مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: برخی از پالایشگاه‌های کشور مانند آبادان، شازند، اصفهان و تبریز که خوراک پتروشیمی‌ها را تامین می‌کنند، در واقع پتروپالایشگاه هستند.
plusresetminus
برخی از پالایشگاه‌های کشور پتروپالایشگاه هستند
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، جلیل سالاری، درباره بند (ل) تبصره یک قانون بودجه امسال پیرامون توسعه پتروپالایشگاه‌ها توضیح داد: در این بند بر وزارت نفت تکلیف شد که از طریق شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی که یک شرکت توسعه‌ای است، در سقف ۲۰ درصد از منابع داخلی برای توسعه پتروپالایشگاه‌ها سرمایه گذاری کند.
وی افزود: یکی از این طرح‌ها، پتروپالایشگاه شهید قاسم سلیمانی است که مطالعات امکان‌سنجی آن بر مبنای نفت سنگین و فوق سنگین، در قابل ۷ سناریو انجام شد که در نتیجه، نزدیک به ۳۰ درصد محصولات این طرح، مربوط به محصولات پتروشیمی خواهد بود.
این مقام مسئول فهرست محصولات پتروشیمی تولیدی در این طرح را انواع زایلن‌ها، پلیمرهای HLD و LLD همچنین PEPE، پروپیلن، بوتادین معرفی کرد و گفت: مابقی محصولات این طرح، فرآورده‌های پالایشگاهی خواهد بود.
وی با تاکید بر این که نفت کوره در سبد محصولات تولیدی پالایشگاه شهید سلیمانی جایی ندارد، ادامه داد: مشارکت‌نامه‌ای برای همکاری میان شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، مجموعه‌ای از بانک‌ها و هلدینگ‌های پالایشگاهی و صندوق‌ها به عنوان سهامداران تنظیم شد و در حضور رئیس جمهور به امضا رسید.
سالاری با اشاره به این که مطالعات مکان‌یابی برای اجرای این طرح نیز قبلاً انجام شده است، بیان کرد: نیاز به استحصال زمین وجود داشت که با منطقه ویژه اقتصادی وارد مذاکره شدیم و ۴۵۰ هکتار زمین را در بندرعباس به عنوان یک قطب تولید انرژی که دو پالایشگاه و زیرساخت خطوط لوله در آن‌جا وجود دارد، در نظر گرفتیم.
وی با بیان این که آب مورد نیاز این طرح از دریا تامین خواهد شد، اضافه کرد: مطالعات لازم محیط زیستی و پدافند غیرعامل هم انجام شده و جلسه مجمع سهامداران را با هدف ثبت شرکت، در دوازدهم اردیبهشت تشکیل دادیم. در این طرح چهار سهامدار ۱۵ درصدی و دو بانک با سهم ۱۵ و ۷.۵ درصد و شرکت پالایش و پخش با سهم ۱۰ درصدی، حدود ۹ میلیارد یورو سرمایه گذاری اولیه خواهند کرد.
تاخیر در آغاز ساخت پتروپالایشگاه شهید سلیمانی
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اظهار کرد: این پروژه قرار است در مراحل مختلف به اجرا در آید تا منابع حاصل از هر مرحله، صرف اجرای مراحل بعدی شود.
وی همچنین با اشاره به این که اجرای طرح‌های پالایشی از نظر مهندسی و نظارت بر عهده شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت است، گفت: شرکت پالایش نفت طرح شهید سلیمانی که شکل گرفت، فرآیندها از مجری به آن شرکت منتقل می‌شود.
معاون وزیر نفت با تاکید بر این که پیش بینی می‌شود در ماه آینده عملیات اجرایی طرح پتروپالایشگاهی شهید سلیمانی آغاز شود، گفت: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی علی رغم این که فقط یک سهام ۱۰ درصدی دارد، رأساً در تدوین اساسنامه و مشارکت نامه و شکل گیری ساختار هیئت مدیره، مطالعات امکان سنجی و اخذ مجوز شورای اقتصاد و پیگیری مجوز شورای پول و اعتبار و آن چه که باید از سوی کمیسیون انرژی مجلس برای درج در برنامه هفتم همکاری شود، شرکت کرده است.
وی درباره سایر طرح‌های پتروپالایشگاهی نیز اظهار کرد: طرح‌هایی وجود دارد که مجوز آن‌ها به بخش خصوصی داده شده؛ مانند مهر خلیج فارس، آدیش، مروارید مکران که اعتباراتی در تبصره ۱۸، صندوق توسعه ملی و قانون بودجه برای آن‌ها در نظر گرفته شده است. وزارت نفت نیز مجوزهایی را در حوزه مینی‌پالایشگاه‌ها داده که عملیاتی اجرایی آن‌ها شروع شده است.
سالاری تاکید کرد: در بخش دولتی دو پتروپالایشگاه شهید سلیمانی و خوزستان دنبال می‌شود. مجوز طرح خوزستان در دولت قبل ابطال شده بود که آن را احیا کردیم و مطالعات آن با همکاری یک مجموعه خصوصی با سهام ۸۰ درصدی و سهام ۲۰ درصدی دولت انجام شده است و در مرحله تدوین مشارکت‌نامه و اساسنامه و ثبت شرکت به سر می‌بریم.
وی اظهار کرد: در پتروپالایشگاه خوزستان، تمرکز بر استفاده از نفت تولیدی میدان آزادگان و میادین غرب کارون، با نفت خام سنگین است.
وقتی پالایشگاه با پتروپالایشگاه یکسان می‌شود!
سالاری درباره تعریف شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از یک پتروپالایشگاه توضیح داد: برخی از پالایشگاه‌های ما، پتروپالایشگاه هستند؛ به عنوان مثال، پالایشگاه آبادان حدود ۱۸ تا ۲۴ هزار بشکه از خوراک پتروشیمی بندر امام یعنی نفتا را تامین می‌کند و پتروشیمی آبادان هم از گازهای پالایشگاهی یعنی ترکیبات اتان را دریافت می‌کند و برخی پتروشیمی‌ها مانند رجال نیز بخشی از پروپیلن را به خوراک دریافتی در جوار همین مجموعه تامین می‌کنند.
وی اضافه کرد: پتروشیمی امام خمینی (ره) شازند نیز خوراک پتروشیمی شازند و دی آریا پلیمر خمین و پتروشیمی‌های نیازمند به PEPE را تامین می‌کند؛ پالایشگاه اصفهان خوراک پتروشیمی اصفهان و پالایشگاه تبریز خوراک پتروشیمی تبریز را تامین می‌کند؛ پالایشگاه کرمانشاه خوراک پتروشیمی بیستون را تامین می‌کند. در مجموع می‌توان گفت که تامین خوراک مایع پتروشیمی‌ها در غالب پالایشگاه‌ها اتفاق افتاده است.
ظرفیت خطوط لوله برای تامین خوراک مایع پتروشیمی‌ها محدود است
سالاری در پاسخ به این سوال که آیا حجم خوراک مورد نیاز پتروشیمی‌ها در پالایشگاه‌ها تامین می‌شود، یا خیر؟ پاسخ داد: یک زمان خوراک برخی از پتروشیمی‌ها را از طریق خطوط لوله جا به جا می‌کردیم، اما چون مصرف بنزین و گازوئیل افزایش پیدا کرده، عمده شبکه خطوط لوله کشور درگیر انتقال این دو فرآورده نفتی هستند.
وی در ادامه گفت: هماهنگی‌هایی با مجموعه‌های پتروشیمی شده که خودشان بتوانند نسبت به برداشت خوراک مورد نیاز که عمدتا نفتاست از پالایشگاه آبادان و ستاره خلیج فارس اقدام کنند و مشکلی در تامین خوراک مایع پتروشیمی‌ها وجود ندارد.
این مدیر نفتی همچنین با بیان این که در الگوی تولید شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به سمت حداکثر تولید ماده اولیه مورد نیاز پتروشیمی‌ها حرکت کرده ایم، گفت: در تلاشیم که در جوار پالایشگاه‌ها، ظرفیت واحدهای پتروشیمی ایجاد شود.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdch.-n6t23nwxftd2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما