رویترز از مذاکرات دولت ایران و اوگاندا برای ساخت یک پالایشگاه ۶۰ هزار بشکه‌ای پرده برداشت
plusresetminus
ایران به دنبال پالایشگاه فراسرزمینی جدید در آفریقا/پالایشگاه هویما در اوگاندا در تیررس
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، چهارشنبه هفته گذشته، رویترز در گزارشی با عنوان «Eyeing wider trade ties, Iran's Raisi starts Africa visit» از مذاکرات دولت ایران و اوگاندا برای ساخت یک پالایشگاه ۶۰ هزار بشکه‌ای پرده برداشت، موضوعی که شاید به دلایل تحریمی توسط مسئولان ایرانی مطرح نشده است.
رویترز در این گزارش می‌نویسد: رئیسی بعداً در همان روز در اوگاندا چهار توافقنامه را با رئیس جمهور یووری موسوینی امضا کرد و گفت که ایران آماده به اشتراک گذاشتن تجربیات خود در مورد یک پالایشگاه نفت برنامه‌ریزی شده ۶۰ هزار بشکه در روز است.
بررسی پروژه‌های پالایشی کشور اوگاندا نشان می‌دهد که احتمالا نام این پالایشگاه ۶۰ هزار بشکه‌ای، پالایشگاه هویما (Hoima) است. این پروژه پالایشگاهی شامل واحدهای فرآیندی، یک خط لوله ۲۱۱ کیلومتری، آبگیر و پایانه ذخیره‌سازی است که برآورد سرمایه‌گذاری آن بین ۳ الی ۴ میلیارد دلار است.
شرکت پالایش اوگاندا که یکی از شرکت‌های تابعه شرکت ملی نفت این کشور است ۴۰ درصد از سهام این پروژه را داراست. تاکنون مطالعات مهندسی این طرح تکمیل شده و در سال جاری میلادی با اتخاذ تصمیم نهایی درباره سرمایه‌گذاری، ساخت و ساز آغاز می‌شود. قرارداد تامین نفت خام این پالایشگاه همچنان تعیین تکلیف نشده است.
شیوه مشارکت ایران در این پروژه طبیعتا در قالب صدور خدمات فنی و مهندسی خواهد بود، زیرا توان تامین مالی این پروژه وجود ندارد. البته می‌توان مدل‌هایی برای تامین مالی این پروژه با استفاده از ظرفیت معادن طلای اوگاندا تعبیه کرد.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdcb.gb9urhb95iupr.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما