یک رسانه آمریکایی در گزارشی نوشت که واشنگتن برای تخلیه ۸۰۰ هزار بشکه نفت توقیف شده ایران در یک نفتکش یونانی با چالش مواجه شده است و قادر به فروش آن نیست.
plusresetminus
هراس شرکت‌های آمریکایی از تخلیه نفت توقیف شده ایران
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، به نوشته روزنامه وال استریت ژورنال، دادستان‌های فدرال آمریکا برای به حراج گذاشتن ۸۰۰ هزار بشکه نفت توقیف شده ایران که در یک نفتکش یونانی در سواحل تگزاس قرار دارد با چالش مواجه هستند زیرا شرکت‌هایی که تخلیه نفت‌کش‌ها را انجام می‌دهند، می‌گویند که آن‌قدر نگران اقدامات تلافی‌جویانه ایران هستند که نمی‌توانند کار تخلیه این محموله را انجام دهند.
 مدیرعامل یک شرکت انرژی مستقر در هیوستون که در این موضوع دخیل است به وال استریت ژورنال گفت: شرکت‌هایی که به هر طریقی در خلیج فارس حضور به معنای واقعی کلمه از انجام این کار می‌ترسند.
وی تاکید کرد که نگرانی این شرکت‌ها این است که هدف اقدامات تلافی‌جویانه ایرانی‌ها قرار گیرند. 
دادستان‌های آمریکایی اوایل سال جاری (میلادی) پس از متهم کردن مالک یونانی این نفتکش با نام  سوئز راجان به فرار از تحریم‌ها، آن را به سمت سواحل شهر گالوستون هدایت کردند و گارد ساحلی ایالات متحده نیز مجوز تخلیه نفتکش را صادر کرد، اما شرکت‌هایی که این انتقال‌ها را انجام می‌دهند، می‌گویند که از بیم اقدام تلافی‌جویانه ایران نمی‌توانند نفت ضبط شده را تخلیه کنند.
بنابر گزارش وال استریت ژورنال، این مدیرعامل همچنین گفت که چند شرکتی که در مورد تخلیه این محموله با آنها تماس گرفته‌اند، آن را رد کرده‌اند.
مدیرعامل یک شرکت کشتیرانی که در خلیج مکزیک فعالیت دارد نیز نگرانی های مشابهی را مطرح کرد و گفت: مشخص نیست کسی قرار است به آن (محموله نفت) دست بزند یا خیر.
به نوشته وال‌استریت‌ژورنال، معضل تخلیه این نفتکش نشان‌دهنده دشواری‌هایی است که دولت آمریکا در اجرای تحریم‌ها علیه ایران با آنها مواجه است. تحلیلگران و مقام‌های سابق آمریکایی بر این باورند که ایران از این تاکتیک‌ها برای منصرف کردن غرب از مانع‌تراشی در مسیر صادرات نفت خود استفاده می‌کند. 
افراد آشنا با این موضوع می‌گویند که کشتی سوئز راجان تنها پس از آن تحت نظارت دولت ایالات متحده قرار گرفت که یک سازمان غیر دولتی مستقر در نیویورک به نام اتحاد علیه ایران هسته‌ای ‏(UANI) که از تحریم‌های همه جانبه علیه تهران حمایت کرده است با استناد به تصاویر ماهواره‌ای و داده‌های مربوط به رصد تردد کشتی‌ها، این نفتکش را به حمل نفت تحریم شده متهم کرد. سپس وکلای مدافع قربانیان حادثه ۱۱ سپتامبر و خانواده‌هایشان که دادگاه‌های ایالات متحده به آنها حق مطالبه غرامت از دولت ایران را داده‌اند علیه یکی از مالکان کشتی شکایت کردند.
به گفته این افراد، طرح این ادعا همراه با یک شکایت مدنی متعاقب آن، مقامات فدرال را بر آن داشت تا به این پرونده رسیدگی کنند.
مارک والاس، مدیر اجرایی UANI گفت: اگر شرکت‌های کشتیرانی و تجاری مرتبط در هراس از تلافی ایران زندگی کنند، ایالات متحده نمی‌تواند تحریم‌های نفتی را اجرا کند. بدون بازدارندگی واقعی آمریکا، ایران می‌تواند با مصونیت از مجازات برای شکست دادن بهترین قوانین تحریمی دست به کار شود.
به گزارش وال استریت ژورنال، تحقیقات دولتی در آمریکا در نهایت منجر به صدور کیفرخواستی علیه مالک یونانی نفتکش سوئز راجان شد که همچنان مهر و موم شده است. به گفته افراد مطلع، اگرچه دادستان‌ها نمی‌توانند به‌طور رسمی تا قبل از تخلیه نفت از سوئز راجان آن را توقیف کنند اما مالک این نفتکش با توافقات حاصل شده آن را به سمت یک مرکز تصفیه محصولات نفتی در تگزاس هدایت کرد. 
وزارت دادگستری آمریکا از تایید کیفرخواست مهر و موم شده علیه مالک کشتی یونانی یا توضیح درباره تاخیرهای طولانی در تخلیه این نفتکش خودداری کرد. وزارت امورخارجه این کشور نیز از اظهار نظر در مورد نفتکش سوئز راجان خودداری کرد اما گفت که دولت در حال اجرای تحریم‌ها است.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdcf.vd1iw6d1xgiaw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما