شرکت پتروشیمی پارس به‌منظور استفاده بهینه از حجم گاز حاصل از میدان گازی پارس جنوبی در بهمن ماه ۱۳۷۷ تأسیس شد. در حال حاضر این شرکت جزو واحدهای تجاری فرعی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج­‌فارس و واحد نهایی گروه شرکت ملی صنایع پتروشیمی است.
plusresetminus
تحلیل بنیادی شرکت پتروشیمی پارس
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، در این مقاله به تحلیل پارس به‌عنوان یکی از واحدهای تجاری فرعی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، پرداخته شده است. شرکت پتروشیمی پارس به‌منظور استفاده بهینه از حجم گاز حاصل از میدان گازی پارس جنوبی در بهمن ماه ۱۳۷۷ تأسیس شد. در حال حاضر این شرکت جزو واحدهای تجاری فرعی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج­‌فارس و واحد نهایی گروه شرکت ملی صنایع پتروشیمی است. در این مقاله به تحلیل بنیادی پارس و محاسبه سود خالص این شرکت به ازای هر سهم آن پرداخته شده است.

موضوع فعالیت شرکت

موضوع اصلی فعالیت شرکت پتروشیمی پارس طبق اساسنامه، سرمایه­‌گذاری در احداث، راه‌اندازی، بهره‌برداری کارخانجات صنعتی و همچنین فروش و صدور محصولات پتروشیمی است. علاوه بر این شرکت در ذخیره واردات و صادرات و تبدیل کلیه مواد پتروشیمی و پتروشیمیایی، فرآورده‌های فرعی و مشتقات نفتی به مواد اولیه صنایع پایین دستی فعالیت دارد.
ظرفیت اسمی این شرکت تولید سالانه ۷۵۰ هزار تن اتان، ۴۳۵ هزار تن پروپان، ۲۵۵ هزار تن بوتان، ۵۵ هزار تن پنتان، ۳۲۲ هزار تن اتیل بنزن، ۳۰۰ هزار تن استایرن منومر و ۷ هزار تن تولوئن است.

جایگاه شرکت پارس در صنعت پتروشیمی

طبق رتبه­‌بندی IMI-100، شرکت پتروشیمی پارس، از نظر شاخص­‌های فروش، سودآوری، صادرات و خلق ارزش افزوده، مقام اول را در کشور دارد. همچنین بر اساس رتبه‌بندی ICIS، این شرکت در خاورمیانه در مقام دوم و در بین کشورهای جهان در مقام چهلم قرارگرفته است.

سرمایه و ترکیب سهامداران پارس

صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با داشتن ۵۳.۵۵ درصد از سهام این شرکت، مهمترین سهامدار پارس است. سایر سهامداران اصلی نماد پارس به شرح جدول زیر هستند.
سهامداران پارس
صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس به صورت تلفیقی ۵۶.۸۴ درصد از سهام شرکت پتروشیمی پارس را در اختیار دارد. در سایت انیگما سهامداران تمام شرکت­‌ها به صورت تلفیقی به همراه شرکت‌­های زیرمجموعه خود نمایش داده شده­‌اند.
سهامداران تلفیقی

محصولات و خدمات اصلی در تحلیل پارس

شرکت پتروشیمی پارس در زمینه تولید گاز اتان، پروپان، بوتان، پنتان پلاس، استایرن منومر، اتیل بنزن و تلوئن بنزن فعالیت دارد. این شرکت در سال ۱۳۹۹ جمعاً موفق به تولید ۴۲۰۲ هزار تن محصول گردیده است که ۳۰۳۶ هزارتن در واحد استحصال اتان و ۱۱۶۶ هزارتن در واحدهای اتیل بنزن و استایرن منومر است. فرآیند کلی خوراک دریافتی، محصولات تولیدی و زنجیره فرآیندی واحدهای مجتمع به شرح شکل زیر است.
زنجیره تولید پارس

میزان، قیمت و مبلغ فروش در تحلیل بنیادی پارس

محصولات پتروشیمی پارس در داخل ایران از طریق بازار بورس کالا و نیز بازار خارج از بورس کالا به فروش می­‌رسد. نرخ فروش محصولات بر اساس قیمت‌های جهانی، قیمت اعلامی توسط وزارت نفت، خوراک بین مجتمعی و قیمت بورس کالا تعیین می‌شود.
کل تولید شرکت در دوره مالی منتهی ۱۴۰۱/۰۹/۳۰ مقدار ۲,۵۴۱ هزار تن بوده است که نسبت به برنامه تولید ۱۹ درصد کاهش داشته است. مقدار فروش شرکت نیز ۷ درصد نسبت به برنامه و ۲ درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته کاهش یافته است. جدول زیر شامل میزان فروش، قیمت و مبلغ هر یک از محصولات این شرکت و پیش‌بینی آن تا پایان سال ۱۴۰۱ را نشان می‌دهد. با توجه به این جدول، پیش­‌بینی می‌­شود مبلغ فروش شرکت تا انتهای سال حدود ۵۱ هزار میلیارد تومان باشد.
فروش در تحلیل بنیادی پارس

میزان، قیمت و مبلغ مواد اولیه در تحلیل پارس

نرخ خوراک مجتمع‌های پتروشیمی صرف نظر از فروش داخلی یا صادراتی بر مبنای ریال معادل ارزی محاسبه می‌شود که بر اساس تصویب هیئت وزیران در سال ۹۸، نرخ میعانات گازی، گاز طبیعی خوراک و دیگر خوراک‌های تحویلی به واحدهای پتروشیمی داخلی توسط شرکت‌های تابعه وزارت نفت، نرخ میانگین سامانه نیما است.
افزایش هزینه مواد اولیه می­‌تواند منجر به افزایش قیمت تمام شده محصول، شود. اما به دلیل همبستگی بالایی که بین نرخ خوراک و قیمت محصولات شرکت وجود دارد، افزایش در نرخ خوراک با افزایش فروش شرکت همراه بوده و ریسکی از این بابت به شرکت تحمیل نمی‌شود.
جدول زیر مقدار مواد اولیه شرکت و قیمت هر یک و همچنین پیش­‌بینی روند آن تا پایان سال ۱۴۰۱ را نشان می‌­دهد. در ترکیب بهای تمام شده شرکت، گاز غنی با ۶۷ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است.
مواد اولیه

سربار

حقوق و مزایای نماد پارس با توجه به نرخ افزایش حقوق و دستمزد در سال ۱۴۰۱ (۵۰ درصد) حدود ۲۹۷ میلیارد تومان محاسبه شده است. دیگر اقلام موردنظر در بخش سربار شرکت شامل استهلاک، سوخت، هزینه مواد مصرفی، هزینه حمل و نقل و انتقالات و سایر است. پیش‌­بینی مبالغ آیتم‌های سربار تحلیل بنیادی پارس در جدول زیر ارائه شده است.
سربار

صورت سود و زیان در تحلیل پارس

در ادامه برای تحلیل بنیادی پارس صورت سود و زیان آن نمایش داده شده است. شرکت پتروشیمی پارس در ۹ ماهه اول سال ۱۴۰۱، ۳۹ هزار میلیارد تومان درآمد عملیاتی داشته است. این شرکت بیش از ۱,۵۰۰ میلیارد تومان از درآمد عملیاتی خود را را به سود ناخالص تبدیل کرده است. درآمدهای عملیاتی این شرکت تا انتهای سال ۱۴۰۱ حدود ۵۱ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. با کسر دیگر هزینه­‌های و درآمدهای حاصل از سرمایه­‌گذاری­‌ها، سود خالص این شرکت تا انتهای سال حدود بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان پیش­‌بینی شده است. اقلام صورت سود (زیان) شرکت در جدول زیر آمده است.
صورت سود و زیان در تحلیل پارس

سود مجمع (DPS) پارس

مجمع عمومی عادی سالیانه سال مالی منتهی به 29 اسفند 1400 شرکت پتروشیمی پارس در تاریخ 1401/03/31 برگزار شد. سود نقدی پارس در این مجمع 270 ریال به ازای هر سهم از محل سود قابل تخصیص، تصویب شد. EPS پارس در سال مالی 1400 معادل 337 ریال بود؛ بنابراین شرکت حدود 80 درصد از سود خالص به دست آمده به ازای هر سهم را به عنوان DPS پارس در میان سهامداران تقسیم کرده است.
سود سهامداران حقیقی در تاریخ ۱۴ تیر ۱۴۰۱ از طریق شماره حساب اعلام شده در سامانمنه سجام واریز شد. سایر سهامداران حقیقی که در سامانه سجام ثبت‌نام نکرده‌اند، از تاریخ ۱۴۰۱/۰۷/۱۱ امکان دریافت سود خود را از کلیه شعب بانک تجارت در سراسر کشور دارند. زمانبندی پرداخت سود نقدی پارس برای سایر سهامداران به شرح جدول زیر است.
شرح تاریخ پرداخت سود نقدی نحوه پرداخت سود نقدی
صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌ها ۱۴۰۱/۰۴/۱۴ از طریق شماره حساب اعلام شده در سامانه سجام
سهامداران حقوقی ۱۴۰۱/۰۵/۱۲ از طریق شماره حساب اعلام شده در سامانه سجام
سهامداران عمده حقوقی از شهریور تا بهمن ۱۴۰۱ از طریق شماره حساب اعلامی به شرکت پتروشیمی پارس

تحلیل EPS و P/E تحلیلی منتهی 1401/12/29

در تحلیل بنیادی پارس نرخ اتیلن 185 دلار کمتر از آخرین نرخ پلتس در نظر گرفته شده است. همچنین ضریب خوراک دریافتی واحد استحصال اتان نیز 70 درصد لحاظ شده است. با درنظرگرفتن 30 درصد تورم در سال 1401 و میانگین نرخ دلار 28,500 تومانی در این سال، میزان سود خالص پارس به ازای هر سهم (EPS) 277 ریال محاسبه شده است. با توجه به قیمت سهام این شرکت در تاریخ 1401/12/10 در سایت www.tsetmc.com (۲۱۲،۷۴۰ ریال) نسبت پی بر ای فوروارد پارس ۱۰.۸ محاسبه شده است.
تحلیل بنیادی پارس
در این تحلیل مقدار فروش استایرن منومر به دلیل تعطیلی واحد استایرن و اتیل بنزن ۸۰ هزار تن کمتر در نظر گرفته شده است.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdci.uavct1aw5bc2t.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما