مهندس سپهری: اگر کارفرما و پیمانکار با همدیگر همکاری کنند، به پروژه کمک می‌کنند نه به همدیگر.
plusresetminus
ورود شرکت توسعه پتروایران به پروژه‌های گازی و آب‌های ژرف
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، شركت توسعه پتروايران به عنوان يكی از شركت‌های تابعه شركت ملی نفت ايران و در زمينه توسعه ميادين نفت و گاز فعاليت می‌نمايد. با توجه به رویکرد اخیر شرکت ملی نفت ایران در اجرای پروژه‌ها در قالب مدل جديد قراردادهای نفتی، این شرکت به عنوان يكی از شركت‌های داخلی دارای قابليت لازم برای فعاليت در حوزه اكتشاف و توليد، مورد تائيد وزارت نفت قرار گرفت. شرکت توسعه پتروایران؛ با تكيه بر نيروی انسانی متخصص مبتنی بر رويكرد توسعه پايدار، تعامل کارا و موثر با تمامی ذينفعان، سیستم‌های پيشرفته و دانش فنی روز دنيا، در جهت پاسخگويی به نيازهاي صنایع نفت، گاز و انرژی هاي تجديد پذير در حوزه‌هایی چون: اكتشاف، توسعه و بهره‌برداري، سرمايه‌گذاری، تامين مالی، بازاريابی و فروش محصولات/خدمات مرتبط با صنعت نفت و دیگر حوزه‌های انرژی فعالیت می‌نماید. به تازگی شركت توسعه پتروايران در پروژه های گازی و آبهای ژرف نیز ورود جدی داشته و آنطور که مهندس سپهر سپهری، مدیرعامل با تجربه و خوشنام این شرکت می گوید، این تصمیم مهم با توجه به نیاز ضروری کشور در حوزه چالش های گازی و ناترازی آن و مشکل اساسی کمبود آب در کشور گرفته شده است. خواندن این گفتگو را به خوانندگان فهیم دانش نفت توصیه می کنم.
 
آقای مهندس سپهری عزیز، آخرین وضعیت شرکت پتروایران را در سال رشد تولید و مهار تورم تشریح بفرمایید؟
تشکر می کنم از جنابعالی و سایر همکاران حوزه خبررسانی مطبوعات که زحمت می کشند و تلاشهایی که شرکت پترو ایران و شرکتهای همکار در زمینه صنعت نفت و گاز در طی سال انجام می دهند را به خوبی اطلاع رسانی می کنند. در حقیقت ما در شرکت توسعه پترو ایران یک روندی را به طور مستمر طی این سالهایی را که من افتخار خدمت در این شرکت را داشته ام در پیش گرفتیم که این روند به طور مستمر ادامه دارد. مبانی کاری ما به عنوان یک شرکت پیمانکار که هم پیمانکار عمومی(GC) است و هم شرکت اکتشاف و تولید (E&P) و از سویی یک شرکت خود درآمدزا، انجام کار با کیفیت در زمان تعهد شده با مد نظر قرار دادن سودآوری و‌ درآمدزایی است. در حقیقت ما در شرکت توسعه پترو ایران طی این سالهایی که من افتخار خدمت در این مجموعه را داشته ام، یک روند کاری هدفمند و مستمر را در پیش گرفته ایم.  همان طور که پارسال روی بحث اشتغال زایی و تولید و نگاه دانش بنیان متمرکز به فعالیتهایمان بودیم، امسال هم با توجه به اینکه الویت شعار سال رشد تولید و مهار تورم اعلام شده، ما همان رویه را که داشتیم با شدت بیشتری ادامه می دهیم. آقای مددی عزیز، ما در این چند سال حتی شاید قبل از اینکه به طور رسمی شعار سال به اسم شرکتهای دانش بنیان مزین شود، ما از دانش بنیان ها حمایت کردیم. حمایتهای مستمر و هدفمند ما در شرکت توسعه پترو ایران طی سالهای اخیر از شرکت های دانش بنیان به نتیجه می رسد و در نمایشگاه نفت بذری که کاشته بودیم و آن نهالی که پرورش دادیم، به ثمر می رسد و این شرکت ها در نمایشگاه امسال چندین قرارداد با کارفرمایان مختلف (از جمله با شرکت توسعه پترو ایران) امضا خواهند نمود. از تفاهم نامه فراتر رفتیم. مبنای تفاهم نامه ها را به توافق نامه و از توافق نامه به قرارداد رساندیم و امسال می گویم سه الی چهار قرارداد مشخص را با ماهیت دانش بنیانی تعریف می کنیم. همیشه یک آرزوی خاصی در ذهنم داشتم که به جای اینکه تک تک شرکتهای دانش بنیان را به صورت جزیره ای یا موردی حمایت کنیم، بتوانیم یک مگا پروژه دانش بنیان تعریف کنیم که در ذیل آن مگاپروژه دانش بنیان، چندین یا چند ده شرکت دانش بنیان را درگیر کند. انشاءا... امسال یکی دوتا پروژه بزرگ را داریم تعریف می کنیم که یکی از آنها به طور مشخص با پارک پردیس است که این پارک صدها شرکت دانش بنیان را پوشش می دهد. در این نمایشگاه می خواهیم برای استفاده از خدمات پارک پردیس، با این نهاد قرارداد امضا کنیم که می شود استفاده از دهها شرکت دانش بنیان در پروژه های جاری مان. انشاء ا... قرارداد دیگری را که حالا امکان دارد در چند بخش فاز اول و فاز دوم تعریف شود، در حال نهایی شدن با معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری داریم برای این که در بحث پروژه های «آب ژرف» هم ورود کنیم که انشاءا... مقدمه اش تامین دکل مختص پروژه های آب ژرف خواهد بود. یعنی خبر دیگری که می خواهم به شما بدهم این است که به صورت قراردادی، عینی و اجرایی ما داریم سبد پروژه های پتروایران را از بستر سبد نفت و گاز به سمت خارج از نفت و گاز و پروژه های آب های ژرف می بریم.
موضوع آب هم یکی از مشکلات اساسی کشور است. یعنی بعد از حضور رضایت بخش در پروژه های نفت و گاز، حالا می‌خواهید به یکی از چالش های اساسی کشور هم ورود کنید؟
بله درست است. من از کارهای تیمی که در پتروایران کردیم بسیار راضی و خشنود هستم. افتخارم این است که با تیم خوبی دارم کار می کنم و قطعا در انتخاب آنها نظر من موثر بوده ولی چون به کار تیمی اعتقاد دارم، با یک سری از نخبگان واقعا چه در هیات مدیره چه در رده های مختلف مدیریت شرکت کار می کنم و خروجی این کار الحمدا... به اذعان دوستان و همکاران و رقبا در این شرایطی که وجود دارد، قابل دفاع است. ما تصمیم گرفتیم برویم سراغ نیازهای اساسی کشور. امسال ما به غیر از نفت، با توجه به ناترازی گاز، روی بحث گاز تمرکز کرده ایم که علاوه بر پروژه های نفتی که الان داریم انجام می دهیم، پروژه های گازی را پیگیری می کنیم که فکر می کنم تا تابستان امسال با شرکت ملی نفت ایران و زیر مجموعه های این شرکت، منجر به امضای قرارداد شود.
لطفا جزئیات بیشتری را برای خوانندگان نشریه تشریح کنید؟
در حال حاضر ما برای تهیه طرح جامع توسعه در قالب کنسرسیوم برای میدان گازی آغار دو و دی در حال مذاکره با شرکت نفت مناطق مرکزی هستیم و خیلی جدی هم برای توسعه پالایشگاه گاز فراشبند با شرکت نفت مناطق مرکزی داریم صحبت می کنیم. اینها تقریبا با همدیگر یک همپوشانی دارند. دو قرارداد مختلف را با نفت مناطق مرکزی در حال مذاکره هستیم و می دانیم رقبایی هم در این کار داریم ولی من خیلی امیدوارم تا تابستان امسال بتوانیم قراردادش را منعقد کنیم. ابتدا بحث پالایشگاه گازی فراشبند و بعد از آن هم توسعه میدان گازی آغار دو و دی.
با هدف افزایش چند میلیون متر‌مکعب گاز؟
افزایش حدود بیست تا بیست و پنج میلیون متر مکعب گاز در روز است. تقریبا معادل یک فاز پارس جنوبی. یک بحثی هم غیر از گاز ما روی آب ورود کردیم یعنی الان به غیر از نفت که همیشه کلیدواژه توسعه و درآمدزایی برای مملکت است، ما سبد پروژه های پتروایران را از نفت که چند تا پروژه داریم، با توجه به نیاز کشور به سمت توسعه روی گاز و آب برده ایم.
در موضوع آب، امسال و در نمایشگاه نفت قراردادی را در بحث تأمین دکل با معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری منعقد می کنیم، منتها این اولین قدم است که به طور جدی برویم وارد بحث حوزه آب های ژرف بشویم. در کل کشور در چند مرحله با امضای این قرارداد انشاءا... به تجهیز ناوگان حفاری خشکی اقدام می کنیم و به طور کلی یکی دیگر از بحثهایی هم که ما امسال انجام می دهیم، غیر از بحث پروژه ها، بحث تجهیز توسعه ناوگان حفاری مان است. یعنی ما به طور خیلی جدی برنامه ریزی کردیم چون می دانید که ما دو تا دکل دریایی داریم که در شرکت DCI  در هلدینگ پترو ایران دارند کار می کنند. ما الان به طور جدی دنبال این هستیم که دکل های خشکی را به ناوگانمان اضافه کنیم و انشاءا... تجهیز ناوگان خشکی مان را هم امسال شروع می کنیم.
در مجموع چند دستگاه حفاری خشکی اضافه می کنید؟
بستگی به پروژه ها دارد و  تصمیمی که فعلا برنامه ریزی کردیم، پنج تا هفت دستگاه دکل خشکی است که هم دکل معمولی دو هزار اسب بخار است و هم دکل های تعمیراتی که هزار تا هزارو پانصد اسب بخار هستند. معنی این مهم این است که امسال، سال بسیار پر کار و پر بازدهی را برای مجموعه توسعه پترو ایران و صنعت نفت کشورمان در نظر گرفته ایم.
 
بسیار عالی. لطفا از پروژه هایتان بگویید. الان وضعیت پروژه های پتروایران چگونه است؟ آیا تعامل خوبی با کارفرماها دارید و آیا بحث تعدیل قیمت ها به سرانجام رسید که پتروایران بتواند با سرعت بیشتری پروژه ها را به سرانجام برساند؟
ما سه پروژه ی نگهداشت و افزایش تولید داشتیم که در شرکت نفت تعریف شده است. یکی از پروژه ها با نفت فلات قاره بوده. پروژه سیری و دو تا از پروژه ها هم با مناطق نفت خیز جنوب است. پروژه ی منصور آباد و بینک. پروژه ی سیری که در حقیقت یکی از سخت ترین پروژه های EPC و EPD تعریف شده در شرکت ملی نفت ایران بود، به لطف خدا و با کمک همه ی همکاران شرکت پترو ایران و شرکت DCI و همکاری واقعا صمیمانه و پروژه محور نفت فلات قاره به انجام رسید. من همیشه گفته ام اگر کارفرما و پیمانکار با همدیگر همکاری کنند، به پروژه کمک می کنند نه به همدیگر. بر این اساس توانستیم این پروژه را با پیشرفت بسیار خوبی به تولید تعهد شده برسانیم. شانزده هزار بشکه نفت را ما توانستیم برای بحث افزایش تولید در پروژه سیری انجام بدهیم و افزایش ۱۲۰۰۰ بشکه ای توان تزریق آب و این پروژه در بهمن پارسال در سفر آقای اوجی مقام عالی وزارت به استان هرمزگان به همراه دکتر خجسته مهر و جمعی از مدیران صنعت نفت به طور رسمی به بهره برداری رسید. پس می توانیم بگوییم ما پروژه سیری را توانستیم انجام بدهیم. شما می دانید انجام پروژه در دریا از خشکی سخت تر است. در پروژه های دریایی هم آنجایی که قدمت تجهیزات سکوها و خطوط لوله چاهها قدیمی باشد، اجرا سخت تر است. خوب پروژه هایی مثلا پروژه های دریایی فلات قاره به خاطر نوع سکوهای قدیمی که چند دهه عمر کرده اند، از سکوهای نفت و گاز پارس سخت تر است. پس دریا سخت تر، خود قدمت تجهیزات آنجا هم سخت تر، حالا میدان نفتی هم که روی آن کار می کنیم که به قول دوستان بعضی از میادین نفتی، مثل اسب سرکش هستند. اجرای پروژه میادین اسفند و سیوند با توجه به پیچیدگی‌های زمین‌شناسی و مشکلات عدیده حفاری و عملیاتی و همچنین با وجود پلتفرم‌های قدیمی بسیار سخت و پیچیده بود. این چند مرحله سخت بودن انجام کار، دریایی بودن و قدیمی بودن و لایه های نفتی خاصی که آنجا دارد، با این حال ما توانستیم این پروژه را با موفقیت با لطف خدا و کمک همکاران به سرانجام برسانیم و تقریبا پروژه در حال انتقال و تحویل به کارفرما نفت یعنی فلات قاره است که بخش اعظم چاهها تحویل داده شده و پروژه از نظر ما تقریبا تمام شده است.
دو پروژه دیگر ما پروژه های نگهداشت و افزایش تولید میادین منصورآباد و بینک در مناطق نفتخیز جنوب است. متاسفانه این پروژه ها و همچنین سایر پروژه های مشابه (معروف به ۲۸ میدان ) از روند مطلوبی برخوردار نیستند که دلایل متعددی داشته و در فرصتی مناسب و مجالی دیگر در مورد آن صحبت خواهیم نمود. ولی شاید یکی از مهمترین دلایل آن افزایش چند برابری هزینه اجرای پروژه در زمینه های مختلف ( از مواد اولیه فلزی تا دکل حفاری ) بود.
پروژه سیری شاید یکی از برگهای برنده ما برای اجرای کار در دریا بود که با داشتن دکل دریایی مشکلی نداشتیم، اما در پروژه های خشکی چون ما دکل خشکی نداشتیم، اندکی با چالش مواجه شدیم. یکی از دلایلی که باعث شد ما به این فکر بیفتیم که به طور جدی حتما تامین دکل بکنیم، افزایش چندین برابری افزایش قیمت اجاره دکل است. یعنی شما فکر کنید ما عددهایی که زمان عقد قرارداد در سال 99 بستیم، اجاره دکل خشکی، یکصدو پنجاه میلیون تا دویست تومان روزانه بوده است اما الان این عدد ها از هشتصد میلیون تومان تا یک میلیارد تومان روزانه است و چندین برابر شده است. افزایش قیمت اجاره دکل غیر از سایر افزایش قیمت هایی است که انجام شده و باعث شده کلا پروژه ها در بیست و هشت میدان در مناطق نفت خیز، آن روندی را که باید طی بکند را طی نکرده است. همه شرکتها مثل ما امیدوار بودیم که تعدیل ها به سرانجام برسد. با پیگیری ای که شرکت ملی نفت ایران و شرکت مناطق نفت خیز جنوب روی این موضوع انجام داده است، اخیرا یعنی اواخر اسفند پارسال، مجوز شورای عالی فنی برای تعدیل روی این پروژه ها صادر شده است. این تعدیل ها درواقع به شرکت ملی نفت ایران ابلاغ شده است و ما منتظر هستیم که الحاقیه قراردادی از طرف کارفرمای محترم (مناطق نفت خیز) به ما اعلام شود که طبق آخرین صحبت هایی که داشتیم، الحاقیه قرارداد به زودی ابلاغ خواهد شد. با این تعدیل هایی که الان مطرح شده است که البته باید تاکید کنم با توجه به روند افزایش قیمت ها، احتمالا این تعدیل بسنده نخواهد کرد، ولی برای ادامه کار و تسریع در آن، در حال حاضر کفایت می کند. با این روند امیدوارم آن کندی و آهستگی که در اجرای پروژه‌ها بوده با حمایت هایی که انشاءا... شرکت ملی نفت ایران می کند در سال 1402 به سرانجام برسد و شتاب پیدا کند.
بسیار خوب. برویم سراغ نمایشگاه. اصولا برگزاری نمایشگاه در بحبوحه تحریم ها و البته تعاملات جدید منطقه ای را چگونه ارزیابی می کنید؟
در مورد تعامل جدید منطقه ای و آن بخشی که به صنعت نفت و گاز ربط داشته باشد می توانم نظرم را اعلام کنم. یک هژمونی در منطقه دارد صورت می‌گیرد. به نظر من که در نهایت حرف اول و آخرش را اقتصاد می زند. یعنی در حقیقت به نظرمی آید در بحث تولید نفت در این منطقه حساس ژئوپولیتیک و ژئواستراتژیک، همگان سعی می کنند آرامشی را در منطقه ایجاد کنند که در سایه آن آرامش، تولید و درآمد زایی در یکی از مهمترین نقاط استراتژیک جهان صورت بگیرد و به نظرم ما باید از این فضا بهترین و بیشترین استفاده را بکنیم. یعنی من فکر می کنم یک موقعیت و یک پنجره ا ی باز شده است اما تا کی این پنجره باز می ماند را من نمی دانم ولی در این شرایط باید هرآنچه را که می توانیم، بهره برداری اقتصادی کنیم. الان اوضاع و احوال ما دارد با عربستان و امارات بهتر می شود و در حقیقت مثل اینکه عربستان و امارات منتظر بودند که بیایند به ما نزدیک بشوند و این فرصت الان ایجاد شده است. یک نیاز دو طرفه است. من نمی خواهم اظهار خوشحالی کنم و بگویم آنها دارند ما را تحویل می گیرند، اصلا بحثم این نیست. این نیاز دو طرفه است. به نظر اتفاقا آنها منتظر بودند که این پنجره باز شود. ما باید از این نظر یا فرایند بهبود روابط در بخش صنعت نفت و گاز با مفهوم امنیت انرژی استفاده کنیم و هرچه سریعتر با شرکتهای خارجی به خصوص در منطقه عقد قرارداد داشته باشیم که این بیشتر بحث امنیت انرژی را تقویت می کند. باید فکر کنیم این پنجره محدود است. اگر فکر کنیم که اوضاع و احوال همیشه این طور خواهد بود که انشاءا... بماند، آن هم یک نوع دیدگاه است. من اگر باشم فکر می کنم که یک مدت محدودی است، باز هم تکرار می کنم انشاءا... که دائم باشد ولی اگر اینجوری فکر کنیم، چون که صد آید نود هم پیش ماست، ما الان فکر کنیم که این محدود است و از فرصتهای نمایشگاه استفاده کنیم و با شرکتهای به خصوص خارجی قرارداد امضا کنیم و تحکیم روابط اقتصادی داشته باشیم. این دست ما هست و از این رویداد نمایشگاهی باید استفاده کنیم و ضمن اینکه ما نیاز داریم به عقد قرارداد با شرکتهای خارجی، اما آنها هم نیاز دارند که با ما قرارداد داشته باشند، یعنی یک رابطه ی کاملا برد- برد باید بین ما انجام شود. ما قبلا می گفتیم ذخائر فراوان نفت و گاز در صنعت نفت کشور داریم، اما الان می گوییم صنعتی قوی، سازندگانی قوی و شرکتهای دانش بنیانی قوی داریم. اطمینان دارم شرکتهای خارجی با حضور در نمایشگاه صنعت نفت از سطح بالای تکنولوژی و توان شرکت‌های دانش بنیان ایرانی مبهوت خواهند شد. به هر تقدیر، امیدوارم از این پنجره باز شده ای که محدود است، در نمایشگاه استفاده کنیم و انشاءا... قراردادهای بین المللی بسته شود و شرکای خارجی را به خودمان اضافه کنیم که برای بحث امنیت انرژی خیلی مهم است.
لطفا کلام پایانی؟
باز هم تشکر می کنم از جنابعالی. امیدوارم هم شما و هم همکاران محترم در حوزه اطلاع رسانی با جدیت و شفافیت ضمن ارائه کارهای بسیار خوبی که در حوزه صنعت نفت و گاز برای افزایش تولید و مهار تورم انجام می شود، نقاط ضعف ما را هم موشکافانه به خود ما بگویید. یعنی یک آیینه ای باشید برای ما که قطعا هیچ املای نانوشته ای غلط ندارد، ولی ما چون داریم کار می کنیم، حتما کاری که انجام می دهیم یک سری کم و کاستی هایی وجود دارد و احتیاج داریم به اینکه چشم هایی از بیرون به ما نگاه کنند و شناخت داشته باشند و اگر در بهبود شرایط و کارهای ما می توانند به ما کمک کنند و نقطه نظری داشته باشند، حتما استقبال می کنیم. در سال جاری که مزین به رشد تولید و مهار تورم است، امیدوارم همه زحمات و تلاشهای ما و همه امضاهای ما برای توافق نامه ها و قراردادها در نهایت در نان سر سفره مردم دیده شود و عینا باید مردم جامعه کشورمان این را حس کنند. امیدوارم هرچه سریعتر آثار تمام این رویدادها و قراردادها و پروژه هایی که دارد اجرا می شود، در سبد معیشتی مردم خودش را نشان دهد که مردم هم بدانند و حس کنند که ما کاری که داریم می کنیم، نمود عینی دارد انشاءا... .
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdcj.oeofuqehtsfzu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما