واکنش صنعت نفت شیل آمریکا به کاهش 10 دلاری قیمت نفت در ماه گذشته، نشان می‌دهد، درس‌های ارزشمندی از دو ریزش شدید قیمت جهانی نفت گرفته‌اند.
plusresetminus
درس عبرتی که تولیدکنندگان نفت آمریکا فراموش نکردند
 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، اصلاح چشم‌گیر قیمت نفت که در نوامبر سال 2021 اتفاق افتاد، بدترین ماه برای نفت از مارس سال 2020 بود و با طراحی برنامه‌های بودجه سرمایه تولیدکنندگان نفت آمریکا برای سال 2022 همزمان شد.
ریزش قیمت‌های نفت که نفت وست‌تگزاس اینترمدیت را از بالای 80 دلار در اوایل نوامبر به 67 دلار در اوایل دسامبر رساند، به اندازه دو سال پیش که تولیدکنندگان آمریکایی با نرخ بالایی سرگرم حفاری بودند و عمده نقدینگی آزادشان را برای چاه‌های جدید سرمایه‌گذاری کرده بودند، برای صنعت نفت شیل آمریکا ویرانگر نبود.
افت اخیر قیمت تولیدکنندگان نفت آمریکا را به وحشت نیانداخت. آنها برنامه‌های هزینه منضبطی را حفظ کرده‌اند و انتظار می‌رود، با به خاطر داشتن این که نوسان قیمت نفت ادامه دارد و هر واریانت کووید 19 مانند واریانت جدید اُمیکرون می‌تواند، بازار را با ریزش شدید قیمت‌ها روبرو کند، بودجه هایشان را برای سال آینده به شکل محتاطانه‌ای افزایش دهند.
صنعت نفت آمریکا شتاب چندانی برای سرمایه‌گذاری بیش از اندازه در حفاری جدید ندارد، زیرا نگران سیاست‌های دولت بایدن در قبال نفت و گاز هم است. دولت بایدن هم‌‌زمان با درخواست از اوپک پلاس برای افزایش بیشتر تولید، تدابیر محدود کننده‌ای برای حفاری در زمین‌های فدرال وضع کرده است. حتی شرکت‌های نفتی تحت تحقیقاتی قرار دارند که فرمان آن از سوی دولت بایدن صادر شده تا معلوم شود، آیا برای بالا بردن قیمت بنزین تبانی کرده‌اند.
با آغاز بهبود قیمت نفت در سال میلادی جاری، صنعت نفت شیل آمریکا در برنامه‌های آتی خود محتاط بوده و هیچ تولیدکننده ای فراتر از توانش هزینه نکرده است. فعالیت حفاری رو به رشد گذاشته، اما به شکل سنجیده و تدریجی بوده، زیرا تولیدکنندگان نفت به‌دنبال پرداخت سود بالاتر به سهام‌دارانشان هستند.
به گفته دیوید بلک‌مون، تحلیلگر انرژی، بعضی از تولیدکنندگان ممکن است، در روزهای اخیر احساس کرده باشند که فرصت افزایش تولید و حفاری در قیمت 80 دلار را از دست داده‌اند. با این‌حال خودداری از هزینه بیش از حد و سوددهی بالاتر به سهامداران، اقدامات درستی بوده که امسال پس از بهبود تقاضا و قیمتها از افت متحمل شده در اوج بحران کووید 19 در سال 2020 انجام می دهند.
تولیدکنندگان نفت آمریکا از اشتباهات گذشته درس گرفتند و دیگر مانند دوران پیش از ریزش قیمت‌ها در سال 2020 با عجله به‌سمت حفاری‌های بیشتر نمی‌روند.
شرکت تحقیقاتی ریستاد انرژی ماه گذشته اعلام کرد، نرخ سرمایه‌گذاری مجدد در میان تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا بجز شرکتهای بزرگ در سه ماهه سوم به پایین‌ترین رکورد همه زمان‌ها رسید و در سه ماهه چهارم کاهش بیشتری پیدا می‌کند.
ریستاد انرژی انتظار دارد شرکتهای آمریکایی مجموع مخارجشان را به میزان 19.4 درصد در سال 2022 افزایش داده و به 83.4 میلیارد دلار برسانند که بالاترین سطح از آغاز پاندمی خواهد بود. این امر نشان می‌دهد، صنعت از یک دوره طولانی ابهام و نوسان خارج می‌شود.
همچنانکه کارشناسان سلامت و سازندگان واکسن به بررسی واریانت جدید می‌پردازند، نوسان بازار نفت بالا خواهد ماند. اما تولیدکنندگان نفت آمریکا با در نظر گرفتن نوسان و سوددهی به سهامداران، در موضع خود پا برجا مانده‌اند.
تنها ابهامات و نوسان بازار نفت نیست که صنعت نفت شیل آمریکا را محتاط کرده،‌ سیاست‌های نفتی برنامه‌ریزی شده دولت بایدن برای گران کردن تولید نفت هم به‌هیچ وجه مطلوب آنها نیست، پس از اینکه کنگره آمریکا لایحه اقلیمی و اجتماعی بایدن را تصویب کرد و اکنون این لایحه برای بررسی به سنا رفته، مایک سامرز، رئیس و مدیرعامل موسسه امریکن پترولیوم گفت: این لایحه بر انرژی آمریکایی مالیات بسته و دسترسی ما به منابع خودمان را محدود می کند و استراتژی واردات نفت بیشتر را پیش می‌برد که این دولت به‌عنوان یک راهکار تبلیغ می‌کند.
وی می‌افزاید: ما از سنا می‌خواهیم، این سیاست‌های بی‌اساس را رد کرده  و به راهکارهای اقلیمی متمرکز شود که آلایندگی‌ها را کاهش داده و همزمان دسترسی شهروندان آمریکایی به انرژی قابل اتکا و تامین که این بخش هر روز عرضه می کند را تضمین می‌کنند.
هنگامی‌که دولت بایدن درخواست‌ها از اوپک پلاس برای افزایش تولید به‌منظور مقابله با افزایش قیمت بنزین در آمریکا را تشدید کرد، شورای تولید و اکتشاف آمریکا اظهار کرد: بدترین کاری که دولت می‌تواند، برای قیمت‌های انرژی انجام دهد، محدود کردن عرضه با اجرای سیاست‌هایی است که تولید انرژی را دشوارتر می‌کنند.
براساس گزارش اویل پرایس، صنعت نفت شیل آمریکا از تاکید دولت بایدن بر عرضه نفت اوپک پلاس در حالی که خود این کشور منابع فراوانی دارد، خوشنود نیست.
انتهای پیام/.
 
https://naftara.ir/vdci.warct1az3bc2t.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما