هر ۱۰۰۰ تومان کاهش نرخ گاز خوراک پتروشیمی‌ها منجر به کاهش ۳۷ هزار میلیارد تومانی منابع هدفمندی می‌شود.
plusresetminus
امتیاز مهم پتروشیمی‌ها با صرف نظر از ۷۰ همت درآمد/سقف نرخ گاز خوارک به ۵ هزار تومان کاهش یافت
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، فروش ارزهای حاصل از صادرات نفت و میعانات گازی و خالص صادرات گاز به قیمت ۲۸۵۰۰ تومان اگرچه بالاتر از نرخ مفروض لایحه بودجه (۲۳ هزار تومان) است اما به واسطه بیش برآورد ناشی از میزان صادرات و قیمت نفت در مفروضات لایحه بودجه، پیش بینی می‌شود این نرخ تسعیر منجر به عدم تحقق منابع تبصره «۱» شده و بودجه را با کسری مواجه کند.
بر این اساس مرکز پژوهشهای مجلس در راستای برنامه سه گانه اصلاح تراز عملیاتی بودجه، در کنار افزایش سود بازرگانی و تامین یارانه نان از طریق انتشار اوراق، خواستار اصلاح نرخ تسعیر ارز نفت و گاز بودجه ۱۴۰۲ شد.
سقف نرخ گاز خوارک به ۵ هزار تومان کاهش یافت
فرض محاسبه منابع هدفمندی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ مبنی بر این بوده است که قیمت گاز خوراک پتروشیمی ها براساس فرمول وزارت نفت در طول سال ۱۴۰۲ همواره در سقف ریالی خود یعنی ۷۰۰۰ تومان باقی خواهد ماند با احتساب نرخ ۲۸۵۰۰ تومان اعلامی بانک مرکزی، قیمت گاز خوراک پتروشیمی ها حدود ۵۰۰۰ تومان است.
کاهش ۳۷ هزار میلیارد تومانی منابع هدفمندی به ازای هر ۱۰۰۰ تومان کاهش نرخ گاز خوراک پتروشیمی
همچنین چشم انداز از قیمت گاز بهای منطقه ای کاهشی است، محاسبات نشان می‌دهد هر ۱۰۰۰ تومان کاهش نرخ گاز خوراک پتروشیمی ها منجر به کاهش ۳۷ هزار میلیارد تومانی منابع هدفمندی تبصره۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۲ میشود.
مرکز پژوهشهای مجلس در گزارشی که اخیرا منتشر شده با استناد به شواهد ذکر شده نتیجه گیری کرده، اعلام نرخ تسعیر ۲۸۵۰۰ تومانی ۷۰هزار میلیارد تومان از منابع تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ را کاهش میدهد که منجر به ناترازی بودجه دولت می‌شود.
در این راستا پیشنهاد میشود نرخ تسعیر ارز حاصل از تبصره «۱» و نرخ ارز مبنای خوراک پالایشگاهها و پتروشیمیها معادل متوسط نرخ فروش ارز صادراتی این شرکتها در مرکز مبادله ارز و طلای ایران تعیین شود.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdch.in6t23nwqftd2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما