معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تأکید بر اهمیت صنعت پتروشیمی در کشور گفت: نقش پتروشیمی‌ها برای اعتلای اقتصاد و حتی امنیت و اقتدار کشور حیاتی و اثربخش است.
plusresetminus
نقش حیاتی پتروشیمی‌ها در اعتلای امنیت و اقتصادکشور
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، مرتضی شاهمیرزایی امروز (دوشنبه، پنجم تیرماه) در سی‌ودومین اجلاس مدیران عامل شرکت‌های پتروشیمی با قدردانی از برگزارکنندگان این اجلاس اظهار کرد: سال 1402 به نام «مهار تورم و رشد تولید» نامگذاری شده است که اگر وضع تولید مطلوب باشد، مهار تورم هم حاصل خواهد شد.
وی در تشریح اهمیت و جایگاه صنعت پتروشیمی در اقتصاد کشور افزود: در صورتی که تولید یکی از واحدهای پتروشیمی برای مدت کوتاهی متوقف شود، تولید صنایع بسیاری به واسطه این اتفاق متوقف می‌شود که این موضوع، جایگاه صنعت پتروشیمی را نشان می‌دهد.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: روز به روز جایگاه صنعت پتروشیمی در میان سایر صنایع از اهمیت و حساسیت بیشتری برخوردار می‌شود و در این مسیر، نقش پتروشیمی‌ها برای اعتلای اقتصاد و حتی امنیت و اقتدار کشور حیاتی و اثربخش است.
وی، مدیریت کلان را موضوع جدی برشمرد و با تأکید بر جلوگیری از سوزاندن گازهای مشعل تصریح کرد: باید برنامه‌ریزی شود تا در دوره کوتاه به سمت خاموشی فلرها حرکت کنیم؛ مگر در موقعیت‌هایی که شرایط فرآیندی اجازه عمل ندهد.  
پتروشیمی؛ شاگرد اول اجرای ان‌جی‌ال‌ها
معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه صنعت پتروشیمی شاگرد اول اجرای طرح های ان جی ال است، اظهار کرد: احداث ان‌جی‌ال‌ها از گذشته در برنامه بود ولی اجرای آنها بسیار کُند پیش می‌رفت اما امروز شرکت‌های پتروشیمی می توانند ضمن تامین منابع مالی و سرمایه با مدیریت مناسب نقش پر رنگ تری در اجرای سریع آنها داشته باشند.
وی با اشاره به اجرای طرح جمع‌آوری گازهای مشعل در شرق کارون از سوی پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس افزود: این موارد توانست به دولت‌مردان و سازمان محیط زیست اثبات کند که صنعت پتروشیمی در این بخش هم شاگرد اول در جلوگیری از هدر رفت منابع و کاهش آلودگی و حفظ محیط زیست برای آیندگان است.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به نقش پتروشیمی‌ها در ارزآوری کشور به ویژه تأثیرگذاری آنها در زمان نوسانات ارزی کشور، تأکید و خاطر نشان کرد: در بومی‌سازی فرآیندها، مواد شیمیایی و ساخت کالاها و تجهیزات مورد نیاز، شرکت های پتروشیمی باید همکاری بیشتری داشته باشند.
پتروشیمی‌ها یاور امین کشور در حوزه ثبات و تعادل ارز هستند
وی به کاهش قیمت‌های جهانی محصولات پتروشیمی و تاثیر آن بر میزان ارزآوری پتروشیمی‌ها اشاره و اظهار کرد: پتروشیمی‌ها همیشه یاور امین و پای‌کار در حوزه ثبات و تعادل ارزی  کشور هستند و این صنعت تعهد خود را به بهترین نحو ادا کرده است.
معاون وزیر نفت با بیان اینکه برخی واحدهای پتروشیمی به ویژه واحدهای متانولی سال سختی را پشت سر گذاشتند، تصریح کرد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی تلاش دارد موضوعات و چالش‌های شرکت‌ها در زمینه قیمت‌گذاری خوراک و سرویس‌های جانبی به درستی به مسئولان تصمیم گیر منتقل تا تصمیمات منطقی گرفته شود.
شاهمیرزایی با تأکید براینکه نباید از موضوع تکمیل زنجیره ارزش به عنوان یکی از هدف های اصلی توسعه صنعت پتروشیمی غافل شد، گفت: در بخش تولید کاتالیست ها با تلاش‌ شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و دیگر شرکت‌های دانش بنیان حدود 88 درصد کاتالیست‌های مورد نیاز صنعت با تکیه بر ظرفیت‌های مراکز دانشگاهی و پژوهشی، بومی‌سازی شده است و تا پایان دولت سیزدهم به خودکفایی در این زمینه خواهیم رسید.
وی درباره داخلی‌سازی کالا و تجهیزات صنعت پتروشیمی تصریح کرد: از شرکت‌های تولیدی می خواهیم که در زمینه ساخت بار اول سرمایه‌گذاری کنند تا حداکثر تا پنج سال آینده به هدف بومی‌سازی کامل در صنعت پتروشیمی دست یابیم.
وی به برنامه‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی همسو با تکمیل زنجیره ارزش اشاره و اظهار کرد: انتظار می‌رود هلدینگ‌ها و سرمایه‌گذاران به اجرای طرح‌های 21 محصولی که شرکت ملی صنایع پتروشیمی تعریف کرده است سرعت ببخشند تا این محصولات راهبردی هر چه سریع تر در کشور تولید شود.
معاون وزیر نفت، افزود: غیر از راهبرد اصلی صنعت پتروشیمی که تکمیل زنجیره است، آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم برای اجرای برنامه هفتم و هشتم توسعه نیز ضروری است.
به گفته مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی در پایان برنامه هفتم با احتساب ان‌جی‌ال‌ها به سالانه 140 میلیون تن می‌رسد.
سی‌ودومین اجلاس مدیران عامل شرکت‌های پتروشیمی با حضور مرتضی شاهمیرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و مدیران عامل هلدینگ‌های پتروشیمی از امروز (دوشنبه، پنجم تیرماه) به مدت دو روز از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی و به میزبانی شرکت پتروشیمی مارون در مشهد مقدس برگزار می‌شود.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdcf.vd1iw6dtjgiaw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما