسته ترین ابعاد اجرای این پروژه مشارکت سازندگان داخلی کشور است. ساخت تعداد ۱۲۰ عدد کمپرسور مورد نیاز اجرای این طرح عظیم از انواع سانتریفیوژ، رفت و برگشتی و چرخشی به سازندگان داخلی واگذار شده که این مهم عزم و اعتماد به توان و دانش متخصصان و سازندگان داخلی را در عمل نمایان می‌کند.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdca.mnak49nuy5k14.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما