مجتمع پتروشیمی شازند در راستای توسعه صنعت پتروشیمی، با هدف تامین نیاز صنایع داخلی کشور به محصولات پایه پلیمری و شیمیایی، به بهره‌برداری رسید.
plusresetminus
تحلیل بنیادی شرکت پتروشیمی شازند
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، در حال حاضر این شرکت با بیش از دو دهه فعالیت موثر در بازار، توانایی تولید بیش از یک میلیون و هشتصد هزار تن محصولات میانی و نهایی پلیمری، شیمیایی و محصولات جانبی را دارد. در همین راستا شرکت در دوره 9 ماهه سال مالی 1401، موفق به تولید 1,395 هزار تن انواع محصول شد. این شرکت با داشتن ۱۷ واحد تولیدی فعال، ترکیبی کم‌نظیر از محصولات شیمیایی و پلیمری را در سبد محصولات خود عرضه می‌کند. در ادامه به تحلیل بنیادی شاراک و محاسبه EPS تحلیلی و P/E فوروارد آن پرداخته شده است.

موضوع فعالیت شاراک

فعالیت پتروشیمی شازند در برخی رشته‌های پتروشیمی، شیمیایی و صنایع وابسته به آن، تهیه و تولید انواع مواد و فرآورده‌های پتروشیمی و شیمیایی است. همچنین شاراک در تشکیل انواع شرکت‌ها و اخذ نمایندگی، ایجاد شعبه و انجام هرگونه عملیات صنعتی، تجاری، تولیدی، خدماتی و بازرگانی فعالیت دارد.

جایگاه شاراک در صنعت

پتروشيمی شازند با ظرفيت سالانه ۱,۸۵۰ هزار تن محصولات پايه، پليمری و شيميايی ۴ درصد از اتيلن، ۵ درصد از پلی‌اتيلن سنگين، ۷ درصد از پلی‌اتيلن سبک خطی، ۱۰ درصد از پروپيلن و ۷ درصد از پلی‌پروپيلن تولید شده در کشور را تامین می‌کند.
در ادامه سهم مناطق مختلف در تولید محصولات پایه پتروشیمی نمایش داده شده است. در حال حاضر کشورهای آسیایی نه تنها به‌عنوان مرکز مصرف محصولات پلیمری شناخته می‌شوند، بلکه جزو کشورهای اصلی در تولید محصولات پلیمری نیز به شمار می‌آیند.
سهم تولید پتروشیمی شازند

سرمایه و ترکیب سهامداران شاراک

سرمایه شاراک در بدو تاسیس مبلغ ۷۲ میلیارد ریال بوده که طی چندین مرحله افزایش یافته است. آخرین افزایش سرمایه شرکت در سال ۱۳۹۶ از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده سهامداران است. در این مرحله سرمایه شرکت با افزایش ۶۰ درصدی از سرمایه  قبلی به مبلغ ۸٬۰۶۴ میلیارد ریال رسیده است.
شرکت‌های سرمایه‌گذاری توسعه ملی، آتیه صبا و نفت و گاز و پتروشیمی تامین از سهامداران عمده شرکت پتروشیمی شازند هستند. جدول زیر سهامداران عمده بالای یک درصد در تحلیل بنیادی شاراک را نشان می‌دهد. می‌توانید برای مشاهده تمامی سهامداران این شرکت به محصول سهامداران بورس  انیگما مراجعه کنید.
سهامداران در تحلیل بنیادی شاراک
جدول زیر نشان‌دهنده سهامداران شاراک به‌صورت تلفیقی است که بانک ملی، سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی به‌صورت تلفیقی سهامداران بالای یک درصد شاراک هستند. بانک ملی به همراه زیرمجموعه‌های خود بیش از ۵۱ درصد از سهام شاراک را در اختیار دارد، ازاین‌رو سهامدار عمده شاراک محسوب می‌شود.
سهامداران تلفیقی پتروشیمی شازند

مقدار، قیمت و مبلغ فروش در تحلیل بنیادی شاراک

شرکت پتروشیمی شازند با توجه به انحصار تولید برخی محصولات حیاتی مانند اکسیداتیلن، وینیل‌استات، دواتیل‌هگزانول، نرمال‌بوتانول، ایزوبوتانول و اتانول‌آمین‌ها، نقش موثری در تامین نیازهای راهبردی صنایع مختلف کشور دارد. در جدول زیر مقدار هر یک از محصولات این شرکت و پیش‌بینی آن در سال مالی ۱۴۰۲ توسط تیم تحلیلی انیگما در تحلیل شاراک، قابل مشاهده است. شاراک در دوره ۹ ماهه منتهی به آذرماه ۱۴۰۱، ۶۸۰ هزار تن از محصولات خود را به فروش رسانده است. این مقدار نسبت به دوره مالی مشابه سال ۱۴۰۰، ۷ درصد افزایش یافته است.
مقدار فروش در تحلیل شاراک
جدول زیر قیمت فروش محصولات شاراک را نشان می‌دهد. با توجه به جدول زیر قیمت پلی‌اتیلن سنگین (داخلی) و پلی‌بوتاداین (داخلی) نسبت به دوره مالی مشابه سال ۱۴۰۰، به‌ترتیت ۳۰ درصد و ۲۴ درصد رشد داشته است.
قیمت فروش شاراک
مجموع درآمدهای عملیاتی حاصل از فروش شرکت در دوره ۹ ماهه منتهی به ۳۰ آذرماه ۱۴۰۱ مبلغ ۱۷,۴۹۷ میلیارد تومان بوده است. افزایش ۱۸ درصدی مبلغ فروش نسبت به دوره مالی مشابه سال گذشته خود ناشی از افزایش ۷ درصدی مقدار کل فروش و افزایش ۱۰ درصدی متوسط نرخ‌های فروش است. همچنین استراتژی جابجایی میزان فروش در بازارهای داخلی و صادراتی هنگام افزایش نرخ در هر بازار نیز موثر بوده است. در تحلیل شاراک، درآمد عملیاتی تا پایان سال مالی ۱۴۰۲ مبلغ ۳۰,۸۸۴ میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود.
مبلغ فروش در تحلیل بنیادی شاراک

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه مصرفی در تحلیل شاراک

صنایع پتروشیمی ایران برحسب نوع محصول تولیدی از دو نوع خوراک گازی و مایع استفاده می‌کنند. واحدهایی که اتیلن، پروپیلن و در ادامه زنجیره تولید انواع پلی‌اتیلن و پلی‌پروپیلن محصول اصلی آن‌ها به شمار می‌رود عمدتا از گاز اتان و فرآورده‌های نفتی مایع (نفتا، پروپان، بوتان، رافینیت و…) استفاده می‌کنند که در شرکت‌های پالایشی تولید می‌شوند. اما واحدهایی که محصول اصلی آن‌ها متانول، آمونیاک و اوره است، بیشتر از گاز متان استفاده می‌کنند. خوراک‌های مصرفی برای تولید اتیلن در مناطق مختلف دنیا بسیار متنوع است. تقریبا ۸۰ درصد اتیلن تولیدی در جهان از نفتا و مایعات سنگین‌تر تولید می‌شود.
نفتا خوراک تولید محصولات شرکت پتروشیمی شازند است که در داخل کشور تامین می‌شود. در ادامه مقدار، قیمت و مبلغ مصرف نفتا در تحلیل بنیادی شاراک آمده است.
مواد اولیه در تحلیل بنیادی شاراک

سربار در تحلیل بنیادی شاراک

سربار در تحلیل شاراک شامل حقوق و مزایا، استهلاک، هزینه مواد مصرفی، هزینه حمل و نقل و… است. سربار شاراک در دوره ۹ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۱ مبلغ ۲,۵۱۰ میلیارد تومان بوده است. با توجه به افزایش نرخ سوخت و حقوق و مزایا در سال ۱۴۰۲، سربار شرکت در این سال نزدیک به ۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.
سربار شاراک

صورت سود و زیان در تحلیل شاراک

در ادامه جدول صورت سود و زیان در تحلیل شاراک در ۴ دوره مالی گذشته و پیش‌بینی آن تا پایان سال مالی ۱۴۰۲ آمده است. بهای تمام‌شده درآمدهای عملیاتی شرکت برای دوره ۹ ماهه منتهی به ۱۴۰۱٫۰۹٫۳۰ مبلغ ۱۵٬۲۴۴ میلیارد تومان می‌باشد که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۸۷ درصد افزایش داشته است. افزایش بهای تمام‌شده در تحلیل شاراک به دلیل افزایش نرخ مواد اولیه مصرفی به میزان ۴۱ درصد، افزایش قانونی دستمزد مستقیم و همچنین افزایش ۴۳ درصدی سربار است. با کسر سایر هزینه‌ها در این تحلیل، سود خالص شرکت تا پایان سال ۱۴۰۲ بیش از ۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود.
صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی شاراک
در ادامه نمودار مقایسه‌ای مبالغ فروش، بهای تمام‌شده، سود ناخالص، سود عملیاتی و سود خالص شرکت پتروشیمی شازند در دوره‌های ۹ ماهه‌ اول سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ نمایش داده شده است.
نمودار قیمتی پتروشیمی شازند

سود مجمع (DPS)‌ شاراک

مطابق صورت سود و زیان در تحلیل شاراک، این شرکت در پایان سال مالی ۱۴۰۰ به ازای هر سهم ۶٬۸۳۲ ریال سود خالص ساخته است. تاریخ برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه شاراک ۱۴۰۱٫۰۴٫۰۸ بود. بر اساس تصمیمات صورت گرفته در این مجمع سود نقدی شاراک به ازای هر سهم ۶٬۹۰۰ ریال از محل سود انباشته بوده است.
سود سهامداران شاراک مطابق جدول زیر واریز شده است:

شرح
تاریخ پرداخت سود
سهامداران حقیقی دارای کد سجام و احراز هویت از ۱۴۰۱٫۰۵٫۰۱
سهامداران حقیقی فاقد کد سجام و عدم احراز هویت طی اعلامیه‌ای در سامانه سجام متعاقبا اعلام می‌شود
صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌ها دارای کد سجام و احراز هویت از ۱۴۰۱٫۰۵٫۰۱
صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌ها فاقد کد سجام و احراز هویت طی اعلامیه‌ای در سامانه سجام متعاقبا اعلام می‌شود
سهامداران حقوقی دارای یک تا ۷,۰۰۰,۰۰۰ میلیون سهم از ۱۴۰۱٫۰۹٫۳۰
سهامداران حقوقی از ۷,۰۰۰,۰۰۱ سهم به بالا از ۱۴۰۱٫۱۱٫۰۵

سود سهامداران حقیقی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌های دارای کد سجام از طریق سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به شماره حساب معرفی‌شده در سامانه سجام پرداخت شد.
همچنین سود سایر سهامداران حقیقی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌های فاقد کد سجام با اعلام اسامی توسط سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه واریز شد. همچنین سهامداران حقیقی فاقد کد سجام و یا سهامداران حقیقی دارای کد سجام که در تاریخ مذکور سود خود را دریافت نکرده‌اند به لینک اینترنتی www.rqbank.ir/sharak مراجعه و با تکمیل اطلاعات نسبت به دریافت سود خود اقدام کنند.
سود سهامداران حقوقی نیز در صورت قبولی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به شماره حساب معرفی‌شده در سامانه سجام و در صورت عدم قبولی شرکت مذکور با ارائه درخواست کتبی و اعلام شماره حساب سیبای بانک ملی و یا شماره شبای سایر بانک‌ها پرداخت می‌شود.

مفروضات تحلیل

در تحلیل بنیادی شاراک نرخ پلی‌اتیلن سنگین ۳۰ درصد بیشتر از آخرین نرخ پلتس در نظر گرفته شده است. نرخ پلی‌اتیلن سبک خطی پلتس ۹۶۲ دلار بر تن و نرخ پلی‌اتیلن سبک خطی ۱۷ درصد بیشتر از آخرین نرخ پلتس در لحاظ شده است. همچنین نرخ اتیلن گلایکول صادراتی ۲۸۰ دلار بیشتر از آخرین نرخ پلتس در نظر گرفته شده است. در ادامه تحلیل شاراک، نرخ پلی‌پروپیلن داخلی و صادراتی نیز ۴۰ درصد بیشتر از آخرین نرخ پلی‌پروپیلن دفتر توسعه پتروشیمی محاسبه شده است.

محاسبه EPS و P/E تحلیلی منتهی به 1402/12/29

با در نظر گرفتن مفروضات فوق در تحلیل بنیادی شاراک، EPS تحلیلی این سهم در پایان سال 1402 برای هر سهم 5,383 ریال پیش‌بینی می‌شود. برای به‌دست آوردن نسبت P/E قیمت روز در تاریخ 1402/01/29 در سایت www.tsetmc.com  بر EPS آن تقسیم شده است. در نتیجه نسبت P/E سهم شاراک 7.9 محاسبه شده است.
تحلیل بنیادی شاراک

نمودار قیمتی شاراک

سهام شاراک در تاریخ ۱۴۰۰٫۰۷٫۲۷ در بالاترین قیمت خود به ارزش بازار ۴۳٬۷۰۶ میلیارد تومان بوده است. در حال حاضر قیمت شاراک در تاریخ ۱۴۰۱/۰۱/۲۹ برابر با ۴۲٬۳۳۰ ریال است. ارزش بازار شاراک در این تاریخ به ۳۴,۴۶۵ ریال رسیده است. قیمت سهام شاراک در این بازه زمانی ۲۱ درصد افت داشته است.
نمودار قیمتی پتروشیمی شازند
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdcc.iq4a2bqpela82.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما