ایران در ۵ ماه گذشته روزانه بیش از ۲ میلیون بشکه نفت صادر کرده؛ کارشناسان دلیل این رشد را در کاهش شدت تحریم ها و تمایل کشورهایی همچون چین برای خرید نفت از کشورهای تحت تحریمی همچون ایران می دانند.
plusresetminus
صادرات نفت به بالای ۲ میلیون بشکه در روز رسید/بازگشت ایران به بازار طلای سیاه
 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، رکورد صادرات نفت ایران شکسته شد. اداره اطلاعات انرژی آمریکا به تازگی اعلام کرده که درآمد نفتی ایران در ۵ ماهه نخست امسال به ۱۹ میلیارد دلار رسیده است. بر اساس آنچه حمید حسینی عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی به بازار می گوید: هر بشکه نفت ایران در بازارهای جهانی به طور متوسط به قیمت حدود ۶۰ دلار فروخته می شود.
یک حساب کتاب ساده نشان می دهد که ایران به طور متوسط ۱۵۰ روز نخست سال ۲۰۲۳ حدود ۳۱۷ میلیون بشکه نفت فروخته است. به عبارت دیگر مقدار صادرات روزانه نفت ایران را در این مدت می توان حدود ۲ میلیون و ۱۱۱ هزار بشکه در روز دانست.
گفتنی است که جواد اوجی وزیر نفت هم به تازگی گفته که به همت دولت سیزدهم نه‌ تنها میعانات گازی تولید شده، فروخته شده، بلکه میعانات گازی از پیش ذخیره‌ شده روی آب هم با وجود تحریم‌ها فروخته شده و رقمش به صفر رسیده است.
شدت تحریم ها کمتر شد
حدود یک هفته پیش بود که سکاندار ساختمان طالقانی اعلام کرد که در ماه‌های آینده خبرهای خوبی هم درباره فروش نفت خواهیم داشت. خبرهای خوشی که به نظر می رسد حول محور افزایش فروش نفت ایران در بازارهای جهانی است. اما سوال اینجا است که دلیل اصلی رشد صادرات ایران در ماه های گذشته چیست؟
حسینی کارشناس انرژی در اینباره به بازار می گوید: دلیل اصلی این رشد را باید در کاهش سخت گیری ها نسبت به فروش نفت ایران دانست. در واقع بایدن از زمان پیروزی خود در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اقدام خاصی برای تهدید کشورها علیه ایران و ممنوعیت خرید نفت از ما نداشته است.
او همچنین با اشاره به افزایش تعداد کشورهای تحت تحریم هم گفت: هم اکنون خرید نفت از کشورهای ایران، ونزوئلا و روسیه در حال انجام است. ضمن اینکه به دلیل تخفیف هایی که کشورهای تحت تحریم به مشتریان خود ارائه می دهند، تقاضای خرید از این کشورها بیشتر شده است.
حسینی ادامه داد: به عنوان مثال چین دیگر خریدار رسمی نفت اعضای اوپک به غیر از قرادادهای قبلی نیست و ترجیح می دهند که نیاز خود را از کشورهایی تحت تحریم تامین کند تا بتواند منافع اقتصادی بیشتری به جیب بزند.
درآمد نفتی ایران به ۴۶ میلیارد دلار می رسد؟
بر اساس این گزارش، ایران در سال گذشته میلادی ۵۴ میلیارد دلار از محل فروش نفت درآمد به دست آورد، این رقم نسبت به سال پیش از آن ۱۷ میلیارد دلار افزایش داشت. درآمد نفتی ایران در سال ۲۰۲۱ میلادی ۳۷ میلیارد دلار اعلام شده بود.
درآمد اعضای اوپک از فروش نفت نیز از ۵۷۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ میلادی به ۸۸۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ رسیده است.
به‌دلیل افت قیمت نفت همه اعضای اوپک در سال ۲۰۲۳ با افت درآمدهای نفتی رو به‌ رو شده‌ اند و بر همین اساس اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش‌ بینی کرده است درآمد نفتی اوپک در امسال به ۶۸۱ میلیارد دلار و درآمد نفتی ایران به ۴۶ میلیارد دلار می‌رسد.
بازار به نفع خریدارها شد
نوسانات قیمت ها در بازار طلای سیاه ادامه دارد. به گزارش رویترز قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال دیروز با ۵۶ سنت معادل ۰.۷۵ افزایش به ۷۴ دلار و ۹۰ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۷۸ سنت معادل ۱.۱۲ افزایش، ۷۰ دلار و ۶۴ سنت معامله می‌شود.
نگاهی به وضعیت قیمت ها نشان می دهد که برنت در سه ماه منتهی به پایان ژوئن، شش درصد کاهش داشت. این افت قیمت ها در شرایطی است که بسیاری از تحلیل گران از افزایش قیمت به ۹۰ دلار و حتی ۳ رقمی شدن بهای نفت در سال ۲۰۲۳ خبر می دادند.
نوسانات قیمت ها در ماه های گذشته باعث شده که حسینی عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی پیش بینی وضعیت بازار در ماه های آینده را سخت دانسته و بگوید: سیاست های انقباضی و افزایش نرخ بهره به شدت بازار را تحت فشار قرار داده و حتی اخباری که در گذشته باعث رشد قیمت ها در بازار می شد، دیگر اثر گذاری گذشته را ندارد. به عنوان مثال تصور می شد که اتفاقات اخیر در روسیه قیمت ها را حدود ۱۰ دلار افزایش دهد اما شاهد بودیم که تاثیر خاصی روی قیمت ها نداشت.
او با بیان اینکه این روزها بازار، بازار خریدار است نه فروشنده، در پاسخ به این سوال که چرا کاهش تولید نفت عربستان هم نتوانست به احیا و رشد قیمت ها کمک کند، افزود: دلیلش این است که روسیه به تعهدات خود در زمینه کاهش تولید عمل نکرده است. ضمن اینکه بخشی از کاهش تولید عربستان از طرف ایران جبران شده و عملا تفاوت چندانی در مقدار عرضه نفت در بازار جهانی رخ نداده است.
اداره اطلاعات انرژی آمریکا در تازه‌ترین گزارش خود مجموع درآمد نفتی ۱۳ عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در پنج ماه سال جاری میلادی را ۲۹۳ میلیارد دلار اعلام کرد.
ایران در اوپک پنجم شد
اداره اطلاعات انرژی آمریکا همچنین کل درآمد نفتی ایران در پنج ماه نخست امسال را ۱۹ میلیارد دلار برآورد کرد. این رقم معادل ۶.۵ درصد از کل درآمد نفتی اوپک در این دوره بوده است.
ایران در میان اعضای اوپک از نظر درآمد نفتی در پنج ماه ۲۰۲۳ در رتبه پنجم قرار داشته است. عربستان با ۱۰۱ میلیارد دلار بیشترین درآمد نفتی را در این مدت داشته است. عراق و امارات هر کدام با ۴۱ میلیارد دلار و کویت با ۳۲ میلیارد دلار به ‌ترتیب در رتبه‌های دوم تا چهارم از این نظر قرار داشته‌اند.
درآمد نفتی الجزایر ۱۲ میلیارد دلار، آنگولا ۱۳ میلیارد دلار، کنگو ۳ میلیارد دلار، گینه استوایی یک میلیارد دلار، گابن ۲ میلیارد دلار، لیبی ۱۲ میلیارد دلار، نیجریه ۱۲ میلیارد دلار و ونزوئلا ۴ میلیارد دلار ثبت شده است.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdcc.pqoa2bqesla82.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما