رانت خوراک پتروشیمی‌ها شرایط بدی را برای این صنایع به وجود آورده است، برخی وقت‌ها مشاهده می‌کنیم.
plusresetminus
قیمت‌گذاری جدید نرخ خوراک بر اساس نرخ صادراتی گاز
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، امیر حسین اقبالی، کارشناس اقتصاد توسعه در گفت‌وگو با «صبح نو»:رانت خوراک پتروشیمی‌ها شرایط بدی را برای این صنایع به وجود آورده است، برخی وقت‌ها مشاهده می‌کنیم که محصول تولیدی این صنایع مانند متانول از خوراکی که به آن‌ها عرضه می‌کنیم در بازارهای بین‌المللی ارزان‌تر است. با توجه به این واقعیات باید برای واقعی‌سازی نرخ خوراک پتروشیمی‌ها چاره‌اندیشی کنیم. هیچ منطق اقتصادی این موضوع را تأیید نمی‌کند که پتروشیمی‌ها با استفاده از خوراک ارزان‌قیمت به تولید محصولات اولیه مانند متانول بپردازند و آن‌ها را در مقادیر بالا در دنیا به فروش برسانند.
راهکار دیگری که می‌توانیم در پیش بگیریم این است که به سمت توسعه‌ زنجیره‌ ارزش محصولات پتروشیمی برویم و بستری را فراهم کنیم که همین متانول به محصولات با ارزش افزوده‌ بالاتر تبدیل شود و آن‌ها را صادر کنیم. لازم است توسعه‌ پتروشیمی‌ها با شرایط خاصی صورت بگیرد و باید شرکت‌هایی را گسترش دهیم که به تولید محصولات نهایی‌ می‌پردازند و محصولی تولید‌ می‌کنند که برای ما آورده‌ ارزی دارد.اینکه ما محصولی را صادر کنیم که قیمت چندانی ندارد و تولیدش تنها با استفاده از رانت خوراک صرفه اقتصادی دارد، به نفع کشور نیست.
تعیین یک قیمت ثابت ریالی و حذف فرمول شناور برای مدت مشخصی نظیر ۱۰ ساله برای نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به دلیل حذف پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد و ایجاد سلیقه فردی در مکانیزم تعیین قیمت خوراک پتروشیمی‌ها به هیچ‌وجه قابل‌قبول نیست؛ بنابراین اینکه فرمول جدید مبتنی بر قیمت صادراتی و بر اساس میزان خروجی قیمت فرمول شناور خوراک پتروشیمی‌ها مصوب سال ۱۳۹۴ با تعیین دو شرط جدید باشد؛ کاملا قابل‌قبول و اجرایی است.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdch.vnwt23n6wftd2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما