مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر گفت: 40 طرح در حال ساخت و 22 طرح درحال امکان سنجی در این منطقه وجود دارد که با بهره‌برداری از این طرح‌ها طی چهار سال آینده 10 هزار شغل جدید در این منطقه ایجاد می‌شود.
plusresetminus
10 هزار شغل جدید در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ایجاد می شود
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، سیدامیر شهیدی‌نیا، امروز پنج‌شنبه 27 آبان‌ماه در نشست بررسی اقدام‌های زیست محیطی منطقه ویژه اقتصادی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه 111 مجتمع صنعتی در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی وجود دارد، افزود: اشتغال ایجاد شده در این منطقه از 30 هزار نفر فعلی به 40 هزار نفر افزایش می‌یابد.
وی با بیان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بندر امام در سال 1376 در یک هزار و 700 هکتار تاسیس شده، گفت: تاکنون بالغ بر 19 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این منطقه هزینه شده است.
مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر با اشاره به زیرساخت‌های ایجاد شده در این منطقه ویژه اقتصادی افزود: امکان تامین 20 میلیون مترمکعب گاز و 350 هزار مترمکعب آب در روز و امکان تامین حداکثر تا 1500 مگاوات برق در ساعت، احداث و بهره برداری از 165 خط خوراک از جمله زیرساخت‌های ایجاد شده در این منطقه است.
وی با بیان اینکه ظرفیت تولید مواد پتروشیمی این منطقه ویژه اقتصادی حدود 26 میلیون تن است، گفت: 35 درصد پتروشیمی کشور در خوزستان تولید می‌شود که این نشان از ظرفیت بالای این استان است.
جمع‌آوری 45 هزار مترمکعب پساب ظرفیت‌سازی شده
شهیدی‌نیا گفت: جمع‌آوری 45 هزار مترمکعب پساب در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ظرفیت‌سازی شده که با تکمیل تصفیه‌خانه درحال احداث در بندر امام، این ظرفیت به دو برابر افزایش پیدا می‌کند که با این کار بسیاری از نگرانی‌های موجود در بخش پساب صنعتی برطرف می‌شود.
وی افزود: 100 هزار تن پسماند صنعتی در 15 پسماندسوز در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی مدیریت می‌شود، ضمن اینکه انجام روزانه 100 آزمایش از آب، خاک و پسماند صنعتی در روز، سنجش برخط کیفیت هوای منطقه و همچنین اندازه‌گیری فلزات سنگین در خروجی این واحدها به‌صورت مستمر انجام می‌شود.
وی ادامه داد: احداث لندفیل پتروشیمی بندر امام با ظرفیت 180 هزار تن پسماند صنعتی خطرناک از دیگر اقدام‌های مهمی است که در راستای رسایت محیط زیستی در این منطقه درحال انجام است.
شهیدی‌نیا، با تاکید براینکه بخش مهمی از طرح‌های زیست محیطی منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی تکمیل و یا مراحل نهایی خود را طی می‌کند، ادامه داد: هشت مجتمع پتروشیمی با احداث تصفیه‌خانه و تعریف طرح‌هایی درحال بهبود وضعیت پساب، پسماند و ضایعات خطرناک خود هستند.
وی اظهار داشت: ایجاد پارک ارم در حاشیه رودخانه جراحی با وسعت 60 هکتار با بیش از 85 گونه گیاهی، احداث پارک 68 هکتاری در شهرستان بندر ماهشهر و همچنین مشارکت شرکت‌های پتروشیمی در احداث باغ موزه زیست محیطی از جمله اقدام‌های محیطی زیستی این منطقه در خارج از محدوده این منطقه اقتصادی است.
مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، افزود: 14 شرکت پتروشیمی فعال در این منطقه ویژه اقتصادی توانسته‌اند، در سال‌های اخیر در لیست صنایع سبز قرار گیرند که این نشان از رویکرد پتروشیمی‌های منطقه برای انجام رسالت محیط زیستی آنهاست.
وی احداث صنایع پیشران را اولویت این منطقه ویژه اقتصادی دانست و اظهار داشت: برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای در این منطقه نیازمند تامین زمین هستیم که متاسفانه این موضوع بیش از 2 سال است که درحال چرخش میان دستگاه‌های مختلف است که درخواست ما تعیین تکلیف این موضوع است.
در این نشست به دلیل آلودگی‌های زیست محیطی فعالیت پتروشیمی‌ها، راه‌اندازی دو ایستگاه پایش هوا و استقرار در بندر ماهشهر و بندر امام توسط منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی مورد تاکید قرار گرفت.
بازدید از کانون‌های فوق بحرانی گرد و غبار در جنوب شرق اهواز، بازدید از صنایع پتروشیمی مستقر در منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر، افتتاح مرکز آموزش و پایش زیست محیطی  شهرستان بندر ماهشهر و همچنین افتتاح و راه‌اندازی خط انتقال و تزریق گازهای اسیدی به چاه‌های نفتی مجموعه پالایشگاه بیدبلند از جمله برنامه‌های اعلام شده سفر یک روزه رئیس سازمان محیط زیست به خوزستان است.
انتهای پیام/.
 
https://naftara.ir/vdce.v8zbjh8on9bij.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما