گزینه های اصلی روی میز برای جایگزین سوخت های فسیلی عبارتند از انرژی هسته ای، انرژی بادی و انرژی خورشیدی و با این وجود که سوخت های فسیلی کماکان پر قدرت چرخه اقتصاد دنیا را می چرخانند برخی از کشورها به دلیل تغییر روند صنایع و پایداری کسب و کارها رویه خود را به سمت سوخت های سبز تغییر دادند.
plusresetminus
انرژی هسته ای می تواند جایگزین نفت شود؟
به گزارش اختصاصی نفت آرا، سوخت های فسیلی که عمدتا از منابع زغال سنگ، نفت وگاز تامین می شوند بیش از 80 درصد از کل انرژی مصرفی دنیا را تامین می کنند و تا اینجا انرژی های پاک نشان داده اند که گزینه های به صرفه ای برای جایگزین سوخت های فسیلی شدن نیستند چرا که در درجه اول گران قیمت هستند و نیاز به فناوری توسعه یافته دارند و پس از آن دسترسی به برخی از انواع آنها مثل انرژی هسته ای با مشکلاتی همراه است.
با این وجود در برخی از کشورهای دنیا دولت با در نظر گرفتن مزیت هایی برای شهروندانی که از انرژی های پاک استفاده می کنند مصرف انرژی ها را گسترش داده است و با افزایش تقاضا توانسته است کمی قیمت ها را پایین بیاورد تا انرژی های پاک بتوانند با سوخت های فسیلی رقابت کنند.
طبق پیش بینی های صورت گرفت جهان تا سال 2050 نمی تواند وابستگی اش به نفت را کاهش داد و طی آن سال ها نیز احتمال به حداقل رسیدن منابع نفتی و سوخت های فسیلی بسیار زیاد است و در نتیجه بسیاری از کشورها طی چند دهه اخیر در تلاش اند تا زیرساخت های لازم را برای تولید انرژی از طریق انرژی های پاک فراهم کنند و در بین تمام انرژی های دنیا انرژی هسته ای محتمل ترین گزینه برای جایگزین سوخت های فسیلی شدن است.
بنابر آمارها در کشورهای توسعه یافته صنعتی 70 تا 90 درصد از برق مصرفی از طریق انرژی هسته ای تامین می شود و در این بین برخی از کشورهایی که منابع عظیم نفتی دارند مثل روسیه نیز تا 30 درصد از برق مصرفی خود را از طریق انرژی هسته تامین می کنند و در برخی از کشورهای در حال توسعه نیز که به انرژی هسته ای دسترسی دارند حدود 15 درصد از کل انرژی مصرفی آن کشور از طریق انرژی هسته ای تامین می شود.
استفاده از انرژی هسته ای برای تولید انرژی از دو طریق شکافت و گداخت صورت می گیرد و آنچه امروز برای تولید انرژی از آن استفاده می شود شکافت هسته ای است.
شکافت هسته‌ای زمانی رخ خواهد داد که هسته ماده‌ای قابل انشقاق مانند اورانیم-۲۳۵ مورد اصابت یک نوترون قرار گیرد. در جریان فرایند شکافت هسته‌ای مقدار زیادی انرژی آزاد خواهد شد که موجب خشک شدن آب، چرخش توربین بخار و در نهایت تولید انرژی الکتریکی خواهد شد. این فرایند همچنین موجب آزاد شدن تعدادی نوترون نیز خواهد شد که این نوترون‌ها نیز به نوبه خود موجب به وجود آمدن شکافت‌های دیگر می‌شوند.
 دلیل گسترش استفاده از انرژی پاک برای تولید برق آن است که تولید برق از طریق انرژی هسته ای در حالی تنها 1.67 سنت هزینه دارد که تولید برق از طریق سوخت های فسیلی بین 3 تا 4 سنت هزینه دارد.
در بین تمام کشورهای دنیا ایالت متحده آمریکا با داشتن 99 راکتور هسته ای در صدر فهرست کشورهایی است که به انرژی هسته ای دسترسی دارند و این کشور با استفاده از این تعداد راکتور هسته ای توانسته است اکنون 20 درصد از کل انرژی مصرفی برق آمریکا را تامین کند و در حال حاضر نیز درصدد ساخت نیروگاه های هسته ای است که بتواند در ماه و مریخ فعالیت کند چراکه  براساس آمار وزارت اطلاعات انرژی آمریکا هر خانوار آمریکایی سالانه حدود ۱۱ هزار کیلووات برق مصرف می کند و به گفته وزارت انرژی آمریکا احتمالا چند راکتور برای تامین برق در ماه یا مریخ نیاز است.
پس از آمریکا فرانسه، چین، روسیه، کره جنوبی، هند، کانادا، انگلیس اکراین و ژاپن با داشتن به ترتیب 58، 47، 36، 23، 21، 18، 15، 15 و 9 راکتور هسته ای بیشترین تعداد راکتور را در دنیا دارند و فرانسه با وجود داشتن 58 راکتور هسته ای در نسبت به آمریکا توانسته است 80 درصد کا انرژی مصرفی برق خود را تامین کند.
با این وجود که تامین انرژی مصرفی از طریق انرژی هسته ای می تواند خیلی ارزان تر از انرژی های بادی و یا خورشیدی تمام شود اما دهه ها است که کشورهایی نظیر آمریکا به دلیل سیاسی و یا امنیتی ازگسترش آن جلوگیری کرده اند و خاطرات رویدادهایی نظیر چرنوبیل هنوز در ذهن مردم زنده است.
 
با اینحال با توسعه تحقیقات پیرامون انرژی هسته ای برای ایمن سازی آن تاکنون راهکارهایی اندیشیده شده است همان طور که قبلا بیل گیتس با تاسیس شرکتی به نام ترا پاور به بررسی راهکارهای مهار قدرت هسته ای برای بلند مدت پرداخته بود و این امکان وجود دارد که انرژی هسته ای پاک در نهایت کل انرژی مصرفی را تامین کند.
انرژی بادی و انرژی خورشیدی نیز دو منبع انرژی تجدیدپذیر محبوب در دنیا هستند اما از آنجا که اکثر نیروگاه های خورشیدی و بادی معاصر به منابع پشتیبان ثابت نیاز دارند چراکه در صورت ابری شدن هوا و یا توقف وزش باد تولید انرژی از طریق این منابع غیرممکن خواهد شد این منابع انرژی در نسبت با انرژی هسته ای در رده پایین تری قرار گرفته اند و علاوه بر موارد ذکر شده نصب صفحات خورشیدی و توربین های بادی بسیار پر هزینه است.
طبق آمار آژانس بین المللی انرژی در کل دنیا 8 تا 10 درصد کل انرژی مصرفی از طریق منابع بادی و خورشیدی تامین می شود و پیش بینی می شود که ظرفیت استفاده از انرژی های پاک در طی سال های 2024 تا 2050 تا 50 درصد افزایش پیدا کند.
هم اکنون در جهان روزانه حدود ۲ هزار میلیون تن گاز دی اکسید کربن وارد جو می شود. مصرف روزانه انرژی فسیلی یا نفت در جهان تا قبل از شیوع کرونا حدود ۹۰ میلیون بشکه در روز تخمین زده شده است و با تداوم این روند، دنیا با چالش زیست محیطی جدی مواجه خواهد شد و زندگی روی زمین با توجه به افزایش دما و غیره با مشکل خواهد بود.
https://naftara.ir/vdchd.nw223nxttf.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما