تحلیلگر بازارهای مالی، با اشاره به نوسانات اخیر شاخص بورس، اظهار کرد: افزایش نرخ خوراک گاز در میان‌مدت به ضرر صنایع و به زیان دولت است و چاره‌ای جز تعاملات دو سویه باقی نمی‌ماند و در نهایت باید این قیمت اصلاح و یا تعدیل شود.
plusresetminus
بازارسهام در انتظار نتیجه نهایی نرخ خوراک پتروشیمی‌ها
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، مهدی ساسانی، افزود: آنچه که در بازارسرمایه و سایر بازارها مشاهده می‌شود، استقرار یک جریان رکودی غیر منطقی است. با توجه به انتشار گزارش عملکردهای بسیار خوب برخی از شرکت‌های بورسی، P/E پایین سهم‌ها، برگزاری مجامع و تقسیم سود شرکت‌ها، انتظار می‌رفت روند شاخص بورس رشد کند؛ اما کاهش ارزش معاملات روزانه، حاکی از شرایط غیر طبیعی در بازار سهام است.
ساسانی ادامه داد: دقیقا از روز ۱۷ اردیبهشت‌ماه که مصوبه نرخ خوراک گاز تعیین شد تا هفته‌های اخیر که این بخشنامه به صورت غیر رسمی انتشار یافت، بازارسرمایه با ابهامات زیادی مواجه شد. نرخ ۷۰۰۰ تومانی خوراک گاز صنایع، مسیر تولید بسیاری از شرکت‌های بورسی را ناهموار می‌کند. شرکت‌های فولادی، معدنی و پتروشیمی جزو این دسته از صنایع هستند که با پیامدهای منفی مواجه خواهند شد.
این تحلیلگر بورس با بیان اینکه بی‌انگیزگی در سمت خرید و فروش سهام مشهود است، افزود: اگر دولت تغییر رویه دهد، می‌تواند چالش نرخ گاز را مدیریت کند و رونق را به بورس برگرداند. البته نباید فراموش کرد که با این افزایش نرخ، بخشی از فعالیت پتروشیمی‌ها با مشکل مواجه می‌شود. با توجه به این‌که شرکت‌های پتروشیمی صادرات‌محور و ارزآور هم هستند، منابع ارزی دولت نیز محدود می‌شود. با کاهش منابع ارزی، نرخ ارز و دلار افزایش می‌یابد و متعاقب آن نرخ تورم هم صعودی می‌شود. بنابراین، افزایش قیمت خوراک در میان‌مدت، هم به ضرر صنایع و هم به زیان دولت است و چاره‌ای جز تعاملات دو سویه باقی نمی‌ماند.
ساسانی گفت: البته بازارسرمایه از نظر ارزندگی با P/E شرکت‌ها، در نقطه اوج قرار دارد و فروشنده بالفعل در معاملات روزانه مشاهده نمی‌شود. جذابیت بازارسهام حتی در این شرایط نیز بیش‌تر از سایر بازارها است و اثر ریسک‌های موجود بزودی و در کوتاه‌مدت فروکش می‌کند.
به گفته این تحلیلگر بورس، در سایر بازارها مانند ارز و دلار، سکه و طلا و ملک و مسکن نیز روند رکودی مشهود است و بازارسرمایه هم در امتداد این روند کلی حرکت می‌کند و منتظر تصمیمات دولت است.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdch.xnwt23n6-ftd2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما