شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری از اواخر سال ۱۳۹۴ به‌عنوان هلدینگ انرژی فعالیت کاری خود را روی موضوعات مرتبط با نفت، گاز، پتروشیمی و نیروگاهی متمرکز کرد تا با بهره‌گیری از ظرفیت‌های ویژه نسبت به ایجاد ارزش افزوده بیشتر برای سهامداران خود اقدام کند
plusresetminus
تحلیل شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری از اواخر سال ۱۳۹۴ به‌عنوان هلدینگ انرژی فعالیت کاری خود را روی موضوعات مرتبط با نفت، گاز، پتروشیمی و نیروگاهی متمرکز کرد تا با بهره‌گیری از ظرفیت‌های ویژه نسبت به ایجاد ارزش افزوده بیشتر برای سهامداران خود اقدام کند. این شرکت در تاریخ ۱۳۷۹/۰۶/۳۱ در سازمان بورس و اوراق بهادار تهران پذیرفته شد. سرمایه‌گذاری در طرح‌ها یا سهام شرکت‌های فعال در زمینه تهیه، تولید و تامین انواع مواد اولیه نفتی، پتروشیمی، فرآورده‌ها و مشتقات فرعی نفت و گاز و فرآوری آن‌ها و سایر مواد خام اعم از آلی و معدنی و همچنین حوزه‌ی انرژی شامل آب و برق از فعالیت‌های اصلی این شرکت است. در این مقاله به تحلیل بنیادی وصندوق و محاسبه NAV هر سهم آن پرداخته شده است.

جایگاه وصندوق در صنعت

شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری در حال حاضر در صنعت شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی در بازار اول بورس درج شده است. این شرکت در راستای کسب سود مناسب، حضور فعال در صنایع دارای مزیت نسبی در کشور را در اولویت فعالیت‌های خود قرار داده است. بر این اساس و با توجه به بهره‌مندی کشورمان از منابع غنی نفت و گاز و معادن مختلف و نیز دانش مناسب در این صنایع، سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی و صنایع معدنی در اولویت فعالیت‌های سرمایه‌گذاری این شرکت قرار گرفته است.
جایگاه شرکت در صنعت چندرشته‌ای
بررسی صنعت در تحلیل وصندوق

سرمایه و ترکیب سهامداران وصندوق

سرمایه شرکت در بدو تاسیس مبلغ ۲۰ میلیارد ریال بوده است. اکنون سرمایه شرکت پس از ۹ مرحله افزایش از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده سهامداران به ۴۰,۷۷۰ میلیارد ریال رسیده است. آخرین افزایش سرمایه شرکت در سال ۱۴۰۰ و به میزان ۵۱ درصد بود.
صندوق بازنشستگی کشوری با مالکیت ۷۰٫۳۳ درصد از سهام وصندوق، سهامدار عمده این شرکت محسوب می‌شود. در جدول زیر لیست سهامداران بالای یک درصد در تحلیل وصندوق قابل مشاهده است. از دیگر سهامداران عمده شرکت می‌توان به شرکت سرمایه‌گذاری آتیه صبا و بیمه مرکزی اشاره کرد.
سهامداران وصندوق
صندوق بازنشستگی کشوری به همراه شرکت‌های زیرمجموعه خود نزدیک به ۷۶ درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارد. در ادامه بخشی از سهامداران این شرکت به‌صورت تلفیقی نشان داده شده است. منظور از سهامداران تلفیقی سهامدارانی هستند که به واسطه زیرمجموعه‌های خود و به‌صورت غیر مستقیم مالک بخشی از سهام یک شرکت هستند.
سهامداران تلفیقی

تحلیل بنیادی وصندوق

برای بررسی دارایی‌های شرکت‌های سرمایه‌گذاری و محاسبه ارزش خالص این دارایی‌ها (NAV) باید مازاد ارزش پرتفوی بورسی و غیربورسی آن مورد بررسی قرار گیرد.
دارایی‌های بورسی آن دسته از سرمایه‌گذاری‌هایی است که در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس، انجام می‌شود. سرمایه‌گذاری‌های خارج از بورس مانند ملک، طلا، سکه، ارز و… و همچنین سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی که در بورس حضور ندارند، دارایی‌های غیربورسی نام دارند. ارزش‌گذاری دارایی‌های غیربورسی یکی از مهم‌ترین بخش‌های ارزش‌گذاری شرکت‌های سرمایه‌گذاری است که بسیاری از تحلیلگران به دلیل عدم دسترسی آسان به اطلاعات، ارزش آن را معادل بهای تمام شده در نظر می‌گیرند.
در ادامه برای تحلیل وصندوق مازاد ارزش پرتفوی بورسی و غیربورسی وصندوق توسط تیم تحلیلی انیگما محاسبه شده است.
ارزش روز پرتفوی بورسی در تحلیل وصندوق
می‌توان گفت مهم‌ترین سهم که بیشترین مازاد ارزش را در پرتفوی بورسی  وصندوق ایجاد کرده است، پتروشیمی جم است. همچنین بخشی از سهام پالایش نفت اصفهان، پتروشیمی‌های فناوران، نوری و امیرکبیر نیز از دارایی‌های بورسی مهم وصندوق هستند. در ادامه بخشی از پرتفوی بورسی وصندوق به‌همراه ارزش بازار و سود هر یک نمایش داده شده است. مازاد ارزش پرتفوی بورسی در تحلیل بنیادی وصندوق و باتوجه به قیمت سهام در تاریخ ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ حدود ۷۵ هزار میلیارد تومان است.
پرتفوی بورسی در تحلیل وصندوق
ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی وصندوق
در پرتفوی غیربورسی وصندوق، شرکت‌های ارزنده‌ای همچون پتروشیمی باختر، صبا فولاد خلیج فارس و صنایع پتروشیمی مسجدسلیمان (که مالکیت ۶۶ درصدی آن در اختیار وصندوق است)، حضور دارند. ارزش پرتفوی غیربورسی این شرکت در تاریخ ۱۴۰۲/۰۱/۲۷ حدود ۵۷ هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان است.
پرتفوی غیربورسی در تحلیل وصندوق

سود هر سهم (EPS) وصندوق

جدول زیر نسبت‌های مالی گذشته‌نگر در تحلیل بنیادی وصندوق را نشان می‌دهد. طبق این جدول نسبت P/E ttm وصندوق در دوره 12 ماهه منتهی به 1400/12/29 برابر با 4.6 بوده است. EPS وصندوق در همین دوره مالی برابر با 2,532 ریال بود. پی بر ای وصندوق در دوره 9 ماهه ابتدای سال 1401 معادل 5.3 است. همچنین نسبت P/S (قیمت روز به فروش) شرکت در این دوره مالی برابر با 5.1 است.
سایر نسبت‌های مالی مانند P/B و همچنین حاشیه سود خالص و حاشیه سود ناخالص شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی در جدول زیر آمده است. در بخش کدال پلاس سایت انیگما، امکان مقایسه شرکت‌ها و صنایع بر اساس نسبت‌های مالی و پارامترهای مختلف از طریق فیلترنویسی وجود دارد.
نسبت‌های مالی وصندوق

سود مجمع (DPS) وصندوق

مجمع عمومی عادی سالیانه وصندوق برای سال مالی منتهی به تاریخ ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ در تاریخ ۱۸ تیر ماه ۱۴۰۱ برگزار شد. در این مجمع تصویب شد از ۲,۵۳۲ ریال سود به دست آمده به ازای هر سهم، ۲,۴۰۰ ریال به‌عنوان سود نقدی میان سهامداران تقسیم شود.
برنامه زمانبندی پرداخت سود در تحلیل وصندوق، مطابق جدول زیر است:
ردیف گروه سهامداران زمان پرداخت نحوه پرداخت
۱ سهامداران حقیقی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری که در سامانه سجام ثبت‌نام کرده‌اند از تاریخ ۱۴۰۱/۰۶/۰۲ واریز به حساب معرفی شده در سجام
۲ سهامداران حقوقی کمتر از ۳۰,۰۰۰,۰۰۰ سهم و سبدهای سرمایه‌گذاری که در سامانه سجام ثبت‌نام کرده‌اند از تاریخ ۱۴۰۱/۰۶/۲۰ واریز به حساب معرفی شده در سجام
۳ سهامداران حقوقی بالای ۳۰,۰۰۰,۰۰۰ سهم از تاریخ ۱۴۰۱/۰۶/۳۰ واریز به حساب معرفی شده
۴ سهامداران حقیقی، حقوقی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری که در سامانه سجام ثبت‌نام نکرده‌اند از تاریخ ۱۴۰۱/۰۸/۰۱ سیستم متمرکز بانک تجارت

محاسبه و تحلیل NAV وصندوق

برای تحلیل بنیادی وصندوق و محاسبه NAV آن، حقوق صاحبان سهام متناسب با افزایش سرمایه، سود تقسیمی و جمع درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها تعدیل و بیش از 11 هزار میلیارد تومان محاسبه شده است. با تقسیم مجموع حقوق صاحبان سهام، مازاد ارزش پرتفوی بورسی و غیربورسی بر تعداد سهام وصندوق، NAV هر سهم این شرکت 35,314 ریال به دست می‌آید. نسبت قیمت روز در تاریخ 1402٫01٫27 در سایت TSE تقسیم بر NAV شرکت (P/NAV) 58.1 درصد است.
تحلیل بنیادی وصندوق
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdcg.z97rak93qpr4a.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما