عضو کمیسیون تلفیق برنامه پنجساله هفتم توسعه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سود و زیان پتروشیمی‌ها به نرخ خوراک آنها وابسته بوده و این نرخ سود و زیان در پتروشیمی‌ها فرق می‌کند، گفت: ما به دنبال یک مدل کف و سقفی برای نرخ خوراک پتروشیمی‌ها هستیم تا ان شاءالله این مسئله در کمیسیون تلفیق بررسی و تصویب شود.
plusresetminus
به دنبال یک مدل کف و سقفی برای نرخ خوراک پتروشیمی‌ها هستیم
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، مالک شریعتی نیاسر با اشاره به بررسی اصلاح فرمول فروش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها در برنامه هفتم توسعه گفت: نرخ خوراک پتروشیمی‌ها مربوط به کمیسیون انرژی مجلس است.
وی با بیان اینکه سود و زیان پتروشیمی‌ها به نرخ خوراک آنها وابسته بوده و این نرخ سود و زیان در پتروشیمی‌ها فرق می‌کند،تاکید کرد: از این رو ما به دنبال یک مدل کف و سقفی برای نرخ خوراک پتروشیمی‌ها هستیم که ان شاءالله این مسئله در کمیسیون تلفیق بررسی و تصویب شود.
شریعتی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا موضوع رانت خوراک مربوط به سرمایه‌گذاری در زنجیره ارزش را دنبال خواهید کرد، گفت: مجلس به دنبال این است که تصمیماتش به تقویت زنجیره ارزش در پایین دست پتروشیمی‌ها کمک کند. این هدف بدین معناست که حاشیه سود برای پتروشیمی‌ها به نحوی در نظر گرفته شود که این پتروشیمی‌ها به سمت تولید زنجیره ارزش حرکت کنند و از خام فروشی و نیمه خام فروشی محصولات خود جلوگیری کنند.
عضو کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه ادامه داد :در برخی پتروشیمی‌ها مشکلی که وجود دارد این است که نرخ خوراک به نحوی است که عملاً صرفه اقتصادی ندارد و از طرفی دیگر نرخ صادراتی  محصولاتشان به نحوی است که ارزش صادراتی آنها را پایین می‌آورد، بنابراین این پتروشیمی‌ها باید به سمت تغییر کاربری و یا تکمیل زنجیره ارزش حرکت کنند و یا اینکه ما با نرخ خوراک بتوانیم حاشیه سود آنها را تامین کنیم.
شریعتی در ادامه با اشاره به افزایش نرخ ارز صادراتی پتروشیمی‌ها در راستای تامین کسری بودجه گفت: نرخ ارز صادراتی مربوط به یک صنعت خاص نیست و  جز سیاست‌های کلی دولت است و ما نمی‌توانیم بگوییم نرخ ارز صادراتی برای پتروشیمی‌ها یک نرخ و برای فولاد نرخ دیگری دارد.
وی افزود: قاعدتاً دولت طبق سیاست‌های ارزی خود نرخ ارز صادراتی را ابلاغ می‌کند، البته مجلس راجب این موضوع حتماً صحبت خواهد کرد با این حال این مسئله یک امر کلی برای همه صنایع و همه صادر کنندگان خواهد بود.
عضو کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه در ادامه با اشاره به غیر اقتصادی بودن صادرات متانول و تجدید نظر در این بخش بیان کرد: تقاضای ما از دولت این است که هیچ مجوز جدیدی برای متانول صادر نکند و مجوزات گذشته هم اگر هنوز عملیاتی نشده باید به سمت توسعه صنایع پایین دستی حرکت کند.
شریعتی با بیان اینکه گاز طبیعی که به متانول‌ها داده می‌شود،ارزش صادراتی بیشتری از متانولی دارد که صادر می‌شود، گفت: بنابراین باید تدبیر جدی در این بخش صورت گیرد . یکی از تدابیر این است که متانول‌ها فعلی بیایند و در مدیریت گاز طبیعی کشور مشارکت کنند و به نرخ صادراتی بهره ببرند تا صنعتشان دچار مشکل نشده و هم اینکه گاز طبیعی کشور در فصل زمستان مشکلاتی را برای کشور ایجاد نکند.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdcj.8ehfuqeohsfzu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما