نفت‌آرا، سرویس انرژی: هند ، سومین بازار بزرگ خرید نفت جهان، در کنار چین‌ یکی از نقاط روشن رشد و بهبود تقاضای نفت محسوب می‌شد. پیش‌بینی‌ها حاکی از این بود که امسال تقاضای این کشور برای خرید نفت به میزان مشابه‌ یا حتی بالاتر از دوران پیش از پاندمی برسد، ولی اکنون با وجود وضعیت بحرانی این کشور به نظر می رسد که این پیش‌بینی‌ها باید بار دیگر مورد بازنگری قرار گیرد.
plusresetminus
بحران کرونایی هند تهدیدی برای احیای مجدد صنعت نفت جهان
به گزارش نفت‌آرا، حالیکه که قرار بود با افزایش تقاضای نفت از طرف هند، این سومین مصرف کننده‌ی بزرگ نفتِ جهان بعد از ایالات متحده و چین، در وضعیت اقتصادی جهان گشایشی ایجاد شود، این کشور با بحران ویرانگر کرونایی خود روبه رو شد. این امر باعث وحشت تجار و بزرگترین تولید کنندگان نفت جهان شده است‌.
وضعیت فعلی هند به گونه‌ای است که پیش‌بینی می‌شود احتمالا کووید نوزده در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال گذشته تعداد بیشتری از افراد را به کام مرگ بکشاند و حتی اینطور به نظر می‌رسد که تعداد تلفات پاندمی این کشور چندین برابر بیشتر از آمارهایی باشد که به صورت رسمی منتشر می‌شود.
این روزها تعداد بی‌سابقه موارد ابتلا به ویروس کرونا در هند به یک فاجعه انسانی شباهت دارد. این امر همچنین بر صنعت نفت جهانی تأثیرات جدی خواهد گذاشت.
هند در کنار چین، که به نظر می‌رسد پاندمی را کنترل کرده است، و ایالات متحده و انگلیس که با اجرای گسترده‌ی واکسیناسیون به آرامی اجازه فعالیت‌های اقتصادی و اوقات‌فراقت به مردم بازگردانده خواهد شد از نقاط روشن رشد تقاضای نفت به حساب می‌آمد. پیش‌بینی می‌شد امسال تقاضا برای خرید نفت، در سومین بازار بزرگ نفت جهان، به سطح قبل از پاندمی، بالاتر یا نزدیک به آن برسد.اما اکنون به نظر می رسد پیش‌بینی‌های انجام شده باید مورد بازنگری قرار گیرد.
 
دبیت چاکرابورتی و ساکت سوندریا، با توجه به مشاهدات خود در هند چنین گزارش داده‌اند که احتمال دارد مصرف ترکیبی گازوئیل و بنزینِ هند در ماه جاری، همچون ماه مارس، با کاهش بیست درصدی مواجه شود ، چرا که خیابان‌های کلان‌شهرهایی چون دهلی‌نو و بمبئی بسیار خلوت هستند.
ظاهرا توصیه‌های موکد «ماندن در خانه» به موتور مصرف سوخت در هند شدیدا برخورد خواهد کرد، چرا که تاکنون موتور مصرف سوخت را در این کشور حمل و نقل عمومی، مصرف ماشین‌های شخصی و موتورسیکلت‌ها روشن نگاه داشته بوده است.
انتظار می رود فعالیت‌ پالایشگاه‌های هند در پاسخ به پایین آمدن تقاضا کاهش یابد و منجر به انباشت ذخایر نفت خام شود که حتی پس از بهبود اوضاع نیز خریدهای آینده را تحت تأثیر قرار دهد. در صورت ادامه روند شیوع و محدودیت‌هایی که در پی آن خواهد آمد، خرید نفت خام توسط پالایشگاه‌های هند تقریباً قطع می‌شود.
 
البته فقط این ملت‌های آسیای جنوبی نیستند که تحث تاثیر این وضعیت هند قرار گرفته‌اند؛ هم اکنون کشورهای انگلیس و کانادا در حال وضع ممنوعیت سفر هوایی به هند هستند و این امر قطعا به تقاضای سوخت بین‌المللی جت، که در حال حاضر هم پایین است، ضربه‌ی بیشتر خواهد زد.
بزرگترین تولیدکنندگان نفت در جهان به نوعی در حال آشفته شدن‌ هستند. ممکن است گروه اپک پلاس (گروهی که کشورهایی مانند عربستان سعودی، عراق، امارات متحده عربی و روسیه را متحد می‌کند) که پیش از این روی افزایش تقاضا برای حمایت از قیمت نفت خام و کاهش رکورد تولید حساب باز کرده بودند مجبور شوند بار دیگر برای وضعیت پیش ‌آمده چاره‌اندیشی کنند.
 
وزیران این گروه قرار است جلسه‌ی ماهانه بعدی خود را اواخر این هفته برگزار کنند. آن‌ها در جلسه‌ای که در آغاز همین ماه برگزار کرده بودند ،بر روی برنامه‌ای تدریجی برای توقف کاهش تولید در ماه‌های می، ژوئن و ژوئیه به توافق رسیده بودند، ولی با کاهش تقاضای هند ممکن است مجبور شوند در مورد اجرای این برنامه بازنگری‌هایی انجام دهند. این گروه قصد داشت طی ماه‌های می تا ژوئیه ۲.۱۴ میلیون بشکه در روز افزایش تولید داشته باشد، امری که با وجود شرایط جدید احتمال می‌‌رود دیگر امکان پذیر نباشد.
در این میان ممکن است بیشترین خطر متوجه تولیدکنندگان خاورمیانه باشد. حمل یک محموله نفت خام از خلیج فارس به هند پنج تا شش روز طول می‌کشد در حالی که حمل آن از خلیج مکزیک پنج تا شش هفته زمان می‌برد. این امر باعث شده است که هند تصمیمی برای توقف خرید از تولیدکنندگان ایالات متحده تا ماه ژوئن نداشته باشد در حالی که در مورد تولیدکنندگان خاورمیانه قطعا این کشور نیاز به توقف خرید را حس خواهد کرد.
هند پیش از این و به دنبال تیرگی روابطش با عربستان سعودی بر سر قیمت‌ها، در پی یافتن جایگزینی برای نفت خام عربستان سعودی بود و این سقوط تقاضا بی شک این روند را تسریع خواهد کرد.
کاهش تقاضای خرید نفت هند، کار اپک پلاس را برای اجرای برنامه‌ی تدریجی توقف کاهش تولید با مشکل مواجه خواهد کرد. امری که ممکن است باعث شود آن‌ها بار دیگر طرح باز کردن شیرهای دریایی‌شان را به تاخیر بیندازند یا شاید دنیا بار دیگر شاهد تضعیف قیمت نفت خام شود چیزی که هیچ یک از اعضای اپک پلاس را خوشحال نخواهد کرد.
 
https://naftara.ir/vdcbusb9prhba.iur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما