شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین که در بازار سرمایه ایران با نماد «تاپیکو» شناخته می‌شود، در ابتدا با نام شرکت پالایش روغن آبادان شروع به کار کرد.
plusresetminus
تحلیل بنیادی تاپیکو – شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، تحلیل تاپیکو به‌عنوان یکی از هلدینگ‌های چندرشته‌ای صنعتی و زیرمجموعه شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (تحلیل شستا) در این مقاله آمده است. شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین که در بازار سرمایه ایران با نماد «تاپیکو» شناخته می‌شود، در ابتدا با نام شرکت پالایش روغن آبادان شروع به کار کرد. این شرکت پس از تغییر نام‌های متعدد در سال 1390 با ادغام شرکت‌های وابسته به نام فعلی ثبت شد. در سال 1392 نیز به‌عنوان چهارصد و هفتاد و پنجمین شرکت در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شد. در این مقاله به تحلیل بنیادی تاپیکو و محاسبه NAV سهم آن پرداخته شده است.

جایگاه تاپیکو در صنعت

هلدينگ تاپیكو با دراختیار داشتن ۸۵ شرکت‌ مديريتی و غیرمديريتی در صنايع نفت، گاز، پتروشیمی، صنايع تاير و سلولزی در حال فعالیت است. امروزه این شرکت پس از دو دهه فعالیت اقتصادی به یکی از مهم‌ترین و سودآورترین شرکت‌ها در فهرست ۱۰ شرکت اول بازار سرمایه ایران به حساب می‌آید. در نمودار زیر درصد فعالیت این شرکت در صنایع مختلف نمایش داده شده است. همانطور که در تصویر زیر پیداست عمده سرمایه‌گذاری‌های این شرکت در صنعت محصولات شیمیایی است.
صنعت شرکت نفت و گاز و پتروشیمی تامین
در ادامه شرکت‌های مدیریتی و محصولات وابسته زیرمجموعه در تحلیل تاپیکو آمده است.
نام محصول نام شرکت
متانول پتروشیمی فن‌آوران
اوره پتروشیمی خراسان
PVC پتروشیمی غدیر و آبادان
محصولات پالایشی نفت پاسارگاد، نفت ایرانول
توزیع گاز و LPG پرسی ایران گاز
تایر و مواد اولیه تایر گروه صنعتی بارز، توسعه صنایع لاستیک
گروه محصولات PIIC (دوده صنعتی، انواع لوله، MTBE و MEK، خدمات مهندسی) شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی
گروه محصولات سلولزی شامل: کارتن، کاغذ بسته‌بندی، دستمال کاغذی و MDF گروه صنعتی سلولزی تامین‌گستر نوین

سرمایه و ترکیب سهامداران تاپیکو

سرمایه شرکت در بدو تاسیس مبلغ ۱۰ میلیون ریال بوده است. اکنون سرمایه شرکت پس از چندین مرحله افزایش سرمایه، به مبلغ ۸۱,۵۰۰,۰۰۰ میلیون ریال رسیده است.
سهامداران بالای یک درصد شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین (تاپیکو) در جدول زیر قابل مشاهده می‌باشد. شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی به‌عنوان سهامدار عمده این شرکت نزدیک به ۶۶ درصد سهام تاپیکو را در اختیار دارد. پس از آن شرکت‌های سرمایه‌گذاری صبا تامین و صندوق بازنشستگی عشایر از سهامداران عمده این شرکت هستند.
سهامداران تاپیکو
۷۸.۵۰ درصد از سهام تاپیکو به‌صورت تلفیقی در اختیار سازمان تامین اجتماعی است. منظور از سهامدار تلفیقی، سهامداری است که به‌صورت و به واسطه زیرمجموعه‌هایش سهامدار یک شرکت است. در ادامه درصد سهام سهامداران تلفیقی در تحلیل بنیادی تاپیکو نشان داده شده است. در محصول سهامداران سایت انیگما سهامداران تمامی شرکت‌های سرمایه‌گذاری و تولیدی به‌صورت تلفیقی به‌همراه شرکت مادر قابل دسترس می‌باشد.
سهامداران تلفیقی شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین

تحلیل بنیادی تاپیکو

تاپیکو جزو سهامداران مهم بیش از 58 شرکت فعال در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و سلولزی است. برای محاسبه NAV شرکت‌های سرمایه‌گذاری لازم است که مازاد ارزش پرتفوی بورسی و غیربورسی آن محاسبه شود. در ادامه پرتفوی بورسی و غیربورسی این شرکت مورد بررسی قرار گرفته است.

ارزش روز پرتفوی بورسی در تحلیل تاپیکو

تاپیکو حدود نیمی از سهام شرکت پتروشیمی فناوران را در اختیار دارد. در جدول بخشی از مهم‌ترین دارایی‌های بورسی این شرکت آمده است. مجموع مازاد ارزش پرتفوی بورسی این شرکت در تاریخ ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ حدود ۱۸۱ هزار و ۵۵۹ میلیارد تومان است.
پرتفوی بورسی در تحلیل بنیادی تاپیکو

ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی تاپیکو

پرتفوی غیربورسی تاپیکو با داشتن ۴۹ درصد نفت ستاره‌خلیج فارس یکی از ارزنده‌ترین پرتفوهای غیربورسی در میان شرکت‌های سرمایه‌گذاری است. بر اساس آخرین برآوردها شرکت پالایش نفت ستاره خلیج‌فارس با دلار ۴۰,۰۰۰ تومان می‌تواند در سال ۱۴۰۲ حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان سود خالص داشته باشد. در پرتفوی غیربورسی تاپیکو می‌توان به شرکت‌های دیگری همچون پتروشیمی‌های باختر و مروارید اشاره کرد که بالاترین میزان مازاد ارزش را در پرتفوی غیربورسی تاپیکو ایجاد کرده‌اند. مجموع مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی این شرکت حدود ۱۲۷ هزار و ۴۸۹ میلیارد تومان است که جزئیات بخشی از آن در جدول زیر قابل مشاهده می‌باشد.
پرتفوی غیربورسی در تحلیل تاپیکو
تمامی نکات تحلیل ارزش‌گذاری پرتقوی غیربورسی در تحلیل تاپیکو و دیگر شرکت‌های سرمایه‌گذاری در سایت انیگما قابل مشاهده است. در ادامه نمونه‌ای از نکات تحلیل این شرکت آمده است. همچنین در مقاله پرتفوی غیربورسی شرکت های سرمایه گذاری نحوه ارزش‌گذاری این دارایی‌ها آموزش داده شده است.
گروه صنعت سلولزی تامین‌گستر نوین در تاریخ ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ حدود ۱,۱۵۰ میلیارد تومان پرتفو بورسی با بهای تمام شده ۷۵ میلیارد تومان داشته است. با توجه به آخرین حقوق صاحبان سهام این شرکت و پرتفوی غیربورسی آن می‌توان ارزش آن را معادل ۳,۰۰۰ میلیارد تومان دانست.

سود هر سهم (EPS) تاپیکو

نسبت‌های مالی گذشته‌نگر تحلیل بنیادی تاپیکو در جدول زیر نمایش داده شده است. طبق این جدول نسبت P/E تاپیکو در دوره 12 ماهه منتهی به 1401/02/3 معادل 7.1 بوده است. سود هر سهم تاپیکو در این سال مالی 2,371 ریال است. سایر نسبت‌های مالی مانند نسبت قیمت به فروش یا همان P/S ttm و همچنین حاشیه سود خالص و ناخالص تاپیکو در چند دوره مالی گذشته در جدول زیر نمایش داده شده است.
نسبت‌های مالی شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین

سود مجمع (DPS) تاپیکو

مجمع عمومی عادی سالیانه تاپیکو برای سال مالی منتهی به اردیبهشت سال 1401 در تاریخ 1401/05/30 برگزار شد. در این مجمع سود نقدی تاپیکو به ازای هر سهم 2,150 ریال تصویب شد. این در حالی است که مجموع سود هر سهم این شرکت (EPS تاپیکو) در این دوره 2,371 ریال بوده است؛ بنابراین این شرکت حدود 90 درصد از سود به دست آمده را میان سهامداران خود تقسیم کرده است. طبق اطلاعیه زمانبندی پرداخت سود تاپیکو که در سامانه کدال منتشر شده، شرکت اعلام کرده است که از دی ماه سال 1401 سود تمامی سهامداران را پرداخت خواهد کرد.

محاسبه و تحلیل NAV تاپیکو

برای تحلیل بنیادی تاپیکو و محاسبه NAV آن حقوق صاحبان سهام متناسب با افزایش سرمایه، سود تقسیمی و جمع درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها تعدیل و 17 هزار میلیارد تومان محاسبه شده است. بر اساس محاسبات انجام شده، مجموع خالص ارزش دارایی‌های این شرکت به ازای هر سهم (NAV) 32,100 ریال برآورد شده است. نسبت قیمت روز در تاریخ 1402٫01٫30 در سایت TSE تقسیم بر NAV شرکت (نسبت P/NAV)، 61 درصد محاسبه شده است.
تحلیل بنیادی تاپیکو

نمودار قیمتی تاپیکو

نمودار زیر روند قیمتی تاپیکو در ۳ سال گذشته را نشان می‌دهد. طبق این نمودار قیمت تاپیکو برای اولین بار در تاریخ ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ به بیشترین مقدار خود یعنی ۲۶,۰۰۰ ریال رسید. اکنون نیز با رشدی که قیمت این سهم در اواخر فرودین ۱۴۰۲ داشته است، در همان محدوده قیمتی با ارزش بازار حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان در حال نوسان است.
چارت قیمتی تاپیکو
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdci.zavct1awpbc2t.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما