این روزها که خبر مهاجرت متخصصان صنعت نفت و گاز کشور به عنوان یکی از دغدغه های مدیران ارشد کشور محسوب می شود، سیاست گذاران این حوزه تلاشی برای جلوگیری از این اتفاق نکرده و همچنان ناظر شیب صعودی این مهاجرت هستند.
plusresetminus
مهاجرت نخبگان پاشنه آشیل صنعت نفت و گاز ایران
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، در این میان عوامل شخصی در کنار تغییر سبک زندگی و پیشرفت شغلی از جمله عواملی هستند که این مهاجرت را تسریع می بخشند.
در این بین عاملی به نام سن پایین این مهاجران سبب شده تا کشور از داشتن نیروهای نخبه و متخصص تهی شده و انگیزه های مالی و شغلی کشورهای مهاجرپذیر ما را با فقر متخصصان جوان حوزه نفت و گاز مواجه نماید.
حقوق های آنچنانی و شرایط مالی بسیار بالای کشورهای خارجی سبب شده تا نیروی متخصصان ایرانی که کمتر مورد توجه و اعتنا قرار دارند با اولین پیشنهاد راهی سایر کشورها شده و زمینه را برای توسعه فنی آنها فراهم آورند.
در این زمینه شنیدن سخنان رئیس هیات مدیره انجمن شرکت‌های مهندسی و ساخت صنایع نفت قابل تعمل است که می گوید: : به تازگی شاهد این بوده‌ایم که برخی از کارشناسان زبده در صنایع نفت کشور، با حقوق ماهانه 3 هزار دلار در ازبکستان، حاضر به مهاجرت و کوچ از وطن شده‌اند.
فروزان عبدالهی حقوق و دستمز پایین در شرکت های داخلی را یکی از مهم ترین دلایل این مهاجرت می داند و از متولیان صنعت نفت و گاز کشور می خواهد تا در این زمینه چاره اندیشی کنند.
در این خصوص نباید از بی توجهی دولت ها به سادگی گذشت که در طول این سال ها بی توجه به دغدغه نیروی جوان حوزه نفت و گاز شرایطی را فراهم کرده اند که این متخصصان به راحتی جذب شرکت های خارجی می شوند.
رئیس هیات مدیره انجمن شرکت‌های مهندسی و ساخت صنایع نفت خاطرنشان می کند: به تازگی، فهرست 25 شرکت که بیشترین حجم انجام پروژه در منطقه خاورمیانه را داشته‌اند، از سوی نشریه میدل‌ایست‌آی، منتشر شده که در آن نامی از شرکت‌های مهندسی و ساخت از ایران نیست و این در حالی است که شرکت‌های خصوصی ایران در صنعت مهندسی و ساخت نفت و نیرو از سابقه بسیار طولانی برخوردار هستند و به دلیل عوامل متعدد از جمله، تحریم‌ها و مقررات و قوانین سخت‌گیرانه در داخل کشور، امکان حضور در بازارهای منطقه و رقابت با شرکت‌های خارجی را از دست داده‌اند. 
با تمام این مسائل اما باید هرچه سریع تر چاره ای برای این موضوع بسیار مهم اندیشیده شود زیرا دخل و خرج کشور ما از درآمدهای نفتی حاصل می شود و اگر صنعت نفت و گاز از نیروی انسانی شایسته خود بهره نگیرد به زودی شاهد کاهش درآمدهای کشور خواهیم بود.
شیدا آریایی پور /حقوقدان، پژوهشگر
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdcb.0b9urhbf5iupr.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما