این شرکت قادر به ارائه خدمات مهندسی و عملیات، مشاوره و تامین خدمات حفاری یکپارچه برای پروژه‌های توسعه میادین نفت و گاز را دارا می‌باشد.
plusresetminus
زنجیره ارزش در شرکت دیریلینگ اینترنشنال لیمیتد به بلوغ رسیده است
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، دکتر ثقفی، مدیر عامل شرکت دیریلینگ اینترنشنال لیمیتد (DCI) در هلدینگ توسعه ای پتروایران در گفتگو با دانش نفت از آخرین فعالیتها و دستاوردهای این شرکت سخن گفت. آنچه در پی می آید ماحصل این گفتگوست.
جناب آقای دکتر ثقفی، لطفاً در ابتدا در مورد فعالیت‌های شرکت دیریلینگ اینترنشنال لیمیتد (DCI) به عنوان زیرمجموعه شرکت پتروایران توضیح دهید؟
شرکت دیریلینگ اینترنشنال لیمیتد (DCI) به عنوان یکی از شرکتهای گروه توسعه پترو ایران در سال 1388 شمسی (2009 میلادی) با هدف تأمین نیاز طرح‌های توسعه‌ میادین نفت و گاز در زمینه های تامین دستگاه های حفاری دریایی و مدیریت یکپارچه خدمات حفاری IDS تأسیس شده است. این شرکت برای اولین بار در تاریخ انجام پروژه های فراساحلیEPDF موفق شد تعهدات صد در صدی تزریق و تولید پروژه تامین خدمات مهندسی، خرید کالا، حفاری و راه اندازی چاه های میادین اسفند و سیوند منطقه سیری خلیج فارس و تامین مالی پروژه را با موفقیت با همکاری شرکت نفت فلات قاره ایران به عنوان کارفرما به انجام رسانده و برگ زرین دیگری بر افتخارات خود بیافزاید. اکنون با اجرای پروژه EPDF سیری، زنجیره ارزش در شرکت دیریلینگ اینترنشنال لیمیتد و مجموع شرکت‌های گروه توسعه پترو ایران به بلوغ رسیده و موجب افزایش خودباوری شده است. امید می‌رود این پیشرفت ضمیمه ساز موفقیت‌های بیشتر در راه اعتلای میهن عزیزمان ایران سرافراز باشد.
مهمترین پروژهای انجام شده و در دست انجام این شرکت چیست؟
همانگونه که در سوال پیش به آن اشاره گردید، یکی از مهمترین پروژه‌های انجام شده، اولین پروژه EPDF فراساحلی کشور در خلیج فارس منطقه سیری برای شرکت نفت فلات قاره ایران می‌باشد که شرکت DCI با اتمام عملیات حفاری 10 حلقه چاه شامل 3 حلقه در سکوی نصر-6 (دو چاه تولیدی و یک چاه تزریقی)، 5 حلقه چاه در سکوی نصر-5 (سه چاه تولیدی و دو چاه تزریقی) ، یک حلقه چاه تولیدی در سکوی ایلام-1 و یک حلقه چاه تولیدی در سکوی ایلام-3 موفق به افزایش پتانسیل تولید نفت به میزان تقریبی 16،000 بشکه در روز و افزایش امکان پتانسیل تزریق تقریبی 10000 بشکه آب در روز و درآمد تخمینی بیش از 550 میلیون یورو تا انتهای سال 1401 در میدان سیری در راستای تولید صیانتی بر اساس میانگین قیمت نفت در دوره تولید شده است.
به عبارت دیگر با انجام این پروژه به تولید سالانه نفت کشور به صورت قطعی بیش از 5 میلیون بشکه در روز اضافه شده است، ضمن اینکه با افزایش توان تزریق منطقه سیری به پتانسیل تولید صیانتی نفت کشور اضافه گردیده است.
در ادامه می توان به پروژه‌های فعلی راهبری عملیات حفاری فراساحلی برای کارفرمایان محترم شرکت پتروپارس میدان فروزان توسط دستگاه حفاری فراساحلی DCI-2 و شرکت نفت فلات قاره ایران فعلا در میدان اسفند بوسیله دستگاه حفاری فراساحلی DCI-1 اشاره نمود.
این شرکت برای انجام پروژه‌های محول شده با چه مشکلات و چالش‌هایی مواجه است؟
در این خصوص می توانم به موارد ذیل اشاره کنم؛
·   مغایرت زمانبندی (دکل روز) واقعی انجام فعالیت‌ها در پروژه ها در مقایسه با زمان اعلام شده توسط کارفرمایان (برآورد اولیه توسط کارفرمایان) با توجه به تجربیات چاه‌های حفاری شده.
·    مغایرت برآورد مالی پروژه ها از سوی کارفرمایان.
·  محدودیت‌های حمل کالا به علت تحریم کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران.
·  محدودیت‌های تأمین بموقع کالای پروژه به ویژه کالاهای استراتژیک مانند لوله­های جداری و لوله‌­های کروم­دار و ... که متاسفانه همچنان به تکنولوژی تولیدی آن در کشور دست نیافته‌ایم و امید آن است که در آینده‌ای نزدیک شاهد ساخت آنها در کشور عزیزمان باشیم.
·  عدم دسترسی به اطلاعات تکمیلی و جامع میادین.
· تامین و تهیه قطعات یدکی مربوط به تجهیزات و ادوات دستگاه‌های حفاری از خارج از کشور که مشابه داخلی ندارند.
 
برنامه‌های این شرکت برای توسعه ناوگان حفاری چیست؟
این شرکت باتوجه به دارا بودن 2 دستگاه حفاری فراساحلی در نظر دارد تا با تامین دستگاه حفاری خشکی با تکنولوژی روز دنیا بتواند نیاز ناوگان حفاری را نیز در سرزمین اصلی (خشکی) مرتفع سازد و سهم بسزایی در پروژه‌های توسعه میادین کشور را بدست آورد. شایان ذکر می باشد؛ این شرکت قادر به ارائه خدمات مهندسی و عملیات، مشاوره و تامین خدمات حفاری یکپارچه برای پروژه‌های توسعه میادین نفت و گاز را دارا می باشد.
شرکت DCI چگونه به توانایی حفاری و توسعه میادین سخت و پیچیده دست یافت؟
با اتکا به دانش و تجربه متخصصین داخلی و با بکارگیری از تجهیزات و ادوات ساخت داخل و شرکت‌های دانش بنیان داخلی این موجب فراهم گردید تا شرکت DCI بتواند با تکیه بر نیرو‌های داخلی و توان تولیدی داخل یکی از سخت ترین پروژه‌های فراساحلی کشور (پروژه EPDF سیری) را به پایان برساند و همچنین تجربیات بدست آمده از انجام پروژه سیری موجب افزایش خود باوری و امید به پیشرفت و زمینه ساز موفقیت‌های بیشتری باشد.
لطفا دستاوردهای پروژه سیری را بیان کنید؟
دستاورد های پروژه سیری شامل موارد ذیل است؛
-         اجرای اولین پروژه دریایی از طرح ملی افزایش تولید و نگهداشت از میادین نفت و گاز در سطح کشور
-         حمایت از تولید کنندگان برتر کشور طبق فرمایشات مقام معظم رهبری در راستای رونق تولید
-         انجام موفقیت آمیز تعهدات تولید و تزریق در این  پروژه بصورت EPDF
-         حفاری، تکمیل و در مدار تولید قرار دادن تعداد 7 حلقه چاه تولید نفت.
-         حفاری، تکمیل و در مدار تزریق قرار دادن تعداد 3 حلقه چاه تزریق آب.
-         افزایش توان تولید ناخالص نفت کشور تا 16000 بشکه در روز.
-         افزایش توان پتانسیل تزریق آب تا 10000 بشکه در روز.
-         حفاری چاه SIC-E11  اولین چاه جدید حفاری شده برروی سکوی نصر5 پس از پیروزی انقلاب اسلامی.
-         ساخت  AGITATORعمودی گل حفاری برای اولین بار درشرکت بین المللی حفاری
-         ایجاد کمیت­ های تخصصی در راستای کاهش هزینه ها و اخذ موفقیت آمیز گواهینامه­های خارجی سیستم مدیریت یکپارچه(IMS)
-         عملیات جابجایی موفقیت آمیز دکل­های حفاری دریایی در منطقه خلیج فارس با محدودیت‌های فنی پلتفرم از نظر ابعاد و همچنین مشکلات موجود در بستر دریا و رفتار غیر قابل پیش بینی بستر.
-          ثبت رکورد بیش از 2054 روز بدون حادثه (LTI)  دردستگاه حفاری DCI-2
-          ثبت رکورد بیش از 625 روز بدون حادثه (LTI)  دردستگاه حفاری DCI-1
-         لغو قرارداد خارجی تأمین خدمات کیترینگ و کمپ داری و استفاده از نیروهای بومی در سال 1398 و صرفه جوئی حدود 50 درصدی در هزینه های کمپ­داری و کیترینگ شرکت و رفع معضل بیکاری سرپرست 58 خانوار ایرانی با این اقدام.
-         اقدامات جامع کاهش هزینه در خدمات فنی، لجستیک، تامین سوخت و تامین کالا به میزان  بیش از 16میلیون یورو در طول پروژه
-         کنترل زمان و هزینه پروژه در کمترین حالت موجود در شرایط تحریم
-         جابجایی همزمان 3 دکل حفاری دریایی.
-         راندن آستری مشبک 7 اینچ در لایه مخزنی میشریف برای اولین بار در میدان سیوند.
-         عملیات کوبش لوله های هادی "26 رزوه دار برای اولین بار در ایران تا عمق 145 متری.
-         انجام عملیات اسیدکاری و N2 lifting بدون استفاده از شناور و با بهره گیری از فضای روی سکو.
-         بهینه سازی خدمات حفاری مانند: تغییر برنامه‌های نمودارگیری به جهت حفظ زمان دکل، استفاده از خدمات اسیدکاری بدون استفاده از کشتی، بهینه سازی طراحی و برنامه سیمانکاری، بهبودسازی مسیر حفاری افقی Trajectory و ...
-         بهره گیری از شرکت‌های دانش بنیان داخلی به منظور تهیه و تامین خدمات و کالای حفاری مورد نیاز مانندSweallable Packer, Retrievable Inflatable Packer  و ارائه راهکار و پیشنهادات جهت بهبود سازی محصول و عملکرد آن.  
-  تلاش برای بهینه سازی برنامه حفاری با بهره گیری از تیم مجرب مهندسی
 - تعمیر پایه دستگاه حفاری برای اولین بار در دریا (بدون انتقال به Dry Dock)
مهمترین چالش‌های پیش روی شرکت DCI چیست؟
از مهمترین چالش‌های پیش روی شرکت DCI می توان به مواردی چون:
-          عدم دسترسی به بانک‌های بین المللی برای دریافت تامین اعتبارات مالی به علت تحریم‌های ظالمانه
-         عدم انجام تعهدات کارفرمایان محترم در خصوص پرداخت مطالبات مالی و حقوقی.
-         سخت گیرانه و یکطرفه بودن بندهای جرائم قراردادهای توسعه میادین کشور و عدم مشخص نمودن جرائم و تضامین برای انجام تعهدات کارفرمایان محترم
-         تامین و تهیه قطعات یدکی مربوط به تجهیزات و ادوات دستگاه‌های حفاری از خارج از کشور که مشابه داخلی ندارند و ... اشاره کرد.
به نظر شما این شرکت توانایی انجام پروژه‌های بین‌المللی را دارد؟
قطعا دارد، لازم به ذکر است این شرکت ثبت خارج می‌باشد و با توجه به گواهینامه‌های بین‌المللی دریافتی برای دستگاه‌های حفاری فراساحلی تملیکی و نیز دارا بودن استانداردهای لازم بین المللی و داشتن نیروهای متخصص و مجرب با گواهینامه‌های معتبر بین‌المللی این امکان وجود دارد.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdca.anak49noy5k14.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما