عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به حجم بالای تجارت صنعت پلاستیک در جهان، سهم ایران را ناچیز دانست و تاکید کرد که باید برای این حوزه چند «مگاپروژه» تعریف کرد.
plusresetminus
آقامحمدی: سهم ایران از صنعت پلاستیک جهان ناچیز است
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، علی آقامحمدی در چهارمین همایش و نمایشگاه اقتصاد صنایع پلاستیک در ایران، با اشاره به چالش‌ها و فرصت‌های بخش پالایشی و پلیمری ایران در این همایش اظهار کرد: ظرفیتی شکل گرفته و می‌توان این زنجیره را تکمیل کرد و باید بدانیم که عمده مقصد صادراتی، چین است.
وی ادامه داد: ارزش جهانی صنعت پلاستیک ۲.۴۶ تریلون دلار است، پس باید سهم قابل توجهی داشته باشیم که با اعداد فعلی چندان سازگاری ندارد.
آقامحمدی به چالش‌های این صنعت اشاره کرد و گفت: چالش‌های این صنعت شامل توسعه ناکافی بخش پایین‌دست، افزایش نیاز به صنایع هیدروکربوری، دسترسی به دانش فنی و تجهیزات فناورانه، تنوع پایین در بازارهای صادراتی و نظام انگیزشی در تکمیل زنجیره می‌شود. در نتیجه ضروری است تا زنجیره در صنایع پایین‌دستی تکمیل شود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: تهیه بسته‌های دسترسی به دانش فنی، اطلاع نظام مالکیت و حضور حداکثری بخش خصوصی، تنوع‌بخشی در روش‌های تامین مالی و اصلاح رابطه مالی دولت با شرکت‌های پالایشی، پیشنهاداتی برای رفع تنگناها و چالش‌های این صنعت است. همچنین ضروری است تا برای دسترسی به دانش فنی برنامه‌ریزی شود.
وی با تاکید بر اینکه «در اصلاح نظام بانکی باید واگذاری هوشمند و تخصصی سهام باقی‌مانده دولت به بخش غیردولتی، ایجاد نگرش پذیرش مالکیت و تکمیل زنجیره و موضوعاتی از این دست در دستور کار قرار بگیرد»، گفت: ظرفیت برای توسعه به طور کامل در دسترس است و این کار شدنی است. تکمیل صنایع پایین‌دست برای جلوگیری از صادرات مواد اولیه بسیار مهم است.
آقامحمدی ادامه داد: امروز در حوزه کاتالیست پیشرفت‌های زیادی داشتیم در حالی که در گذشته هزینه زیادی برای واردات آن پرداخت می‌کردیم. امروز سهم این صنعت ۶ میلیارد دلار است که با وجود ظرفیت‌ها بسیار کم است و باید تمرکز بر کمیته‌های تخصصی افزایش پیدا کند تا بتوان از این ظرفیت‌ها بهره‌برداری کرد.
وی با اشاره به اینکه «در برنامه هفتم توسعه تعریف ۷ تا ۱۰ مگاپروژه در دستور کار است که باید برخی از آنها در این صنعت باشند»، تاکید کرد: اگر می‌خواهیم صنعت سر جای خود باشد، باید با پتروشیمی‌ها تعامل درستی صورت بگیرد و زنجیره باید با گفت‌وگو و نظرات کارشناسی تکمیل شود. زنجیره نباید به دلیل نرخ ارز در حلقه‌های مختلف درگیر شوند زیرا توسعه بلندمدت و صادرات در دستور کار است.
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان اظهار کرد: بزرگی این صنعت رقم خورده است و باید این بزرگی را کامل کرد. امیدوار هستم این همایش منشاء خیر و برکت برای این صنعت و کشور باشد.
۵ رانت بزرگ در اقتصاد ایران
در ادامه این نشست، سید محمد صادق الحسینی – اقتصاددان – با اشاره به موضوع توسعه در ایران، تاکید کرد: ما در سال‌های آینده، مثلا ۵ تا ۱۰ سال آتی، ایران مثل ترکیه، کره جنوبی، چین و … دو نقطه بحرانی دارد که در این لحظات یا طوری رفتار می‌کند که به سمت توسعه می‌رود یا به سمتی می‌رود که ونزوئلا و زیمباوه و … رفتند.
وی با بیان اینکه «در عمر توسعه رویکرد خطی وجود ندارد»، تصریح کرد: برای حرکت به سمت مسیر درست، باید بدنه اقتصاد در ایران تغییر کند. ما ۵ رانت بزرگ در اقتصاد ایران داریم که تا آنها برداشته نشود نمی‌توان شاهد توسعه بود. این‌ موارد شامل وام ارزان، انرژی ارزان، ارز ارزان، زمین ارزان و قیمت‌گذاری در تمامی حوزه‌های اقتصاد است. ممکن نیست این موارد درست شود، زیرا نفع بزرگی پشت آنها قرار دارد.
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: این امکان وجود دارد که ایران به سمت توسعه حرکت کند، اما ما در گلوگاهی هستیم که شرایط فعلی احساس ما و فکر ما را گروگان گرفته است و نمی‌توان تصور کرد به سمت توسعه حرکت می‌کند. اگر اقتصاد ایران برای کسی مهم است باید اجازه دهد جِرم بحرانی در ایران شکل بگیرد تا این نقطه بحرانی را پشت سر بگذاریم.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdcj.aehfuqexosfzu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما