وبگاه «یاهو فایننس» اعتقاد دارد، 5 عامل قیمت جهانی نفت را در سال 2022 تحت تأثیر خود قرار خواهد داد.
plusresetminus
5 عامل تعیین‌کننده قیمت جهانی نفت در سال 2022
به گزارش اختصاصی خبرنگار پايگاه خبری تحليلی نفت آرا، وبگاه «یاهو فایننس» بر این باور است، 5 عامل روی بازار جهانی نفت در سال 2022 تاثیر خواهد گذاشت که عبارتند از:
یک: آب و هوا
اگر با هوای بسیار سردی مانند زمستان گذشته مواجه شویم، قیمت هر بشکه نفت در سه ماهه اول سال 2022 به 100 دلار و یا بیشتر خواهد رسید.
در فوریه 2021، سرمای شدید بخش‌هایی از جنوب آمریکا را فراگرفت و باعث شد، حداقل 24 نفر جان خود را از دست بدهد و صدها هزار نفر نیز بدون برق بمانند.
«آنا آزووارا»، مدیر تحلیل اقتصادی گروه مالی Grupo Financiero Base، مکزیک تأکید می‌کند: پیش‌بینی می‌شود، قیمت نفت خام نیمه سبک غرب تگزاس در سال 2022 بین 65 تا 90 دلار در هر بشکه معامله شود، اما این موضوع شامل سه ماهه اول این سال نخواهد شد، اگر هوا مثل زمستان گذشته سرد باشد، قیمت هر بشکه نفت می‌تواند، به بشکه‌ای 100 دلار برسد.
دو: نگرانی از سویه‌های جدید کرونا
با توجه به ادامه بحران کرونا، دو عامل می‌تواند، روی فعالیت افراد و در نتیجه تقاضا برای نفت تأثیر بگذارد، یک: میزان پیشرفت واکسیناسیون عمومی در جهان و دو: ظهور سویه‌های جدید ویروس کرونا که انتظار می‌رود، موجب ایجاد نگرانی و ترس در بازار نفت شده و روی تقاضا تأصیر بگذارد.
آزورا خاطرنشان می کند: برآوردها نشان می‌دهد، برای رسیدن به مصونیت جمعی باید دست‌کم 70 درصد جوامع در برابر کرونا واکسینه شده باشند، اسیون 70 درصد رسید، در غیر این صورت شاهد سویه‌های جدیدی خواهیم بود که می‌توانند، فعالیت اقتصادی جهانی و تقاضا برای انرژی را به خطر بیندازند.
سه: شبح تورم
در سال 2021، تورم به یکی از موضوعات اصلی اقتصادهای دنیا و تأثیر آن بر بازار نفت – به‌ویژه قیمت‌ها - به یکی از نگرانی‌هایی تبدیل شده بود که خریداران و فروشندگان نفت آن را به دقت دنبال می‌کردند.
بر اساس شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) در آمریکا، در سال گذشته تورم در این کشور به 6.8 درصد رسید که در 40 سال گذشته بی‌سابقه بود،‌ به حدی‌که نگرانی‌های بسیاری را در ایالت‌های این آمریکا و دولت‌های فدرال ایجاد کرد.
چهار: اوپک‌پلاس و افزایش عرضه
نگرانی‌هایی مبنی بر افزایش عرضه نفت خام در سال 2022 وجود دارد که می‌تواند، علاوه بر مشکلات تقاضا به بازار نفت نیز آسیب برساند.
بر اساس پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی، متوسط ​​تولید جهانی نفت در سال آینده به 101.41 میلیون بشکه در روز خواهد رسید که بالاتر از میانگین تولید در سال 2021 است، این درحالی است که اوپک، علی‌رغم ظهور سویه جدید کرونا (اُمیکرون) همچنان به افزایش تولید نفت خود ادامه خواهد داد.
اوپک پلاس همچنان به چشم‌انداز نفت در سال 2022 خوش‌بین است و همان‌طور که در برآوردهای جدید خود به آن اشاره کرده بود، پیش‌بینی می‌کند، تقاضا برای نفرت در سه ماهه اول سال 2022 به 99.13 میلیون بشکه در روز یعنی یک سوم تقاضای جهانی قبل از پاندمی برسد.
اوپک پلاس بر این باور است که تأثیر سویه اُمیکرون زیاد نخواهد بود، لذا افزایش عرضه را برای سال جدید میلادی پیش‌بینی می‌کند، اگرچه سازمان بهداشت جهانی خطر سویه جدید کرونا را بسیار زیاد ارزیابی می‌کند.
تنش‌های ژئوپلیتیکی
انتظار می‌رود، طی سال آینده، بازار جهانی نفت همچنان تحت تأثیر عوامل ژئوپلیتیکی، از جمله جنگ تجاری بین چین و آمریکا و روابط پرتنش واشنگتن و تهران قرار داشته باشد. این درحالی است که روسیه همچنان به‌عنوان یک بازیگر اصلی - به ویژه در حوزه گاز طبیعی – در عرصه جهانی ایفای نقش خواهد کرد و بر قیمت نفت تأثیر خواهد گذاشت.
به گفته «الین والد»، کارشناس انرژی، روسیه، به‌عنوان سومین تولیدکننده بزرگ نفت در جهان ممکن است، در نتیجه هرگونه اقدام نظامی در اروپا با تحریم‌های نفتی از سوی آمریکا مواجه شود و این نه تنها بر قیمت نفت، بلکه بر قیمت گاز هم تأثیر بگذارد.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdcb.5b5urhba5iupr.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما