در حال حاضر به گونه ای قیمت خوراک تثبیت شده که مسائل و مشکلات گاز متان را نداشته باشد، چون اگرچه ما اینجا ناترازی و کمبود اتان داریم ولی ناترازی در تامین خوراک اتان به شدت ناترازی گار متان نیست.
plusresetminus
سرمایه گذاری در بالادست برای تامین خوراک واحدهای پتروشیمی هلدینگ خلیج فارس
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، حسن نشان زاده معاون برنامه‌ریزی و کسب‌وکار شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در نشست خبری پیش راه اندازی پتروشیمی گچساران در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه  با افتتاح پروژه پتروشیمی گچساران ظرفیت اتیلن کشور از 8 میلیون تن به 9 میلیون تن می رسد و تا سال 2023 این ظرفیت به حدود 11 میلیون تن خواهد رسید، چه تضمینی وجود دارد که در آینده قیمت خوراک اتان به سرنوشت متان دچار نشود،  چون الان در دنیا 50 درصد از نفتا و 50 درصد از اتان و زغالسنگ و غیره برای تولید اتیلن استفاد می شود، اظهار داشت: خوراک ما بجز در طرحهایی که در انتهای سال راه اندازی می شود، عمدتا از شرکت ملی نفت هم به صورت مایع و هم به صورت گاز تامین می شود، مثلا طراحی پتروشیمی بندر امام براساس دریافت 120 هزار بشکه ال ان جی از مناطق نفت خیز جنوب و 1 میلیون تن نفتا از پالایشگاه نفت آبادان است.
نشان زاده افزود: در پتروشیمی گچساران، پالایشگاه گاز بیدبلند خوراک را تامین می کند، لذا ما در بالادست  پتروشیمی ها، خودمان در راستای توسعه پایدار و تکمیل و اطمینان از عدم قطع خوراک سرمایه گذاری کرده ایم. به عنوان مثال در شرق کارون برای جمع آوری گازهای فلر برای خوراک گاز پالایشگاه بیدبلند نزدیک به 1 میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده ایم. در غرب کارون هم پالایشگاه گاز هویزه خلیج فارس با هدف دریافت روزانه 500 میلیون فوت مکعب گازهای فلر طراحی، نصب و راه اندازی شده است. لذا با توجه به مسائل و مشکلاتی که در تامین خوراک داشتیم، همین امروز قرارداد تامین مالی و احداث دو تا از خطوط غرب کارون در اروندان برای انتقال خوراک از این میادین به سمت پالایشگاه هویزه بین شرکت پالایش گاز هویزه و شرکت نفت و گاز اروندان منعقد شده که ظرف 24 ماه آینده ، ما این دو خط را با هزینه خودمان احداث می کنیم تا بتوانیم ظرفیت خالی این پالایشگاه را تکمیل کنیم.
معاون برنامه‌ریزی و کسب‌وکار شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در خصوص قیمتگذاری خوارک دریافتی توسط این هلدینگ اعلام کرد: قیمت گاز اتان به عنوان خوراک یا قیمت گاز دریافتی از شرکت ملی نفت که خوراک عمده مجتمعهای ما در حوزه خوزستان و پتروشیمی گچساران است، تابع یک فرمولی متاثر از قیمت نفت است، هرچند که وزارت نفت در هیچ برهه ای قیدی بر آن نگذاشته است، اما در واقع، قیمت ان جی ال و قیمت گازهای فلری که ما داریم جمع می کنیم هم تابع یک فرمولی است که آن هم متاثر از قیمت نفت است به علاوه ملاحظات سرمایه گذاری ما و مشوقهایی که باید خصوصا در غرب کارون داده می شد، در آن لحاظ شده و  در حال حاضر به گونه ای قیمت خوراک تثبیت شده که مسائل و مشکلات گاز متان را نداشته باشد، چون اگرچه ما اینجا ناترازی و کمبود اتان داریم ولی ناترازی در تامین خوراک اتان به شدت ناترازی گار متان نیست.
نشان زاده تصریح کرد: ما در پتروشیمی گچساران اتیلن مازاد نخواهیم داشت چون از قبل برای تولید پلی اتیلن در مجتمعهای پایین دست در نظر گرفته شده است. ما با تکمیل و بهره برداری از پروژه،  شاید ریومپ بدهیم و با توجه به اینکه برای 4 واحد پایین دست نیاز به 1.2 مییلون تن اتان و 1 میلیون تن اتیلن در سال داریم که عملا مشکلی وجود ندارد.
معاون برنامه‌ریزی و کسب‌وکار شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس تاکید کرد: ما همچنین طرح توسعه پتروشیمی اروند و یا طرح توسعه پتروشیمی بندر امام را داریم که در آنجا ساخت زنجیره کلر در برنامه مان قرار داردو قصد داریم که یکی از هابهای تولید پی وی سی و کاستیک در منطقه خاورمیانه بشویم که باز نیاز داریم که واحد الفین دیگری بسازیم کما اینکه ما پروژه بزرگ الماس و پروژه هرمز را در عسلویه داریم و با راه اندازی این مجتمعها و پایین دست آنها، ظرفیت تولید هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در افق 5 ساله از 50 میلیون تن در سال عبور خواهد کرد.
منبع: نفت ما
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdcj.tehfuqeoosfzu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما