وزیر نفت گفت: دغدغه اصلی فعالان حوزه پتروشیمی تامین خوراک است و امروز ۷۰ مجتمع پتروشیمی در کشور فعال است و بیش از ۸۰ میلیارد دلار در این صنعت سرمایه‌گذاری شده و نزدیک به۱۰۷ طرح دیگر از صنایع پایه تا طرح های تکمیل زنجیره ارزش در صنعت پتروشیمی در حال اجراست که به همین مقدار سرمایه نیاز دارد.
plusresetminus
حمایت وزارت نفت برای تأمین خوراک پایدار پتروشیمی‌ها/صدور مجوز تنفس خوراک به ۸ طرح پتروپالایشگاهی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، جواد اوجی عصر در چهاردهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران ضمن تبریک روز کارگر به‌ویژه به تلاشگران صنایع نفت و پتروشیمی اظهار کرد: دغدغه اصلی فعالان حوزه پتروشیمی تأمین خوراک است و امروز  ۷۰ مجتمع پتروشیمی با سرمایه گذاری بیش از 80 میلیارددلار در کشور فعال است و نزدیک به ۱۰۷ طرح دیگر از طرح‌های صنایع پایه تا طرح‌های تکمیل زنجیره ارزش در صنعت پتروشیمی در حال اجراست که به همین مقدار سرمایه نیاز دارد.
وی افزود: یکی از بحث های اولویت دار دولت سیزدهم و وزارت نفت ، افزایش تولید گاز و نفت و احداث مجتمع‌های پتروپالایشی به‌منظور تأمین امنیت انرژی کشور و ایجاد ارزش افزوده است.
وزیر نفت  به اعطای مجوز تنفس خوراک به هشت طرح پتروپالایشگاهی کشور در حین ساخت و پس از تکمیل اشاره کرد و گفت: امسال بر اساس مجوزهای اعطا شده حدود ۵۰۰ میلیون دلار برای ساخت پتروپالایشگاه مهر خلیج فارس تزریق می‌شود تا این طرح هر چه زودتر به بهره‌برداری برسد.
اوجی خطاب به همه صنایع عمده کشور که در زمستان دغدغه خوراک و سوخت دارند، تأکید کرد: چتر حمایتی وزارت نفت برای تأمین پایدار خوراک صنایع باز است و تلاش می‌کنیم با توسعه پتروپالایشگاه‌ها و افزایش تولید گاز و نفت خوراک پایدار برای صنایع عمده تأمین کنیم.
وزیر نفت با اشاره به دغدغه تامین خوراک پتروشیمی ها، افزود: در چند سالی که در حوزه هلدینگ‌داری در بخش خصوصی فعالیت کردم به این نتیجه رسیده‌ام که هیچ پروژه‌ای به اندازه پروژه‌های زنجیره تکمیلی پتروشیمی سودآورتر و کم ریسک‌تر نیست ، برای نمونه سرمایه‌گذاران می‌توانند تنها با ۴۰ تا ۵۰ میلیون دلار یک واحد پایین‌دستی با خوراک متانول احداث کنند که بیش از ۲۰ محصول تولید کند.
اوجی با یادآوری این که در دهه‌های اخیر دولت‌ها به سراغ توسعه زنجیره ارزش پتروشیمی نرفته‌اند، گفت: متأسفانه از هر ۱۰۰ تن محصول پتروشیمی کشور ۷۰ تن آن به‌صورت خام صادر می‌شود و تنها ۳۰ درصد در صنایع پایین‌دستی کشور تبدیل به ارزش افزوده می‌شود، این صنعت پارسال ۱۶ میلیارد دلار ارزآوری برای کشور داشته که ۱۴ میلیارد دلار آن به سامانه نیما تزریق شده است.
وی تأمین خوراک پایدار، عقد قرارداد بلندمدت، بازارهای جذاب، دسترسی به  دانش فنی وایجاد زیرساخت‌های مناسب را از جمله دغدغه های سرمایه گذران دانست و اظهار کرد: از فعالان این صنعت تقاضا داریم وارد عرصه توسعه زنجیره ارزش افزوده شوند، وزارت نفت نیز هبا تمام قوا در خدمت سرمایه گذاران و فعالان این عرصه خواهد بود.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdcc.iq4a2bqm0la82.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما