مدیرعامل شرکت پتروشیمی مروارید گفت: توسعه صنایع مرتبط با صنعت پتروشیمی باید با در نظر گرفتن شرایط مختلف زیست محیطی و تغییرات اقلیمی صورت بگیرد.
plusresetminus
عدم‌النفع گازسوزی در مشعل‌ها ۵ میلیارد دلار در سال است
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، اسد الله غلامپور امروز (سه شنبه‌ ۱۲ اردیبهشت ماه) در چهاردهمین همایش بین المللی صنعت پتروشیمی ایران (IPF) با بیان اینکه آلودگی کربن و گازهای گل خانه ای ناشی از فعالیت های انسانی باعث ایجاد تغییرات  عمیق در جهان شده است، گفت: انتشار گازهای گل خانه ای مرتبط با انرژی در ۲۰ سال آینده ۱۴ درصد افزایش خواهد یافت هرچند برخی کارشناسان خاطر نشان می کنند که علیرغم پیشرفت ها در انرژی های تجدیدپذیر جهان هنوز جایگزین قابل اعتمادی برای منابع  نفت و گاز طبیعی که  متخصصان آن را رگ حیات اقتصاد مدرن نامیده اند، پیدا نشده است.
مدیر عامل شرکت پتروشیمی مروارید افزود: علیرغم فشار فعالان محیط زیست، تغییرات اقلیمی و آب و هوایی موجب گرمای شدیدتر و آتش سوزی ها افزایش بارندگی، سیل خشکسالی طولانی تر و ذوب شدن یخها در قطب شمال می شود.
وی دربخش دیگری از سخنان خود، افزود: ایران یکی از ظرفیت های بالا و رو به رشد تولید صنعت پتروشیمی در جهان  به شمار می آید که سهم آن در دنیا حدود ۲ درصد است، بنابراین اگر قصد داریم که همین سهم در بازارهای جهانی حدالق محفوظ بماند باید تا سال 2040 در حدود 40 درصد ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی ایران افزایش یابد.
غلامپور تاکید کرد: استخراج، پالایش و تبدیل منابع هیدروکربوری  به انواع زنجیره های ارزش طی زمان باقیمانده تا سال ۲۰۵۰ میلادی مطابق کنوانسیون پاریس و ضوابط صفر خالص کربن بسیار مهم و حیاتی است، زیرا جهان در سال مذکور امکان استفاده از سوخت های فسیلی را ناممکن و یا بسیار سختگیرانه خواهد کرد.
 وی ادامه داد: اتکای جهان به سوخت های فسیلی غیر قابل دفاع است، بنابراین با توجه به سرمایه گذاری و جایگزینی سوخت های تجدیدپذیر تا پایان سال ۲۰۵۰ میزان استفاده از سوخت های فسیلی به کمترین مقدار خواهد رسید.
 وی ادامه داد: تا سال ۲۰۵۰ توسعه فناوری های مبتنی بر انرژی های پاک و تجدیدپذیر نظیر استفاده از هیدروژن سوخت هواپیما و انرژی خورشیدی به موازات برداشت منابع هیدروکربوری و تبدیل آن به صنایع زنجیره ارزش بسیار مهم و حائز اهمیت است. به گفته گلوبال دیتا انتظار می رود تا سال ۲۰۳۱ بیش از ۳۳ درصد از فروش خودروهای جدید در سراسر جهان خودروهای الکتریکی خواهد بود.
مدیر عامل شرکت پتروشیمی مروارید گفت: قیمت، تکنولوژی، فرهنگ و قانون چهار رکن موثر بر میزان مصرف گاز در بخشهای مختلف است، در ایران سالانه به علت سوختن گاز طبیعی در فلرها حدود 17.4 میلیارد متر مکعب گاز سوزانده می شود، مقداری که می توانست یک سوم برق کشور را تامین کند.
اگر میزان فلرینگ ایران را حدود 17.4 میلیارد متر مکعب در سال ۲۰۲۱ در نظر بگیریم و بر اساس آمار BP با فرض متوسط گاز صادراتی به قیمت هر متر مکعب ۲۰ سنت در حال حاضر سالانه حدود ۵ میلیارد دلار عدم النفع مستقیم از این محل وجود دارد، در حالیکه اگر استفاده از این میزان گاز را بعنوان خوراک پتروشیمی ها در نظر گرفته شود این عدم النفع بالغ بر ۱۶ میلیارد دلار خواهد بود.
غلامپور افزود: بر اساس آمار اوپک خالص صادرات گاز ایران در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۸.۳۲ میلیارد متر مکعب بوده است، اگر میزان فلرینگ گاز در کشور برای سال ۲۰۲۱ مقدار ۱۷/۴ میلیارد متر مکعب درست باشد می توان گفت تقریبا معادل گازی که در سال ۲۰۲۱ صادر کرده ایم به آن نیز هدر رفت گاز داشته ایم.
وی تاکید کرد: با سرمایه گذاری به مقدار ۵۰ میلیارد دلار در پارس جنوبی و ۳۰ میلیارد دلار در سایر میدان ها تولید گاز به بیش از ۱۴۰۰ میلیون متر مکعب در روز می رسد.
مدیر عامل شرکت پتروشیمی مروارید افزود: خام فروشی در سه حوزه نفت خام، میعانات گازی و ال پی جی بیشترین فرصت سوزی را برای کشور ایجاد می کند.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdce.e8vbjh8fe9bij.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما