در میزگرد پایانی همایش صنایع پلاستیک یک جمع‌‌‌‌‌بندی از مباحث سه‌روزه این رویداد صورت‌گرفت. در این نشست گفته شد که طبق شواهد، چشم‌انداز صنایع تکمیلی بسیار روشن است و منحنی رشد این صنعت حاکی از آن است که نیاز به افزایش ۲۰ تا ۲۵‌درصدی تولید در صنعت وجود دارد که خود نشان‌دهنده ظرفیت توسعه برای بنگاه‌ها در صنعت پلیمر است.
plusresetminus
افق روشن توسعه صنایع تکمیلی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، برنامه نهایی همایش اقتصاد صنایع پلاستیک به یک میزگرد تخصصی با عنوان «چشم‌‌‌‌‌انداز توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی در ایران» اختصاص یافت که گرداننده و سخنرانان آن نمایندگان انجمن ملی صنایع پلیمر بودند. در این میزگرد ابتدا برمک قنبرپور، عضو انجمن ملی صنایع ملی خاطرنشان کرد؛ هدف بر‌‌گزاری این همایش در اصل برای پاسخ به دو سوال بوده‌است. پرسش نخست در رابطه با این است که با توجه به شرایط بازارهای داخلی و صادراتی، بنگاه‌های صنایع تکمیلی پتروشیمی چگونه با استفاده از منابع موجود، تولید ثروت به را به شکل بهینه و به‌صورت حداکثری انجام دهند و پرسش دوم نیز این است که تولیدکننده چه منابعی را نیاز دارد و چگونه به آنها دست پیدا کند. در دو روز اخیر این همایش، نظر‌‌‌‌‌های متنوعی در حوزه توسعه بنگاه‌ها مطرح شد تا چشم‌اندازی برای تولیدکننده ترسیم شود.
شواهد حاکی از آن است که چشم‌انداز صنایع تکمیلی بسیار روشن است، به‌عنوان نمونه اگر ظرفیت تامین کامودیتی‌های پایه همچون پلی‌پروپیلن ایجاد شود می‌توان نتایج خوبی را به‌دست آورد. همچنین منحنی رشد این صنعت حاکی از آن است که نیاز به افزایش ۲۰ تا ۲۵‌درصدی تولید در صنعت وجود دارد که خود نشان‌دهنده ظرفیت توسعه برای بنگاه‌ها در صنعت پلیمر است. وی افزود، البته در حال‌حاضر تورم در نرخ‌های ۴۰ تا ۵۰‌درصدی قرار داشته، همچنین مشکلات دیگری چون تشدید نوسان ارزی نیز در ماه‌های اخیر بازه پیش‌بینی برای نرخ ارز را در محدوده بزرگی قرارداده‌است. از طرفی مساله قوانین و مقررات، وضعیت سیاست‌های دولت در حوزه محیط‌زیست، سیاست‌های دولت در تامین منابع مالی و افزایش سامانه‌‌‌‌‌های تنظیم‌‌‌‌‌گر که روند اداری را بسیار پیچیده‌تر از قبل کرده است هم از چالش‌هایی هستند که فعالان این صنعت ممکن است با آن مواجه شوند. در انتها نیز برمک قنبرپور گفت؛ اما همچنان پرسش اساسی این است که آیا باید توسعه در صنعت رخ دهد و اگر پاسخ مثبت است چگونه باید منابع مورد‌نیاز تامین شود.
وظیفه راهبری انجمن ملی
سپس سعید ترکمان، رئیس هیات‌مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر ایران نیز به لزوم افزایش تاثیر‌گذاری صنعت پلیمر در اقتصاد کلان اشاره کرد. وی گفت، شاید یکی از دلایلی که واحد‌‌‌‌‌های تولیدی در صنعت پلاستیک در سطح کوچک و متوسط باقی‌مانده‌‌‌‌‌‌اند، عدم‌توجه فعالان صنعت به اقتصاد کلان بوده‌است، در نتیجه قانون‌گذاران در سطح کلان نیز از این صنعت چشم‌پوشی کرده‌اند و بیشتر به صنایع بالادست پتروشیمی توجه شده‌است، اما باید توجه داشت که این صنعت نقش مهمی در تولید ناخالص ملی و نرخ اشتغال داخلی داشته‌است، بنابراین مهم است که این مساله مورد‌توجه دولت نیز قرار گیرد و در‌مرتبه دوم فعالان صنعت نیز نقشه‌راهی برای ادامه مسیر ترسیم کنند.
وی افزود، عمده صنایع پلاستیک داخلی متوسط عمر حدود ۲۰ سال‌داشته و‌ در واقع جوان محسوب می‌شوند، در نتیجه می‌توان گفت ریسک‌های احتمالی عدم‌سرمایه‌گذاری بسیار بیشتر از تصمیم به سرمایه‌گذاری است. همچنین واحد‌‌‌‌‌های موفقی که در این سال‌ها دیده شده‌است بنگاه‌هایی هستند که به سرمایه‌گذاری ادامه داده و به نتایج بهتری دست‌یافته‌اند. در مجموع می‌توان گفت، وظیفه انجمن این است که از نظر اقتصادی صنعت پلاستیک را به‌صورت علمی بررسی کرده و بدون‌توجه به حواشی سیاسی و اجتماعی مسیر راه را ترسیم کنیم.
در حال ورود به دوره جدید هستیم
شروین احمدی،‌‌‌‌‌ عضو هیات‌علمی و رئیس پژوهشکده پتروشیمی پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران و نایب‌رئیس هیات‌مدیره انجمن مستربچ و آمیزه‌‌‌‌‌های پلیمری ایران نیز به ایراد سخنانی پرداخت. وی گفت، در حال‌حاضر دولت با مشکل تامین مالی مواجه است و می‌توان گفت در حال ورود به دوره جدید هستیم. تا پیش از این دولت به دلیل فروش بالای نفت مشکلی برای تامین مالی نداشت اما حال با کاهش درآمدهای ارزی ناچار است که منبع تامین مالی خود را تغییر و به‌عنوان نمونه مالیات از صنایع را افزایش دهد، در نتیجه لازم است تا امکانات و زیرساخت‌‌‌‌‌هایی را در اختیار صنعت قرار دهد. در این مرحله است که نقش تشکل‌ها پررنگ‌تر شده تا بتوانند با چانه‌زنی امتیاز‌‌‌‌‌های بیشتری را برای صنعت به‌دست آورند، پس می‌توان گفت در آینده نزدیک باید زیرساخت‌های صنایع تکمیلی غیر‌دولتی تقویت شود.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdcb.fb9urhbsfiupr.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما