میانگین رشد تعداد شرکت های دانش بنیان در طول سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل در ۲۶ استان کشور ۲۲/۷۳ درصد بوده و اشتغال دانش بنیان در۳۰ استان نیز ۱۰۱ هزار نفر گزارش شده است.
plusresetminus
حرکت از نظام تولید منابع محور به نظام تولید دانش محور/ میزان صادرات محصولات دانش بنیان استان ها چقدر بود
به گزارش اختصاصی پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا،نتایج حاصل از فرآیند عملکرد استان ها در طول سال ۱۴۰۲ منتشر شده، نشان می دهد که در ادامه مسیر پیشبرد برنامه های دانش پایه و اجرای دستورهای وزیر کشور حرکتی گسترده، نظام‌مند و در چارچوب مشخص با قابلیت تجمیع و تحلیل در استان های ایران اسلامی شکل گرفته است.
این گزارش تفصیلی که با عنوان "  ارزیابی و عملکرد استان ها در توسعه اقتصاد دانش بینان سال ۱۴۰۲ " " در اختیار مخاطبان قرار می گیرد، نشان می دهد سطوح سیاسی و اجرایی رسیدگی به این حوزه ارتقا یافته و استانداران، روسای دانشگاه ها، پارک های علم و فن‌آوری، بنیادهای نخبگان استانی و دستگاه های اجرایی در این باره فعالیتی رو به رشد دارند.
بر این اساس در ۲۵ استان کشور تسهیلاتی به میزان چهار همت به شرکت های دانش بنیان طی سال گذشته پرداخت شده است، می نویسد: زیر ساخت های در اختیار دانش بنیان ها توسعه کمی و کیفی یافته و رسیدگی دقیق تری به حل و فصل مشکلات و رفع موانع فراروی فعالیت شرکت های دانش پایه صورت می پذیرد.
این گزارش می افزاید: اقبال دستگاه ها به شرکت های دانش بنیان و فن آور در قالب اقدامات تسهیلگرانه اعم از صدور مجوزها، اعطای فضای مناسب و خریدهای دولتی کالا و خدمات از این شرکت ها افزایش یافته و رشد صادرات محصول دانش بنیان از ۲۲ استان کشور در سال ۱۴۰۲ گزارش شده که به رقمی بالغ بر ۲۶۴ میلیون دلار رسیده است.
در بخش دیگری از این گزارش عملکرد آمده است: تمرکز علمی استان بر چالش های کلیدی و انتخاب شده و تعیین ماموریت ویژه برای پارک های علم و فن آوری در راستای هدایت بخش خصوصی به اقتصاد دانش بنیان و نیز ماموریت گرا کردن دانشگاه ها و مراکز آموزشی و پژوهشی درجهت توسعه استانی و تمرکز بر موضوعات توافق شده با تعیین ۲۰۰ ماموریت برای یکصد دانشگاه و مرکز آموزشی در ۲۷ استان کشور از رخدادهای مطلوب در سال ۱۴۰۲ بوده است.
برپایه این گزارش ، بیش از ۲۱۴ هیات اندیشه ورز نخبگانی در استان های کشور به منظور بررسی و حل چالش های استانی در حوزه های مختلف با احکام استانداران در سال قبل شکل گرفته و هم اکنون فعالیت دارند.
در این گزارش با اذعان به اینکه عملکرد استان ها در هریک از شاخص ها متفاوت بوده و نقاط و نقاط قوت و ضعفی مشاهد می شود و با تاکید براینکه فعالیت های دانش بنیان در سال جدید با قوت استمرار می یابد، از استان های گروه اول شامل اردبیل، قزوین، بوشهر، اصفهان، خراسان جنوبی و خوزستان قدردانی شده است.
https://naftara.ir/vdce7f8z.jh8exi9bbj.html