سرپرست مدیریت هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران درباره آخرین وضعیت تغییر قبوض گاز برای مشترکان پرمصرف، گفت: بیشترین قبضی که پس از طرح افزایش تعرفه مشترکان پرمصرف برای پله دوازدهم صادر شده 700 هزار تومان بوده و این در حالیست که این دسته از مشترکان تا قبل از این طرح تنها حدود 300 هزار تومان پرداخت می کردند
plusresetminus
بیشترین قبض صادر شده گاز چقدر است
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، سیدجلال نورموسوی با بیان اینکه برای تعرفه‌های گاز 12 پله تعریف شده، اظهار کرد: مشترکانی هستند که میزان مصرف آن‌ها از 12 پله نیز فراتر می‌رود که تعرفه برای آن‌ها از 700 هزارتومان اعلامی نیز بیشتر است، به‌عبارت دیگر برای هر پله 200 هزار تومان تعریف شده و در پله فرضی 16 با مصرف 1700 مترمکعب مبلغ گازبها به یک و نیم میلیون تومان می‌رسد.
سرپرست مدیریت هماهنگی امور گازرسانی شرکت گاز در گفتگو با ایسنا ضمن اشاره به تاثیرات اجرای طرح افزایش تعرفه مشترکان پرمصرف، گفت: پس از اجرای این طرح میزان مصرف 50 درصد از پله ششم به بالا کاهش یافته و این دسته از مشترکان مشمول پاداش صرفه‌جویی تا 120 هزار تومان شده‌اند. در مجموع باید گفت، هرچند تعرفه گاز افزایش پیدا کرده، اما هنور با قیمت ارزش گاز فاصله دارد.
نورموسوی درباره نحوه محاسبه گازبهای ساختمان‌هایی که کنتور مشترک دارند، اظهار کرد: شیوه محاسبه اینگونه است که ابتدا میزان مصرف تقسیم بر تعداد واحدها می‌شود و بعد از آن در جداول پلکانی قرار می‌گیرد؛ به‌طور مثال در یک ساختمان چهار واحدی جبران بدمصرفی یک واحد را واحدهای دیگر می‌پردازند. کنتور مشترک موجب ضرر دولت می‌شود.
به گفته وی، بر اساس بند «ب» ماده 1 قانون هدفمندی یارانه‌ها، هیئت وزیران متناسب با شرایط جامعه می‌تواند، قیمت حامل‌های انرژی را اصلاح کند که در این ارتباط، اعداد و ارقام مورد نیاز برای رایگان کردن گازبهای مشترکان کم‌مصرف دریافت می‌شود و به مقدار بخشودگی‌هایی که انجام شده، هزینه مازاد از پله‌های بالاتر مصرف محاسبه و دریافت خواهد شد.
سرپرست مدیریت هماهنگی امور گازرسانی شرکت گاز با تاکید بر اینکه با این حال مشترکان عادی و حتی مشترکان کمیته امداد و سازمان بهزیستی، اگر از این سقف مصرف (از پله سوم) عبور کنند، مشمول پرداخت قیمت بیشتری می‌شوند، گفت: در پله چهارم 40 درصد افزایش نسبت به پلکان سوم است و به همین ترتیب تا پله دوازدهم همینطور 40 درصد افزوده شده تا در مرحله آخر به 1995 تومان می‌رسد.
نورموسوی با بیان اینکه در بند «ی» تبصره 8 به این نکته اشاره شده که بقیه پلکان که به اصطلاح پرمصرف و بدمصرف نام گرفته‌اند، باید مبالغ کسری این بخشودگی را جبران کنند، گفت: با محاسبات انجام‌شده و تأکید مجدد در ادامه بند «ی»، مقدار دریافتی از مشترکان پرمصرف نباید کمتر از آن مبلغ بخشودگی باشد که بی‌شک با پیش‌بینی‌های لازم، هم این مسئله جبران می‌شود، اصلاح تعرفه‌ها می‌تواند، دلیلی برای اصلاح فرهنگ مصرف باشد.
وی درخصوص افزایش قیمت گاز برای نیروگاه‌ها گفت: نیروگاه‌ها همچون همه صنایع به ازای مصرف هر مترمکعب مازاد بر الگو، مشمول 10 تا 100 درصد جریمه خواهند شد که از سال آینده اجرایی می شود.
او با اشاره به افزایش مصرف گاز در نیروگاه‌ها، تاکید کرد: درحال حاضر نه تنها میزان تخصیص گاز به نیروگاه‌ها کاهش نیافته، بلکه حتی بیشتر از آنچه در دستور کار داشتیم گاز به نیروگاه‌ها تخصیص یافت.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdca.onuk49nem5k14.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما