رئیس انجمن صنفی سی‌ان‌جی گفت: ساماندهی خودروهای دوگانه‌سوز مهمترین کاری است که باید انجام شود علیرغم اینکه بیش از ۲۰ سال از ورود سی‌ان‌جی به کشور می‌گذرد هنوز خودروهای دوگانه‌سوز ساماندهی نشده‌اند و هنوز آمار دقیقی از خودروهای دوگانه‌سوز نداریم.
plusresetminus
راهکار صرفه‌جویی ۲۰ میلیون لیتر بنزین
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، محسن جوهری درباره برنامه جدید برای جایگزینی سی‌ان‌جی با بنزین باتوجه به ناترازی این سوخت اظهار داشت: متاسفانه دولت رویکرد جدیدی برای تغییر جایگاه سی‌ان‌جی در سبد سوخت ندارد و به نظر می‌رسد که سی‌ان‌جی جزء اولویت‌های دولت نیست. دلیل این است که متولی دولتی عرضه بنزین و سی‌ان‌جی شرکت پخش فرآورده‌های نفتی است، وقتی یک شرکت متولی دو سوخت است که به نوعی با هم تضاد منافع دارند، یک سوخت به حاشیه می‌رود. اکنون رسالت شرکت پخش فرآورده عرضه سوخت مایع است، سپردن سی‌ان‌جی به شرکت پخش کار درست و اصولی نبوده است و متولی بخش سی‌ان‌جی در زیرمجموعه شرکت پخش فرآورده‌های نفتی قدرت بالایی برای پیگیری مسائل این سوخت ندارد.
راهکار صرفه‌جویی ۲۰ میلیون لیتر بنزین
وی افزود: اگر سی‌ان‌جی جایگزین بخشی از مصرف بنزین شود، یعنی حداقل ۲۰ میلیون متر مکعب سی‌ان‌جی معادل ۲۰ میلیون لیتر بنزین می‌شود که در صورت صادرات این میزان می‌تواند درآمد بالایی برای کشور حاصل کند.
سی‌ان‌جی رایگان شود
رئیس انجمن صنفی سی‌ان‌جی گفت: دلیل عدم رغبت مردم به استفاده از سوخت سی‌ان‌جی این است که خودروسازان خودروی دوگانه‌سوز تولید نمی‌کنند، موضوع دیگر فاصله قیمت باید ایجاد انگیزه کند، ما حتی پیشنهاد دادیم که سی‌ان‌جی را بصورت رایگان عرضه کنند که فاصله بیشتر و برای مردم ایجاد انگیزه شود.
وی ادامه داد: بخش خصوصی هم خودش نمی‌تواند این کار را انجام دهد زیرا منافع جایگزینی سی‌ان‌جی با بنزین مستقیما به جیب دولت می‌رود، بنابراین بخش خصوصی تاثیرگذار نیست، ضمن اینکه کلیه تصمیمات مربوط به حوزه سوخت توسط دولت گرفته می‌شود و بخش خصوصی در بازی حضور ندارد.
خودروساز سی‌ان‌جی را به حاشیه می‌راند
جوهری تاکید کرد: مهمترین راهکار و اقدام برای توسعه سی‌ان‌جی افزایش تقاضا است، برای افزایش تقاضا نیز ابتدا باید خودروسازان ملزم به تولید خودروی دوگانه‌سوز شوند، ما اکنون ظرفیت بسیار خوبی برای تولید قطعات سی‌ان‌جی داریم و تولید این قطعات و تجهیزات در کشور کاملا بومی شده اما متاسفانه خودروسازان استفاده نمی‌کنند، در حالی که نمی‌توانند بهانه‌ای برای عدم تولید خودروی دوگاه‌سوز داشته باشند، از سوی دیگر دولت در مصوبات مبالغی را برای خودروسازان در نظر گرفته، یعنی بابت هر خودروی دوگانه‌سوزی که تولید کنند می‌توانند مبالغی را از دولت دریافت کنند که متاسفانه بازهم باعث نشده خودروساز به سمت دوگانه‌سوز برود.
تولید خودروی دوگانه‌سوز در سال ۱۴۰۱ متوقف شد
وی خاطرنشان کرد: یکی از خواسته‌های ما از وزارت صمت این است که خودروسازان را ملزم کنند خودروی دوگانه‌سوز تولید کنند، در سال ۱۴۰۰ فقط یک درصد تولید خودروها دوگانه‌سوز بود و حتی طبق آمار در سال ۱۴۰۱ متوقف شده است اقدام دوم دولت اینکه اکنون اکثر ناوگان حمل و نقل کشور بنزین سوز هستند، می‌توانیم با اقدامی مشابه دهه ۸۰ توسط دولت و با هزینه دولت تبدیل به دوگانه‌سوز شوند.
یک میلیون خودروی دوگانه‌سوز نیاز به تعویض مخزن دارند
رئیس انجمن صنفی سی‌ان‌جی بیان داشت: ایرادات مصوبات شورای اقتصاد که ناموفق بوده‌اند؛ تماما توسط بخش خصوصی و مدیریت طرح سی‌ان‌جی اعلام شده، اکنون جای تعجب دارد که چرا مصوبات بدون در نظر گرفتن راهکارهایی که بخش دولتی و خصوصی داده‌اند مجددا ویرایش می‌شود و نتیجه‌ای هم ندارد، اقدام سوم اینکه ناوگان فعلی دوگانه‌سوز نیاز به نوسازی دارد، بیش از یک میلیون خودروی دوگانه‌سوز نیاز به تعویض مخزن دارند و مالک خودرو توانایی پرداخت هزینه تعویض مخزن را ندارد، دولت باید این هزینه را پرداخت کند و اگر این اتفاق نیفتد خودروی دوگانه‌سوز مخزن را رها کرده و بنزین استفاده می‌کند.
سهل‌انگاری برای نوسازی ناوگان و خطر تداوم انفجار خودروها
وی ادامه داد: ساماندهی خودروهای دوگانه‌سوز مهمترین کاری است که باید انجام شود علیرغم اینکه بیش از ۲۰ سال از ورود سی‌ان‌جی به کشور می‌گذرد هنوز خودروهای دوگانه‌سوز ساماندهی نشده‌اند و هنوز آمار دقیقی از خودروهای دوگانه‌سوز نداریم، هنوز وضعیت خودروهای دوگانه‌سوز تبدیل کارگاهی مشخص نیست که چه میزان معاینه فنی گرفته‌اند، مهم‌ترین مصوبات دولت هم در این راستا مصوبه ۱۳۹۷.۱۲.۲۵ است که وزارت نفت با هدف ارتقای ایمنی تردد خودروها ملزم شده هوشمندسازی جایگاه‌ها را انجام دهد و تا ابتدای دی ماه ۹۸ فرصت داشت که این کار را انجام دهد اما هنوز کاری در خصوص هوشمندسازی انجام نشده دلیل هم این بود که برخی اهداف خارج از مصوبه به طرح اضافه شد و باعث شد طرح غیرقابل‌اجرا شود. ما بارها اعلام کردیم هدف اصلی مصوبه ایمنی خودروهای دوگانه‌سوز است و براحتی با قرار گرفتن دوربین متصل به سامانه سیمفا و سامانه IRNGV کلیه خودروهای دوگانه‌سوز قابل شناسایی و راهنمایی به مراکز معاینه فنی و مراکز مجاز آزمون مخازن سی‌ان‌جی بوده‌اند و اما متاسفانه انجام نشده و اکنون شاهدیم که هر ماه چند انفجار به خاطر فرسودگی مخازن خودروهای دوگانه‌سوز اتفاق می‌افتد.
چگونه مردم  سی‌ان‌جی را به بنزین ترجیح دهند؟
جوهری درباره پیشنهاد رایگان کردن سوخت سی‌ان‌جی گفت: این موضوع در دولت و سازمان برنامه و بودجه بررسی می‌شود، رایگان کردن سی‌ان‌جی منافع زیاد برای کشور دارد ولی چالش‌هایی هم دارد، ما چالش‌ها را اعلام کرده‌ایم که شاید نیاز به یک زیرساخت داشته باشد، هدف ما این بود که فاصله قیمت بنزین و سی‌ان‌جی مناسب باشد و مردم این سوخت را به بنزین ترجیح دهند تا شرایط کنونی اوضاع بنزین و البته سی‌ان‌جی تغییر کند. در هر حال امیدواریم بهترین تصمیم در این رابطه اتخاذ شود.
جایگاه‌ها مستهلکند
وی در ادامه به موضوع حق‌العمل جایگاه‌ها اشاره و اظهار داشت: ما در حال حاضر ۲۵۰۰ جایگاه سی‌ان‌جی داریم که بیشتر آنها بیش از ۱۰ سال عمر داشته و در حال مستهلک شدن هستند و  نیاز به نوسازی دارند، سال‌هاست حق‌العملی که دریافت کرده‌اند غیرکارشناسی بوده است، اکنون امیدواریم حق‌العمل کارشناسی شده برای جایگاه‌ها تصویب شود و دولت برای نوسازی برنامه‌ای داشته باشد که در سال جاری اجرا شود تا ظرفیتی که در کشور ایجاد شده از بین نرود، در کل باید گفت دولت کنونی در رابطه با سی‌ان‌جی عملکرد خوبی نداشته که امید است در فرصت باقی مانده این کم‌کاری جبران شود و اتفاقی بیفتد که به نفع منافع ملی کشور باشد.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdci.za3ct1ayubc2t.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما