معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت گفت: سرمایه‌گذاران جدید صنعت پتروشیمی باید از محصول پتروشیمی‌های موجود کشور برای تکمیل زنجیره ارزش استفاده کنند.
plusresetminus
محدود شدن تأمین گاز برای مجوزهای جدید پتروشیمی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، هوشنگ فلاحتیان معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت، در پاسخ به این سوال که برنامه وزارت نفت برای جبران تأمین گاز مورد نیاز صنایع پتروشیمی‌ با توجه به گازپایه بودن پتروشیمی‌های جدید و ناترازی گاز در کشور چیست؟، گفت: به دنبال توسعه زنجیره ارزش هستیم؛ سالانه حدود ۱۴ میلیون تن متانول تولید می‌شود که ظرف دو تا سه سال آینده، این رقم به ۲۴ میلیون تن خواهد رسید و خوارک آن ها، گاز طبیعی است.
وی اظهار کرد: به دنبال تبدیل متانول به پروپیلن و پلی پروپیلن هستیم تا ارزش افزوده ایجاد کنیم. در حال حاظر تمام موافقت اصولی‌هایی که صادر می‌کنیم، در این جهت است که سرمایه گذاران را به تکمیل زنجیره ارزش ترغیب کنیم.
معاون برنامه ریزی وزارت نفت همچنین گفت: بخشی از پتروشیمی‌های ما مانند بوعلی و نوری، خوراک مایع استفاده می‌کنند، اما برای متقاضیان سرمایه گذاری که در گذشته نیاز به گاز داشتند، تأمین گاز کرده ایم در حالی که به منابع بی نهایت متصل نیستیم و باید به تراز تولید و مصرف گاز در توسعه انواع صنایع توجه کنیم تا ناترازی بیشتر در فصل زمستان اتفاق نیفتد.
وی اظهار کرد: در آینده بیش از آن که لازم باشد به سمت خوراک‌های نفت و گاز برویم، باید به سمت تکمیل زنجیره ارزش برویم. تاکنون بیش از ۶۰ واحد پتروشیمی به بهره برداری رسیده و حدود ۶۰ واحد نیز در حال احداث است. هدفگذاری وزارت نفت رساندن ظرفیت تولید پتروشیمی از ۹۵ میلیون تن در سال فعلی به بالای ۱۴۰ میلیون تن در دو تا سه سال آینده است؛ یعنی ارزش محصولات پتروشیمی ما می‌تواند به آستانه ۴۰ میلیارد دلار یعنی به رقابت با صادرات نفت خام برسد.
فلاحتیان درباره برنامه وزارت نفت برای ملزم کردن سرمایه گذاران به توسعه صنایع پایین دستی، گفت: اولین برنامه این است که خوراک جدید برای پتروشیمی‌های جدید مبتنی بر گاز طبیعی را بسیار محدود کرده ایم که باعث می‌شود سرمایه گذاران به صورت طبیعی، از محصول پتروشیمی‌های موجود برای تکمیل زنجیره ارزش برای احداث یک پتروشیمی دیگر استفاده کند؛ این اتفاق برای میعانات گازی هم باید رخ دهد.
وی تاکید کرد: در این حوزه چالش‌هایی وجود دارد مانند این که در سال‌های گذشته، پتروشیمی‌های موجود که عمدتا مربوط به صندوق‌های بازنشستگی می‌شوند، به دنبال تقسیم سود پایان سال شرکت‌های پتروشیمی برای رفع نیازهای مادی سهامداران و کارکنان تحت پوشش آن‌ها بوده اند.
فلاحتیان بیان کرد: کارهای دیگری هم در زمینه تبدیل پروپال به پروپیلن و پلی پروپیلن در حال اجراست که اکنون بیش از ۱۰ واحد PDH با همین منظور در حال احداث است.
وی درباره نظارت بر توسعه زنجیره ارزش در صنایع پتروشیمی هم بیان کرد: اولین اقدامی که تقریباً انجام شده، محدود کردن تأمین خوراک گاز آن هاست که واقعاً گازی هم وجود ندارد که تحویل دهیم. اقدام بعدی هم سوق دادن سرمایه گذاران به سمت توسعه زنجیره ارزش از محصولات حلقه اول صنعت پتروشیمی است.
این مقام مسئول گفت: کارهای دیگری هم در تکمیل زنجیره ارزش مانند اجرای طرح‌های PDH وجود دارد یعنی پروپان را به پروپیلن تبدیل می‌کند و پس از آن می‌تواند پلی پروپیلن تولید کرد.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdcd.k0n2yt0jza26y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما