«روزهای گذشته میخی بر تابوت پتروشیمی ایلام زده شده که در صورت نهایی شدن باید شاهد تعطیلی کامل این طرح در استان بود» این جمله بخشی از یادداشت امین محمدی فعال رسانه ای برای بازار است.
plusresetminus
میخی که بر تابوت پتروشیمی ایلام زده شد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، عوامل زیادی باید دست به دست هم دهند تا یک صنعت پایه ای و در منطقه ای راه اندازی شود، فایده هزینه ها محاسبه شده و در نهایت تصمیم گرفته می شود استارت ایجاد یک صنعت پایه و بزرگ زده شود.
پتروشیمی ایلام بعد از سپری کردن تمام این باید و نبایدها ساخته شده و در حال حاضر چشم و چراغ صنعت استان است، اگر چه نقدهای زیادی در طول سالیان اخیر به شیوه مدیریت و آلودگی های گاه و بی گاه پتروشیمی وارد بوده ولی جه بخواهیم چه نخواهیم این مجموعه امروز پناهگاه تامین مالی ۳ هزار خانوار به صورت مستقیم و هزار خانوار به صورت غیر مستقیم است.
پتروشیمی یک صنعت مهم و زیربنایی در زنجیره تولید انواع محصولات پایین دستی است، اگر ضعف مفرط و اساسی مسئولان کنونی و قبلی و نیز عدم نشر فرهنگ توسعه در بین جامعه نبود تا کنون باید به واسطه ای شروع به تولید این مجموعه چند ده صنعت وابسته به این شرکت در استان راه اندازی می شد و چندین هزار نفر مشغول به کار می شدند.
اما در این سال‌ها نه تنها در این مسیر تلاشی صورت نگرفته بلکه افراد زیادی بدون تخصص و مدرک به این شرکت تحمیل شده و در حال حاضر ۶۵۰ نفر مازاد بر نیاز از این شرکت حقوق می گیرند.
اما همه این ها به کنار، در روزهای گذشته میخی بر تابوت پتروشیمی ایلام زده شده که در صورت نهایی شدن به زعم نگارنده باید شمارش‌معکوس تعطیلی کامل پتروشیمی ایلام را آغاز کرد، در این بین همه مسئولان استان که فله ای نیرو به این شرکت تحمیل کرده اند کاملا منفعل عمل کرده و هیچ گونه اقدام حمایتی در خصوص جلوگیری از آغاز روند تعطیلی پتروشیمی نکرده اند.
طبق برنامه ریزی های انجام گرفته از قبل قرار بر این بوده که بعد از راه اندازی طرح «ان جی ال» دهلران بخش اصلی خوراک مورد نیاز پتروشیمی ایلام از این واحد تامین شود، ولی متاسفانه در عین ناباوری با رایزنی های پشت پرده افراد خاص و نیز عناصری از خارج استان این چنین مقرر شده که خوراکی که باید به پتروشیمی ایلام داده می‌شد به پتروشیمی بندر امام در استان خوزستان انتقال داده شود.
در صورت قطعی شدن این اتفاق علاوه بر اینکه پتروشیمی ایلام وارد یک چالش جدی خواهد شد، باید بیش از این شاهد سوخت فلر در پتروشیمی ایلام باشیم، مادامی که بر اساس مستندات موجود بالغ بر ۷۰ درصد از آلودگی های پتروشیمی ایلام ناشی از عدم تامین خوراک است، در حال حاضر پالایشگاه گاز ایلام قادر به تامین خوراک پتروشیمی ایلام نبوده و این مجتمع با ۴۰ درصد ظرفیتی که دارد در حال فعالیت است.
موضوع فوق الذکر از یک طرف و بدهی های هنگفت پتروشیمی ناشی از هزینه های تحمیل شده به این شرکت و دیگر مسائل،دست به دست هم داده و بدون شک در صورت تداوم این رویه باید منتظر اعلام تعطیلی کامل پتروشیمی و بیکار شدن نزدیک به ۳ هزار نفر نیروی جذب شده باشیم.
متاسفانه هیچ گاه آنطور که باید حداقل های حمایت از تولید در استان ایلام رعایت نشده و مسئولان ما و نمایندگان مجلس به جای حمایت از تولید دانسته و ندانسته بر ضد تولید استان اقدام کرده اند.
مسئولین و نمایندگان باید از این واحد تولیدی حمایت کرده تا هم از تعطیلی آن جلوگیری شود و هم آلودگی ناشی از عدم تامین خوراک بیش از این مردم و محیط زیست را آزار ندهد.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdca.ynok49n0o5k14.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما