تحلیل شکبیر به‌عنوان یکی از پتروشیمی‌های فعال در زمینه‌ی تولید انواع محصولات پلیمری در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است. شرکت پتروشیمی امیرکبیر در سال ۱۳۷۶ فعالیت خود را آغاز کرد. سهام این شرکت در سال ۱۳۹۰ با نماد شکبیر در بازار بورس اوراق بهادار تهران عرضه شد. در ادامه به تحلیل بنیادی شکبیر و محاسبه‌ی EPS و P/E تحلیلی این سهم پرداخته شده است.
plusresetminus
تحلیل بنیادی شکبیر – شرکت پتروشیمی امیرکبیر

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، شرکت پتروشیمی امیرکبیر تولیدکننده‌ی انواع محصولات پلیمری نظیر پلی‌اتیلن سنگین و سبک و پلی‌اتیلن خطی در کشور است. این شرکت با عرضه‌ی محصولات خود در بازار داخلی و خارجی نقش مهمی را در صنعت پتروشیمی ایفا می‌کند. همچنین راکتورهای پلی‌اتیلن سنگین، راکتور‌های تبدیل اتیلن، کوره‌های واحد الفین، برای اولین بار در ایران توسط این شرکت ساخته شد. شرکت پتروشیمی امیرکبیر در بین شرکت‌های فعال در این صنعت با حجم فروش ۱۹۲٬۹۱۹٬۲۸۵ میلیون ریال در محصولات پلیمری در رده‌های برتر شرکت‌های فروشنده‌ی پلی‌اتیلن قرار دارد. همچنین در سال ۱۴۰۰ فروش صنعت پتروشیمی نسبت به سال ۱۳۹۹، ۴۱ درصد افزایش داشته است و در این سال شرکت پتروشیمی امیرکبیر توانسته رکورد بالاترین مبلغ فروش خود را بزند.

سرمایه و ترکیب سهامداران شکبیر

همان‌طور که در تصویر زیر نشان داده شده است، بیش از نیمی از سهام شکبیر در اختیار شرکت توسعه سرمایه رفاه است. شرکت نوید زر شیمی با ۲۰ درصد و صندوق بازنشستگی کشوری با ۱۳.۵ درصد از دیگر سهامداران عمده پتروشیمی امیرکبیر هستند. در جدول زیر سهامداران بالای یک درصد شکبیر قابل مشاهده است.
سهامداران شکبیر
سایر سهامداران زیر یک درصد که در کدال گزارش داده‌اند نیز در بخش سهامداران سایت انیگما وجود دارند. همچنین سهامداران تمامی شرکت‌ها به‌صورت تلفیقی نیز در این بخش قابل مشاهده است. برای نمونه سهامداران تلفیقی در تحلیل بنیادی شکبیر به شرح جدول زیر است. طبق جدول زیر، سازمان تامین اجتماعی به‌عنوان شرکت مادر به همراه زیرمجموعه‌های خود و در حالت تلفیقی حدود ۵۲ درصد از سهام شکبیر را در اختیار دارد.
سهامداران تلفیقی

مقدار فروش در تحلیل شکبیر

مقدار فروش محصولات پتروشیمی امیرکبیر در ۴ دوره‌ی مالی گذشته و پیش‌بینی آن تا پایان سال ۱۴۰۲ در جدول زیر آمده است. بیشترین مقدار فروش شرکت در دوره ۹ ماهه سال ۱۴۰۱ متعلق به پلی‌اتیلن سبک صادراتی با مقدار ۲۲۵ هزار تن بوده است. همچنین طبق گزارشات منتشر شده از سوی شرکت در سایت codal.ir، پتروشیمی امیرکبیر در سال ۱۴۰۱ رکورددار فروش صادراتی و داخلی محصولات پلیمری، پلی‌اتیلن سبک و فروش صادراتی پلی‌اتیلن خطی و سبک است. پیش‌بینی می‌شود مقدار فروش شرکت تا انتهای سال ۱۴۰۲ به حدود یک میلیون تن برسد.
مقدار فروش در تحلیل شکبیر
مشتریان و نحوه قیمت‌گذاری محصولات پتروشیمی امیرکبیر
فروش صادراتی در تحلیل شکبیر به دو روش زمینی و دریایی انجام می‌شود. در محموله‌های زمینی هماهنگی مربوط به حمل توسط خریدار انجام می‌شود و وجه کالا پیش از خروج محموله از شرکت دریافت می‌گردد. محموله‌های دریایی نیز به‌صورت CFR به‌فروش می‌رسد. درآمد فروش این محموله‌ها عمدتا پس از دریافت 10 درصد پرفرم‌ها به‌عنوان پیش‌دریافت و در زمان خروج کالا شناسایی و پس از ارائه کپی بارنامه و تعیین قیمت قطعی بر اساس پرفرم‌های اولیه و قیمت جهانی، تسویه می‌شود.
نرخ فروش داخلی محصولات شرکت که در بورس کالا عرضه می‌شوند، بر اساس قیمت‌های کشف شده در تالار معاملات و نرخ بین‌مجتمعی بر اساس توافقات فی‌مابین و مصوبات شرکت ملی صنایع پتروشیمی و نرخ محصولات صادراتی بر اساس قیمت بازارهای جهانی مندرج در نشریات بین‌المللی تعیین می‌شود.
فروش صادراتی به دلیل اهمیت صادرات با برگزاری TENDER و دریافت پیشنهاد از سوی مشتریان، با اعطای تخفیف نسبت به قیمت‌های بین‌المللی انجام می‌شود. به همین دلیل متوسط نرخ پلی‌اتیلن سبک خطی و پلی‌اتیلن سنگین صادراتی نسبت به داخلی کمتر است.
قیمت فروش محصولات در تحلیل بنیادی شکبیر

مبلغ فروش شرکت پتروشیمی امیرکبیر

مبلغ فروش از ضرب قیمت در مقدار فروش حاصل می‌شود. فروش شکبیر در نه ماهه اول سال ۱۴۰۱ معادل ۲۱ هزار و ۶۰۷ میلیارد تومان بوده که نسبت به دوره‌ی مشابه سال قبل ۱۷ درصد رشد داشته است. در تحلیل بنیادی شکبیر پیش‌بینی می‌شود درآمد حاصل از فروش محصولات شرکت در سال ۱۴۰۲ به حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان برسد.
افزایش ۲۹ درصدی درآمد عملیاتی در سال ۱۴۰۰ نسبت به دوره‌ی مشابه سال قبل عمدتا ناشی از افزایش نرخ فروش به‌دلیل افزایش نرخ جهانی محصولات نسبت به سال ۱۳۹۹ بوده است.
مبلغ فروش در تحلیل بنیادی شکبیر

مواد اولیه در تحلیل بنیادی شکبیر

مبلغ مصرف مواد اولیه در تحلیل شکبیر به‌صورت زیر است. خوراک شرکت عمدتا از مجتمع‌های پتروشیمی داخلی بر مبنای قراردادهای بلندمدت تهیه می‌شود. مرجع نرخ خوراک شرکت بازرگانی پتروشیمی است که پس از جمع‌آوری و مقایسه نشریات بین‌المللی و توافق شرکت‌های گروه محاسبه و اعلام می‌شود.
طبق جدول زیر هزینه‌ی تامین مواد اولیه عمدتا صرف برش سنگین، اتیلن، اتان و C3plus می‌شود. هزینه خوراک مصرفی در سال ۱۴۰۰ نسبت به دوره‌ی مشابه سال قبل در مجموع ۲۸ درصد افزایش داشته است که ناشی از افزایش ۳۳ درصدی نرخ خوراک است.
مواد اولیه پتروشیمی امیرکبیر

هزینه‌های سربار در تحلیل شکبیر

هزینه‌های سربار شرکت پتروشیمی امیرکبیر شامل حقوق و دستمزد، هزینه‌ی استهلاک، سوخت، هزینه‌ی مواد مصرفی می‌باشد. همچنین سربار این شرکت در شش‌ماهه اول ۱۴۰۱ نسبت به دوره‌ی مشابه سال قبل حدود ۱۶ درصد افزایش داشته است. پیش‌بینی می‌شود هزینه‌ی سربار در سال ۱۴۰۲ به حدود ۴,۳۵۸ هزار میلیارد تومان برسد.
سربار پتروشیمی امیرکبیر

صورت سود و زیان در تحلیل شکبیر

درآمدهای عملیاتی حاصل از فروش کالا در داخل کشور زمان تحویل محصول و در خصوص فروش کالای صادراتی در زمان بارگیری محصول در کشتی شناسایی می‌شوند. پتروشیمی امیرکبیر در ۹ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۱ بیش از ۲۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان درآمد عملیاتی داشته است. در همین دوره سود خالص شکبیر ۳,۴۸۲ میلیارد تومان بوده است که نسبت به دوره‌ی مشابه سال قبل ۱۹ درصد کاهش یافته است. پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۱۴۰۱ سود خالص شکبیر حدود ۷,۴۰۰ میلیارد تومان محقق شود. در ادامه صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی شکبیر و پیش‌بینی جزئیات آن برای سال مالی ۱۴۰۲ توسط تیم تحلیل انیگما آمده است.
صورت سود و زیان در تحلیل شکبیر

سود مجمع (DPS) شکبیر

سود شکبیر در سال مالی ۱۴۰۰ به ازای هر سهم ۱۱,۴۹۱ ریال بود. در مجمع عمومی فوق‌العاده شکبیر که در تاریخ ۱۴۰۱/۰۴/۲۰ برگزار شد، سود نقدی هر سهم شکبیر برای هر سهم ۱۱,۰۰۰ ریال تصویب شد. به‌عبارتی شرکت بیش از ۹۵ درصد از سود به دست آمده را میان سهامداران تقسیم کرد.
طبق اطلاعیه منتشر شده، سود سهامداران حقیقی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌ها در تاریخ ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ به حساب اعلامی سهامداران در سامانه سجام واریز شد. سایر سهامداران حقیقی که تا تاریخ مذکور در سامانه سجام ثبت‌نام نکرده‌اند، از ابتدای مهر ماه امکان دریافت سود نقدی خود را از شعب بانک رفاه در سراسر کشور داشته‌اند.
سود سهامداران حقوقی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌های فاقد کد سجام نیز از ابتدای دی ماه به شماره حسابی که به‌صورت کتبی به شرکت معرفی کرده‌اند واریز شده است.

محاسبه EPS و P/E تحلیلی شکبیر منتهی به 1402/12/29

برای تحلیل بنیادی شکبیر و محاسبه‌ی سود آینده‌نگر آن مفروضات زیر در نظر گرفته شده است.
- قیمت پلی‌اتیلن سبک بر اساس نشریه‌ی پلتس برابر با ۱,۰۴۷ دلار بر تن
- قیمت پلی‌اتیلن سنگین پلتس برابر با ۹۷۷ دلار بر تن
- قیمت پلی‌اتیلن سبک خطی پلتس برابر با ۹۷۷ دلار بر تن
- ۳۰ درصد نرخ افزایش حقوق و دستمزد در سال ۱۴۰۲
- میانگین قیمت دلار در سال ۱۴۰۲ معادل ۴۰,۰۰۰ تومان
- ۳۰ درصد نرخ تورم سال ۱۴۰۲
EPS و پی به ای شکبیر با توجه به قیمت روز سهام این شرکت در زمان نگارش این مقاله (1402/01/15) در سایت  www.tsetmc.com (91,350 ریال) به صورت زیر محاسبه شده است. طبق این محاسبات تحلیلگران انیگما EPS فوروارد منتهی به سال 1402 در تحلیل شکبیر را 20,684 ریال پیش‌بینی می‌کنند.
تحلیل بنیادی شکبیر

وضعیت معاملات و قیمت سهام شکبیر

قیمت سهام شکبیر در سال ۱۴۰۰ به بالاترین مقدار خود ۱۰,۵۰۰ تومان با ارزش بازار حدودا ۳۷ هزار میلیارد رسید. در حال حاضر نیز قیمت شکبیر در محدوده ۹ هزار تومان در حال نوسان است.
چارت قیمتی شکبیرانتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdch.mn6t23nxvftd2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما