برای اولین بار در صنعت کاتالیست کشور، کاتالیست‌های HDS گسترش فناوری خوارزمی در راکتور هیدروژناسیون پالایشگاه گاز بید بلند خلیج فارس با موفقیت بارگذاری و راه‌اندازی شد.
plusresetminus
راه‌اندازی کاتالیست‌های خوارزمی در بزرگ‌ترین قطب گازی غرب آسیا
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، با توجه به اهمیت توسعه و خودکفایی تولید کاتالیست‌های تصفیه هیدروژنی برش‌های نفتی در صنعت پالایش و پتروشیمی کشور، گسترش فناوری خوارزمی با کسب موفقیت چشمگیر در دستیابی به عملکرد بالای کاتالیست‌های تصفیه هیدروژنی فاز گازی، از سالها قبل تلاش خود را برای توسعه دانش فنی تولید صنعتی انواع کاتالیست‌های تصفیه هیدروژنی برش‌های نفتی مایع معطوف کرده و برای اولین بار در کشور، بر اساس قرارداد همکاری با پالایشگاه گاز بیدبلند، موفق به تولید، بارگذاری و راه‌اندازی این کاتالیست‌ها در راکتور هیدروژناسیون هیدروکربن‌های C4+ این مجموعه شد.
اهمیت کاتالیست‌های خوارزمی در فرآیند C4+
پالایشگاه گاز بیدبلند، ضمن جلوگیری از خروج میلیون‌ها دلار ارز از کشور و صیانت از محیط زیست به دلیل کاهش غلظت چهار هزار پی پی‌ام سولفور محصول C4+ به زیر یک پی پی ام سولفور، ماده اولیه سوخت جت را برای نیاز داخل کشور با طراز کیفی جهانی تامین خواهد کرد. کاتالیست­های هیدروتریتینگ مورد استفاده در راکتور پالایشگاه گازی بیدبلند2، از تکنولوژی پیچده­ای برخوردار است که برای اولین بار در کشور توسط متخصصین مجرب شرکت گسترش فناوری خوارزمی با تکیه بر پژوهش‌های مستمر و گذراندن تست­های موفق آزمایشگاهی، در مقیاس صنعتی تولید و مورد بهره­برداری قرار گرفت.
کاتالیست­های HDS به کار رفته در این پالایشگاه به دلیل داشتن ساختار فیزیکی متفاوت که منجر به کاهش افت فشار در طول بستر راکتور و با توجه به استفاده از فلز نیکل به جای فلز کبالت در مقادیر مختلف،  منجر به افزایش بازدهی و طول عمر کاتالیست­های راکتور هیدروتریتینگ شده است.
وجود ترکیبات ناخالص، همانند ترکیبات نیتروژن‏دار و گوگرددار، در خوراک باعث کاهش و یا از بین رفتن فعالیت کاتالیست می‏گردد. بنابراین حذف و یا کاهش این ناخالصی‏ها تا مقداری قابل قبول برای محافظت از کاتالیست‏ها و تجهیزات واحدهای پایین‏دست امری ضروری به نظر می‏رسد.
کاتالیست‌های HDS گسترش فناوری خوارزمی مورد استفاده در راکتور R-411-001 شرکت پالایش گاز بیدبلند 2 به دلیل داشتن تکنولوژی به روز دنیا ضمن نشان دادن توان تولید ملی و امکان صادرات این محصول و ارزآوری برای کشور باعث افزایش ظرفیت تولید برای واحدهای پایین‌دستی این پالایشگاه گازی شده که این امر منجر به افزایش سودآوری در این واحد گازی شده است.
بی‌نیازی بیدبلند از واردات کاتالیست
اهمیت حضور خوارزمی در پروژه واحد تصفیه هیدروژنی فاز دوم پالایشگاه گاز بیدبلند از آن جهت است که به دلیل به کارگیری یکی از جدیدترین طراحی‌های «شرکت تاپسو» به عنوان لایسنسور واحد و الزام لایسنسور در استفاده از کاتالیست‌های تولیدی خود شرکت «تاپسو» این واحد نیاز به واردات کاتالیست داشت. با توجه به اینکه در مناقصه خرید کاتالیست‌ها شرکت‌هایی از چین و اروپا نیز حضور داشتند، عدم حضور خوارزمی به عنوان یک شرکت تولید کننده ایرانی، می‌توانست هزینه بالایی به مجتمع پالایشگاهی بیدبلند جهت واردات کاتالیست از شرکت‌هایی که سوابق قابل اعتمادی در این حوزه نداشتند، وارد کند. اما در نهایت با بررسی‌های فنی متعدد و بازدید از توانمندی‌های این شرکت، گسترش فناوری خوارزمی موفق به اخذ این پروژه استراتژیک گردید تا امروز این مجتمع عظیم گازی از واردات کاتالیست بی‌نیاز شده و بتواند صرفه جویی ارزی برای صنعت کشور به ارمغان آورد.
رشد تولید در سایه حمایت از تولید داخل
گسترش فناوری خوارزمی برای اولین بار در صنعت کاتالیست کشور توانست بزرگترین قطب گازی کشور را از واردات کاتالیست در فرآیند تصفیه هیدروژنی نفتا بی‌نیاز کند و این امر جز با حمایت مدیران مجموعه پالایشگاه گاز بیدبلند، کنسرسیوم سازه-جهانپارس و هلدینگ خلیج فارس از تولید داخل امکان‌پذیر نبود.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdcc.oqoa2bq1xla82.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما