شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی سال ۱۳۷۰ تاسیس و در سال ۱۳۸۵ با نماد «وپترو» در سازمان بورس اوراق بهادار درج شد. در حال حاضر این شرکت جزو واحدهای تجاری فرعی شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز پتروشیمی تامین و واحد تجاری نهایی شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی است.
plusresetminus
تحلیل بنیادی شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی در سال ۱۳۷۳ به‌عنوان نخستین شرکت خصوصی سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی و یکی از بزرگ‌ترین هلدینگ‌ها شروع به فعالیت کرد. فعالیت این شرکت مشتمل بر بخش تولید، خدمات فنی و مهندسی و سرمایه‌گذاری است. در نمودار زیر درصد سرمایه‌گذاری شرکت در صنایع مختلف نمایش داده شده است.
صنعت شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی

سرمایه و ترکیب سهامداران وپترو

وپترو، جزو واحدهای تجاری فرعی شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز پتروشیمی تامین (تاپیکو) است. این شرکت ۶۷٫۴۰ درصد از سهام وپترو را در اختیار دارد. در جدول زیر، لیست سهامداران بالای ۱ درصد وپترو و درصد مالکیت آن‌ها از این نماد نمایش داده شده است.
سهامداران وپترو
می‌توان تمامی سهامداران این شرکت و سایر شرکت‌های سرمایه‌گذاری و تولیدی را به‌صورت عادی و تلفیقی در سایت انیگما مشاهده کرد. در ادامه بخشی از فهرست سهامداران وپترو به‌صورت تلفیقی نمایش داده شده است.
سهامداران تلفیقی شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی
همانطور که در جدول مشاهده می‌شود، سازمان تامین اجتماعی به همراه زیرمجموعه‌هایش، ۶۸٫۵۷ درصد از سهام وپترو را به‌صورت تلفیقی در اختیار دارد. شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی واحد تجاری نهایی، شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی است.

تحلیل بنیادی وپترو

برای ارزش‌گذاری شرکت‌های سرمایه‌گذاری مانند وپترو، باید ارزش خالص دارایی‌ها (NAV) محاسبه شود. برای به‌دست آوردن NAV شرکت، تمام دارایی‌های بورسی و غیربورسی آن بررسی و ارزش‌گذاری می‌شوند. این دارایی‌ها شامل سرمایه‌گذاری در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس یا هرگونه سرمایه‌گذاری خارج از بورس مانند خرید املاک و مستغلات، طلا، سکه، ارز و… است. در ادامه برای تحلیل بنیادی وپترو، ارزش پرتفوی بورسی و غیربورسی آن مورد بررسی قرار گرفته است.

مازاد ارزش پرتفوی بورسی در تحلیل وپترو

مازاد ارزش پرتفوی بورسی وپترو در تاریخ ۱۴۰۲/۰۱/۲۸ حدود ۳ هزار میلیارد تومان است. همانطور که در لیست پرتفوی بورسی وپترو پیداست، این شرکت ۴۲ درصد از سهام شرکت کربن ایران و ۴۳ درصد از سهام شرکت گاز لوله را در اختیار دارد.
پرتفوی بورسی در تحلیل وپترو

ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی وپترو

بخشی از مهم‌ترین‌ شرکت‌های پرتفوی غیربورسی در تحلیل وپترو باتوجه به آخرین اطلاعات منتشر شده تا ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۲ مطابق جدول زیر است. مجموع مازاد ارزش غیربورسی وپترو در این تاریخ توسط تیم تحلیلی انیگما حدود ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.
پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی وپترو
نکته مهم برای محاسبه NAV، ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی شرکت های سرمایه گذاری است. بسیاری از تحلیلگران مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی را صفر در نظر می‌گیرند؛ زیرا دسترسی به اطلاعات دقیق پرتفوی غیربورسی شرکت‌ها و محاسبه ارزش روز آن‌ها کار دشواری است. تحلیلگران انیگما علاوه بر ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی شرکت‌ها، نکات تحلیل آن‌ها را نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهند. در ادامه برخی از نکات تحلیل پرتفوی غیربورسی وپترو آمده است.

سود هر سهم (EPS) وپترو

جدول زیر نسبت‌های مالی گذشته‌نگر در تحلیل بنیادی وپترو را نشان می‌دهد. طبق این جدول نسبت P/E وپترو در دوره مالی 9 ماهه منتهی به بهمن ماه 1401 معادل 4.7 بوده است. سود وپترو به ازای هر سهم در این دوره مالی 1,317 ریال بوده است. نسبت P/S (قیمت به فروش) یکی دیگر از نسبت‌های مالی مهم در تحلیل وپترو است که در 5 دوره مالی گذشته آمده است.
نسبت‌های مالی وپترو

سود مجمع (DPS) وپترو

سال مالی شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی 31 اردیبهشت است. EPS وپترو در دوره مالی منتهی به 1401/02/31 معادل 1,329 ریال بوده است. مجمع عمومی عادی سالیانه وپترو در تاریخ 1401/05/12 برگزار شد. در این مجمع مقرر شد از محل سود انباشته (سود قابل تقسیم) مبلغ 1,500 ریال به ازای هر سهم سود نقدی تقسیم شود.
سود سهامداران حقیقی، حقوقی و سبدگردان‌های دارای کد سجام در تاریخ ۱۴۰۱/۰۶/۲۲ به حساب معرفی شده آن‌ها در این سامانه، واریز شد. سایر سهامداران حقیقی پس از تاریخ ۱۴۰۱/۰۷/۲۲ با مراجعه به کلیه شعب بانک رفاه کارگران سود خود را دریافت کرده‌اند. همچنین سود سایر سهامداران حقوقی و سبدگردان‌ها که فاقد کد سجام هستند، از طریق مکاتبه رسمی و اعلام شماره حساب واریز شده است.

محاسبه و تحلیل NAV وپترو

برای تحلیل بنیادی وپترو و محاسبه NAV هر سهم آن، حقوق صاحبان سهام متناسب با افزایش سرمایه، سود تقسیمی و جمع درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها تعدیل و حدود 394 میلیارد تومان محاسبه شده است. با تقسیم مجموع حقوق صاحبان سهام و مازاد ارزش پرتفوی بورسی و غیربورسی این شرکت بر تعداد سهام شرکت، NAV هر سهم برای وپترو 45,079 ریال محاسبه شده است. نسبت قیمت روز در تاریخ 1402/01/28 در سایت TSE تقسیم بر NAV شرکت (P/NAV) 53٫1 درصد است.
تحلیل بنیادی وپترو

نمودار قیمتی وپترو

نمودار زیر روند قیمتی وپترو در چند سال گذشته را نشان می‌دهد. طبق این نمودار قیمت وپترو در تاریخ ۱۳۹۹/۰۴/۱۸ به بالاترین مقدار خود یعنی ۳۱,۸۳۰ ریال رسید. ارزش بازار شرکت در این تاریخ حدود ۵ هزار ۵۷۰ میلیارد تومان بوده است. با رشدی که قیمت وپترو از آبان ۱۴۰۱ داشته است، اکنون در تاریخ ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ در محدوده ۲۴،۰۰۰ ریال در حال نوسان است.
چرات قیمتی وپترو
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdcd.o0j2yt0kka26y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما