مدیرکل نظام تأمین و تجاری‌سازی فناوری معاونت مهندسی از موفقیت وزارت نفت دولت سیزدهم در کسب رتبه نخست در تعداد کالاهای ساخت بار اول در میان دستگاه‌های اجرایی خبر داد.
plusresetminus
امضای ۲ میلیارد دلار توافق‌نامه با معاونت علمی ریاست‌جمهوری برای تجهیزات گلوگاهی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، غلامرضا خوانساری در نشست خبری بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در جمع اصحاب رسانه با بیان اینکه تمرکز برگزاری نمایش تقاضامحور بودن است، گفت: برای ارائه نیازهای فناورانه صنعت نفت در این رویداد برنامه‌های منسجمی در نظر گرفته شده است.
وی با تشریح رویه پژوهشی وزارت نفت در دولت سیزدهم اظهار کرد: برای نخستین‌بار وزارت نفت موفق به کسب مقام نخست در میان سازمان‌های دولتی در زمینه ساخت بار اول شد که آمارهای معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری مؤید آن است.
مدیرکل نظام تأمین و تجاری‌سازی فناوری معاونت مهندسی این موضوع را حاصل رویکرد دولت سیزهم دانست و افزود: این موضوع منجر به ثبت بالاترین تعداد پروژه‌های ساخت بار اول در وزارت نفت شد.
خوانساری به فهرست بلند منابع در وزارت نفت تشکیل شده است اشاره کرد و گفت: این فهرست شامل ۴ هزار تأمین‌کنندگان و سازندگان وزارت نفت می‌شود که برای نخستین‌بار تعداد سازندگان تجهیزات صنعت نفت بیش از تعداد تأمین‌کنندگان شد و تعداد آن به ۲ هزار و ۲۰ شرکت رسید که رویکرد دانش‌بنیان شدن طبق منویات مقام معظم رهبری را در وزارت نفت نشان می‌دهد.
وی از ممنوعیت واردات ۲۰۰ قلم اقلام اساسی مورد نیاز صنعت نفت یاد و تصریح کرد: این اقدام از سوی وزارت نفت به تمامی شرکت‌های تابعه و زیرمجموعه ابلاغ شده است زیرا سازنده داخلی دارد که این موضوع افزون بر شرایطی است که قانون حداکثر رقم زده و ابلاغی وزارت صمت و کنترل مضاعفی از سوی وزارت نفت است و به‌طور جدی دنبال می‌شود و با نظارت جلوی واردات تجهیزی که ساخت داخل دارد گرفته می‌شود.
شناسایی ۵۴۴ نیاز فناورانه شرکت‌های تابعه وزارت نفت و ارائه در نمایشگاه بیست‌وهفتم
خوانساری با اشاره به شناسایی ۵۴۴ نیاز فناورانه شرکت‌های تابعه وزارت نفت گفت: این نیازها با تعریف کیوآرکد (QR Code)، در غرفه معاونت مهندسی و پژوهش و فناوری وزارت نفت عرضه می‌شود و شرکت‌های سازنده، دانش‌بنیان و شرکت‌های تأمین‌کننده با مراجعه می‌توانند نیازهای مدنظر صنعت نفت را دسترس داشته باشند و پیشنهادهای خود را ارائه دهند.
وی افزود: از این تعداد ۲۶۰ نیاز مربوط به شرکت ملی نفت ایران، ۲۲۰ نیاز مربوط به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، ۵۱ نیاز مربوط به شرکت ملی گاز ایران و چهار نیاز نیز مربوط به شرکت ملی صنایع پتروشیمی خواهد بود.
مدیرکل نظام تأمین و تجاری‌سازی فناوری معاونت امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت ارائه فهرست اقلام راهبردی به معاونت پژوهش و فناوری ریاست‌جمهوری را دیگر اقدام وزارت نفت در دولت سیزدهم برشمرد و گفت: ۹۹ قلم کالا در فهرست قرار دارند که از طریق وزیر نفت به این معاونت ابلاغ شد و قرار است طی فرآیند تعریف شده از طریق شرکت‌های سازنده و دانش‌بنیان ساخت آن دنبال شود.
خوانساری در تشریح این اقلام تصریح کرد: از این تعداد ۳۵ قلم مربوط به شرکت ملی نفت ایران، ۴۶ قلم مربوط به شرکت ملی گاز ایران، ۱۵ قلم مربوط به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران و سه قلم مربوط به شرکت ملی صنایع پتروشیمی است.
وی از امضای توافق‌نامه‌های بین وزارت نفت و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری یاد و اعلام کرد: هفت مگاپروژه به‌عنوان بسته اول تجهیزات و فناوی‌های گلوگاهی صنعت نفت به ارزش ۲ میلیارد دلار در ذیل توافق ثبت شده و کارگروهی در وزارت نفت برای پیگیری این موضوع ایجاد شده است.
مدیرکل نظام تأمین و تجاری‌سازی فناوری معاونت مهندسی از پشتیبانی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در وزارت نفت یاد کرد و گفت: در صندوق پژوهش و فناوری تسهیلاتی ذیل تبصره ۱۸ در نظر گرفته شده است که حدود ۶ هزار میلیارد ریال حداعتباری ضمانت‌نامه تعهد پرداخت، می‌شود و ۷۵ هزار میلیارد ریال حد اعتبار ضمنات‌نامه قراردادی که مصوب شده‌اند و از طریق‌ بانک‌های عامل در حال پرداخت هستند.
شرکت‌های دانش‌بنیان بیمه شدند
خوانساری اقدام مؤثر دیگر را سازکار نو بیمه شرکت‌های دانش‌بنیان دانست و تصریح کرد: این شرکت‌ها به‌طور عمده ضعف بنیه دارند و اگر مشکلی برای محصول و خدمات آنها پیش‌ بیاید دچار خسارت جانبی می‌شوند که برای کاهش ریسک و موضوع تجاری‌سازی کالا خدمات آن‌ها ساز و کار نو بیمه تنظیم شد که به‌زودی ابلاغ می‌شود.
وی از نگاه ویژه وزارت نفت در توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی یاد کرد و افزود: کارگروهی با همکاری معاونت امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت شکل گرفته است که معاونت امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت به‌عنوان تنظیم‌گر این موضوع را هدایت می‌کند و در زیرکارگروه‌ها فعالیت‌هایی از جمله همکاری با شرکت‌های بزرگی از جمله گازپروم و ترنسنفت روسیه و کشورهای مستقل هم‌سود دنبال می‌شود و نگاه این است که شرکت‌های دانش‌بنیان بتواند به بازار بزرگ دنیا دست یابند.
مدیرکل نظام تأمین و تجاری‌سازی فناوری معاونت مهندسی در پایان به برگزاری نمایشگاه‌هایی در سال ۱۴۰۱ در حضور مقام معظم رهبری و مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: محوریت غرفه‌ها محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان و سازنده بود که شرکت‌ها و ظرفیت‌های آنها معرفی شد.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdcj.8eofuqehhsfzu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما