در تلاش برای کاهش وابستگی گازی و برقی عراق به ایران، بغداد در حال مذاکره با آرامکوی سعودی برای اکتشاف و توسعه میادین گاز طبیعی در صحرای غربی عراق است.
plusresetminus
امضای قراردادهای میلیارد دلاری با سعودی جهت کاهش وابستگی به ایران
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، موضوع تامین برق عراق در طی سالهای اخیر به موضوع چالش برانگیزی میان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، ایران و کشورهای غربی از جمله امریکا تبدیل شده است.
از سال گذشته، این خبر بارها اعلام شده و منابع خبری عربی گزارش داده‌ بودند، شورای همکاری خلیج فارس درحال گفتگو با مقامات عراقی برای ایجاد اتصال برق به استان بصره در جنوب عراق است، در صورتی‌که از سال 2019 نیز رسانه‌های عراقی اخباری را مبتنی بر افزایش همکاری‌های دولت این کشور و شورای همکاری خلیج فارس در زمینه اقتصادی و انرژی منتشر کرده بودند.
همچنین، تابستان 2018 نیز عراق قراردادی با این کشورها برای انتقال برق امضا کرد به طوری که این خط انتقال 500 مگاوات برق را به شبکه گسترده این کشور تا اواخر سال 2020 وارد کرد.
موضوعی که برخی از تحلیلگران در این رابطه از سال گذشته مطرح کرده بودند، این بود که به دلیل اتصال شبکه عراق به شبکه‌های کشورهای عربی، وابستگی عراق به واردات برق که از ایران کاهش زیادی خواهد یافت، آن هم با توجه به روابط دیرپا و مستحکم ایران و عراق و اینکه سالهاست برق ایران به عراق صادر می‌شود.
حال با توجه به این موضوعات، روز دهم آبان روزنامه دولتی الصباح به نقل از احسان عبدالجبار، وزیر نفت عراق گزارش داد که بغداد درصدد امضای قراردادهای انرژی به ارزش ده‌ها میلیارد دلار با عربستان است. همچنین، گزارش‌ها حاکی از آن است که بغداد درحال مذاکره با شرکت آرامکو سعودی برای اکتشاف و توسعه میادین گاز طبیعی در صحرای غربی عراق است.
وزیر نفت این کشور همچنین به الصباح گفت: عراق قصد دارد، میلیاردها دلار قرارداد انرژی، برق، آب و پتروشیمی با عربستان به‌عنوان دومین تولیدکننده بزرگ اوپک جهت جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی بیشتر امضا کند.
وی اظهار کرد: امیدوار است که پوشش قانونی و حفاظتی روشنی برای شرکت‌های سعودی، اماراتی و خارجی فعال در عراق وجود داشته باشد.
پس از این اظهارات، البته آرامکو بلافاصله برای اظهار نظر و جواب‌دهی در این‌باره در دسترس نبود. ریاض و بغداد از 2017 مناسبات خود را دوباره از سرگرفته و سعودی‌ها در یک سال و نیم گذشته علاقه‌مندی خاصی به توسعه مناسبات به‌ویژه در حوزه انرژی، تجارت و اقتصاد با عراق ابراز داشته و همزمان بغداد نیز به‌طور رسمی از این رویکرد استقبال کرده است.
در همین راستا، در آوریل گذشته دو کشور توافق کرده بودند، یک صندوق مشترک با سرمایه تخمینی 3 میلیارد دلار ایجاد کنند تا پروژه‌های اقتصادی بیشتری بین دو کشور ایجاد شود. دو طرف بر همکاری در زمینه انرژی و انرژی‌های تجدیدپذیر و فعال‌سازی و تسریع برنامه اقدام مشترک زیر چتر شورای هماهنگی عربستان و عراق نیز توافق کردند.
عبدالجبار همچنین درحال مذاکره با شرکت «آکوا پاور» عربستان برای ساخت نیروگاه های نمک‌زدایی آب، انرژی پاک و نیروگاه‌های خورشیدی در عراق است. براساس اظهارات وی، بغداد قصد دارد، قراردادها را قبل از پایان دوره تصدی و مسئولیت این وزیر به مرحله امضا برساند. انتخابات پارلمانی در 10 اکتبر برگزار شد و با تشکیل دولت جدید، وزرا درحال انجام وظایف هستند.
این وزارتخانه در بیانیه ای در پنجم اکتبر اعلام کرد که در بحبوحه برنامه هایی برای کنار گذاشتن واردات انرژی از ایران، وزارت نفت عراق گفت و گو را با یک شرکت انرژی جهانی برای انجام اکتشاف گاز در صحرای غربی در استان الانبار آغاز کرده است. در این بیانیه آورده شده که پس از دستیابی به توافق، نام شرکت را اعلام خواهد شد و  این وزارتخانه همچنین کار اکتشاف دو بعدی و سه بعدی را در انبار و استان شمالی نینوا آغاز کرده است.
معافیت از تحریم ها
عراق تحت فشار فزاینده‌ای از سوی آمریکاست تا از واردات برق و گاز از ایران که از سال 2018 تحت تحریم‌های آمریکا قرار گرفته، خودداری کند. از سویی، دولت آمریکا از سال 2018 به عراق برای ادامه واردات انرژی از ایران معافیت‌هایی اعطا کرده است.
عرضه متناوب گاز و برق از ایران منجر به کمبود گسترده برق در عراق تابستان امسال  شد، وقتی دمای هوا به 50 درجه سانتیگراد به‌ویژه در جنوب افزایش یافت.
مشکلی که عراق در پرداخت میلیاردها دلار بدهی به ایران در شرایط تحریمی دارد به قطع برق ایران اضافه می‌کند و توانایی بغداد برای تسویه بدهی‌های معوقه‌اش را بدون تهدید عواقب مالی پیچیده می‌ سازد.
عراق به دنبال کمک شرکت‌‌های نفتی بین‌ المللی برای دریافت گاز بوده، درحالی که بخش اعظم تولید گاز عراق با نفت پمپاژ می‌شود.
کمک شرکت‌ های نفتی بین‌ المللی به عراق
عبدالجبار  19 سپتامبر اعلام کرد، شرکت دولتی گاز جنوب عراق و بیکر هیوز (شرکت نفت و گاز آمریکایی و یکی از بزرگترین شرکت‌های خدمات نفتی جهان) قصد دارند، پروژه بازیابی گاز 200 میلیون فوت مکعبی در روز در جنوب را پس از یک تاخیر سه ساله توسعه دهند. این پروژه گاز را از میادین ناصریه و الغراف در استان جنوبی ذی‌قار پردازش خواهد کرد.
این کشور همچنین پروژه هایی به ارزش 27 میلیارد دلار با توتال انرژیز( شرکت فرانسوی در میدان نفتی بزرگ «رتاوی») امضا کرد که شامل پروژه جمع آوری گاز دو میلیارد دلاری می شود. شبکه جمع‌آوری گاز و واحدهای تصفیه ای آر-رتاوی ظرفیت جذب 600 میلیون مکعب مکعب گاز در روز را خواهند داشت.
این پروژه همچنین 12 هزار بشکه در روز میعانات گازی و سه هزار تن در روز گاز مایع تولید خواهد کرد تا در بازار داخلی استفاده شود.
عبدالجبار در کنفرانسی مطبوعاتی در پنج سپتامبر نیز گفت، پروژه گاز به کاهش وابستگی به واردات ایران و همچنین کاهش سوزاندن سوخت‌های مایع برای تولید برق کمک می‌کند که به 200 هزار بشکه در روز می‌رسد.
وزیر نفت در آن زمان افزود: درحال حاضر عراق هشت دلار به ازای هر مگابایت گاز به ایران می‌پردازد، درحالی که پروژه‌ای آر_رتاوی گاز را با هزینه 1.50 تا دو دلار در هر مگابایت گاز تحویل خواهد داد.
با توجه به آنچه گفته شد، می‌توان دریافت که همکاری‌های عراق و عربستان در بخش‌های گوناگون اقتصادی و سیاسی پس از یک دوره رکود در زمان نخست وزیری مصطفی الکاظمی افزایش کم‌سابقه‌ای داشته است.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdcg.t9qrak97xpr4a.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما