شرکت پتروساحل افق کیش خود را بعنوان بازوی فنی و اجرایی شرکت توسعه پتروایران می‌داند.
plusresetminus
ارائه خدمات مهندسی با بالاترین استانداردها در قالب خدمات مهندسی سبز دانش‌بنیان
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، مهندس باقرسایی، مدیر عامل شرکت پتروساحل افق کیش در گروه توسعه ای پتروایران در گفتگو با دانش نفت، مهمترین وظایف و ماموریت‌های شرکت پتروساحل افق کیش را برشمرد. این مصاحبه در ادامه می آید.
جناب آقای مهندس باقرسایی لطفاً در مورد مهمترین وظایف و ماموریت‌های شرکت پتروساحل افق کیش توضیح دهید؟
شرکت پترو ساحل افق کیش ماموریت اساسی خود را در حوزه خدمات طراحی؛ ساخت؛ خرید و اجرای پروژه های محوله البته با کیفیت مطلوب؛ در زمان مقرر و با مدیریت بهینه هزینه ومتمرکز برحفظ و توسعه محیط زیست تنظیم نموده است. در واقع شعار بنیادی شرکت«ارائه خدمات مهندسی با بالاترین استانداردها در قالب خدمات  مهندسی سبز دانش بنیان» درنظر گرفته شده است؛ که در این راستا دو وظیفه اساسی حفظ و حراست از منابع خدادی نفت وگاز کشور از طریق فراهم نمودن بستر مناسب بهره برداری بهینه از سرمایه نفت و گاز که محوری ترین منبع  در پیشرفت و توسعه در عرصه های مختلف اقتصادی؛ اجتماعی؛ سیاسی و بویژه فرهنگی و تکنولوژیکی است. و همکاری در زمینه استحکام ساخت درونی قدرت که از تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری و در واقع ایجاد و تقویت نقاط قوت داخلی بمنظور بهره برداری از فرصت های منطقه ای و جهانی در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب و نقش آفرینی حداکثری در تحقق تمدن اسلامی که آرمان رهبری معظم است را نصب العین خود قرار داده است. شرکت پتروساحل افق کیش خود را بعنوان بازوی فنی و اجرایی شرکت توسعه پترو ایران می داند .افتخار مجاهدت درتولید با نیت مشارکت در تحقق کشوری آباد؛ با بالاترین شاخص های توسعه سرمایه انسانی در انجام وظیفه ذاتی خود، ولایت مداری وتکلیف محوری را جایگزین وظیفه مداری نموده است. در همین راستا با هدف ارتقای سبد مالی و توان علمی فنی پتروایران از یک سو و فراهم آوردن زمینه مناسب بهره مندی از توان علمی نخبگان کشور در قالب جذب مشارکت حداکثری شرکت های دانش بنیان؛ در نظر دارد در آینده با همکاری سایر بخش های پترو ایران، زمینه تشکیل برج علم و فناوری در حوزه نفتی را بطور جدی تری در برنامه خود قراردهد.    
چه پروژه‌هایی در سال گذشته توسط این شرکت به بهره‌برداری رسید و چه پروژه‌هایی در دست اجرا دارد؟
شرکت پتروساحل افق کیش به توفیق الهی و با حمایت مستمر اعضای محترم هیئت مدیره شرکت توسعه پتروایران، فعالیت های عملیاتی خود را بر موارد کلیدی ذیل متمرکز نموده است:
1-    فراهم نمودن امکان بهره برداری از میدان نفتی کبود از طریق اتمام فعالیتهای اجرایی توسعه تاسیسات سطح الارضی این میدان. (این پروژه از جمله برنامه های طرح نگهداشت و افزایش تولید مناطق نفت خیز جنوب می باشد که تحت عنوان طرح توسعه ۲۸ مخزن شناخته می شوند).
2-    اتمام مطالعات میادین سروستان و سعادت آباد
3-    توسعه فعالیت های اجرایی از طریق هم افزایی و تمرکز بر توانمندی های فنی و تخصصی شرکت توسعه پتروایران.
چشم‌انداز پیش روی این شرکت در سال جاری چیست؟
چشم انداز مصوب شرکت کسب جایگاه مناسب دربین 20 شرکت برتر طرح و ساخت ایرانی در حوزه نفت و گاز و صنایع پتروشیمی می باشد. درراستای دستیابی به چشم انداز مزبور ضمن اقدام به برنامه ریزی راهبردی؛ از طریق مروری بر فضای کسب و کار موجود الویت های اجرایی خود را تدوین نموده است. در همین راستا ضمن تعیین فرصت ها و تهدیدات پیش رو در سند راهبردی شرکت تلاش دارد با استفاده از نقاط قوت احصا شده در سند مزبور درسال های پیش رو به شرکتی چابک و با قابلیت پاسخگویی سریع  و مبتنی بردانش بنیانی، به نیازهای کشور درحوزه نفت و گاز با تمرکز برفناوری های سبز پاسخ دهد.
چه برنامه‌هایی برای توسعه فعالیت در صنعت نفت کشور دارید؟
شرکت پترو ساحل افق کیش برنامه های توسعه ای خود را در 7  سرفصل اصلی بشرح ذیل تنظیم نموده است:
1-    اتمام پروژه های جاری شرکت با هدفگذاری:
-          اتمام فعالیتهای اجرایی توسعه تاسیسات سطح الارضی میدان نفتی کبود و تحقق طرح افزایش تولید در این میدان.
-         و همچنین ارائه برنامه جامع توسعه (MDP) میادین سروستان و سعادت آباد
2-    ارتقای رتبه گواهینامه صلاحیت مشاور و پیمانکاری شرکت از سازمان برنامه و بودجه کشور.
3-    حضور درمناقصات کارفرمایان با توجه به محیط پرچالش و رسیک متاثر از نوسانات نرخ ارز؛ روابط سیاسی و شرایط تورمی بازار .
4-    ارتقای سطح همکاری و مشارکت با شرکت های دانش بنیان در راستای دستیابی به برج فناوری در حوزه نفت و گاز از طریق شبکه سازی نخبگانی درشرکت های دانش بنیان.
5-    انجام اصلاحات بافتاری و ساختاری با هدف افزایش بهره وری؛ ارتقای سطح رضایت کارکنان
و ذینفعان؛
6-    بهینه سازی مدیریت برمصرف و هزینه ها با تمرکز بر رویکرد کاهش استراتژیک هزینه ها(SCR).
7-    حرکت درراستای چابک سازی و ارتقای توان انعطاف پذیری، پاسخگویی سریع و بکارگیری بهینه منابع. 
به نظر شما شرکت‌های ایرانی به منظور حضور بهتر و پرقدرت‌تر در صنعت نفت کشور و حتی منطقه چه اقداماتی باید انجام دهند؟
1- ارتقای توانمندی های فنی مهندسی و بویژه ظرفیت سازی مناسب از شبکه نخبگان بمنظور توسعه مشارکت  داخلی.
2- فرصت صدور خدمات فنی و مهندسی به پالایشگاه‌های کشورهای منطقه و جهان نظیر آفریقا و ونزوئلا.
راهکارهای جنابعالی برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها و بهبود فعالیت‌های شرکت چیست؟
همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند؛ مهمترین اقدام در قالب استراتژی بزرگ استحکام بخشی به ساخت درونی قدرت مهیا می شود که معظم له دایم بر آن تاکید دارند. تنها در صورت داشتن نقاط قوت کلیدی با تکیه برارزش دارایی های مولد و ارزش آفرین است که می توان شکار فرصت ها را انجام داد. برای این منظور اقدامات زیر می تواند در راستای استحکام ساخت درونی قدرت و درواقع عملیاتی کردن فرمایش رهبری مفید و عملیاتی باشند:
1-    توسعه توان فنی مهندسی از طریق همکاری با: شرکت های دانش بنیان( شرکت یا مؤسسه­ خصوصی و یا تعاونی) به منظور هم افزایی علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش محور،
2-    توسعه زیست بوم نوآوری و فناوری با همکاری شبکه محور مجموعه ای از شرکت ها (اعم از بزرگ و کوچک)، پارک های علم و فناوری،
3-    همکاری در راستای توسعه شرکت های زایشی: شرکت هایی که به واسطه واگذاری بخشی از یک شرکت بزرگ یا دانشگاه، به منظور حضور مؤثرتر در بازار رقابت و تمرکز بیشتر بر انجام فعالیت های نوآورانه و دانشی، به صورت یک نهاد مستقل راه اندازی می شوند با محوریت شرکت توسعه پترو ایران.
4-    تمرکز بر توسعه و یکپارچگی زنجیره ارزش صنعت نفت: مجموعه عملیاتی که در حوزه های مختلف بالادست، میان دست و پایین دست صنعت نفت و گاز، پالایش و پتروشیمی به صورت زنجیرگونه به تولید محصولات، خلق ارزش و تولید ثروت از دانش منجر شود.
5-    بررسی نیازهای فناورانه بمنظور تعیین نظام مسائل راهبردی پترو ایران، شناسایی راهکارهای مربوط و توسعه همکاری های فناورانه و تجاری بین سازمان ها، نهادها، شرکت های دانش بنیان و نوآفرین (استارت آپ) فعال در صنعت نفت و گاز در قالب توسعه رویدادهای فناورانه.
6-    ورود به بازارهای منطقه ای و جهانی.
7-    توسعه حضور درنمایشگاه‌های بین المللی جهت ایجاد تعامل با سایرکشورها و در داخل به منظور هم افزایی بیشتر .
8-    تمرکز بر تقویت توان فنی مهندسی با توانمندسازی سرمایه انسانی موجود و بهره برداری از توان خبرگی دانشگاه ها و مراکز علمی با توسعه شبکه های خبرگانی.
9-    تعریف مسائل سازمانی درقالب پروژه های دانشجویی بمنظور بهره برداری از توان نخبگان دانشجو با انعقاد تفاهم نامه با دانشگاه های مرتبط.
10-    استفاده حداکثری از محصولات داخلی و تاکید برشبکه همکاران به استفاده از تجهیزات و مواد و خدمات داخلی.
11-    رصد مستمر و آینده پژوهی راهبردی فرصت ها و تهدیدات پیش رو و شناسایی و تقویت نقاط قوت داخل کشور.
12-    استقرار نظام تضمین کیفیت در ارائه خدمات و ارتقای سطح کیفی سرمایه های انسانی.
13-    توسعه مشارکت نهادهای مردمی با پترو ایران در راستای مردم پایه نمودن شرکت مادر و بهره برداری از توان مالی مردم در پروژه های نفتی و گازی با تشکیل صندوق های توسعه مشترک فی مابین.
 در پایان همانگونه که رهبری فرمودند: تحریم دست دشمن است و خنثی کردن تحریم دست ماست، لذا مدیریت ها در حوزه نفت و گاز می بایست قوی، فعال و خسته نشو باشند.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdcb.wbwurhb9siupr.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما