تجار و بازرگانان نفت و انرژی مذاکرات هسته‌ای ایران را با سواس بسیاری دنبال می‌کنند، چون به خوبی می‌دانند، نتایج این مذاکرات هرچه باشد، بازارهای نفت را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.
plusresetminus
۴ سناریو بازارهای نفتی پس از مذاکرات وین
به گزارش اختصاصی خبرنگار پايگاه خبری تحليلی نفت آرا، با وجودی‌که نگاه بازارهای نفت به سمت نقاط متشنج جهان، از جمله تنش نظامی روسیه و اوکراین، ناآرامی‌ها در قزاقستان و درگیری‌های داخلی در لیبی است، با این حال بازرگانان و تجار نفت اهمیت زیادی برای مذاکرات هسته‌ای ایران قائل هستند، چون بر این باورند،‌ نتایج این مذاکرات سناریوهای متعددی را بر بازارهای جهانی نفت تحمل خواهد کرد و برای این بازارها با چالش‌‌زا خواهد بود.
قیمت نفت از ابتدای سال‌جاری میلادی تاکنون بیش از 10 درصد افزایش را ثبت کرده و نفت برنت به بیش از 88 دلار در هر بشکه رسیده، درحالی که تحلیلگران معتقدند، رسیدن قیمت نفت به یک عدد سه رقمی برای اولین بار طی هشت سال گذشته به این رقم فقط مسئله زمان است،‌ چون بانک‌های جهانی پیش‌بینی کرده‌اند، قیمت هر بشکه نفت در سال‌جاری به 100 دلار وحتی 120 دلار نیز برسد.
با این‌حال، گروهی نیز معتقدند، افزایش قیمت‌ها و رسیدن آن به این سطح یا کاهش آن، تا حدود زیادی به بازگشت ایران به بازارهای جهانی انرژی ارتباط دارد که در حال مذاکره برای احیای توافق هسته‌ای یا همان «برجام» است که در سال 2015 امضا شد، اما آمریکا در سال 2018 از آن خارج شد.
بر این اساس، کارشناسان مسائل نفت 4 سناریو را برای آینده بازارهای جهانی نفت و انرژی در پایان مذاکرات کنونی پیش‌بینی می‌کنند.
سناریو اول: توافق جامع
تحلیلگران «بانک آمریکا» بر این باورند، در صورتی که ایران و آمریکا به توافق جامع دست یابند،‌ این توافق سرنوشت قیمت‌های جهانی نفت را مشخص خواهد کرد. چون دستیابی به توافق، به ایران اجازه می‌دهد، صادرات نفت خود را افزایش دهد، عاملی که قیمت نفت خام را تحت تاثیر قرار خواهد داد. براین اساس ایران عاملی تعیین‌کننده در بازارهای جهانی نفت امسال خواهد بود.
دستیابی به توافق جدیدی مشابه قرارداد 2015، به ایران اجازه می‌دهد، 80 تا 90 میلیون بشکه نفت ذخیره‌ شده خود را به فروش برساند و عمده خریداران آن بازارهای آسیایی هستند.
همچنین،‌ به گفته آژانس بین المللی انرژی، ایران ظرف شش ماه تولید میادین نفتی خود را از حدود 2.5 میلیون بشکه در روز  که عمدتاً مصرف داخلی دارد، به 3.8 میلیون بشکه در روز افزایش خواهد داد.
بانک آمریکا می‌گوید: دستیابی ایران به هرگونه توافق جامع، صادرات نفت این کشور را یک سال پس از توافق جامع به 400 میلیون بشکه در روز می‌‌رساند و این تامین کننده نیاز جهانی به نفت است.
این بانک پیش‌بینی می‌کند که قیمت جهانی نفت تا اواسط سال‌جاری به 120 دلار در هر بشکه برسد، اما در سه ماهه آخر 2022 به طور میانگین به 71 دلار کاهش خواهد یافت که یکی از دلایل آن عرضه مازاد نفت ایران به بازارهاست.
سناریو دوم: توافق جزئی
سناریو دوم از دستیابی به توافقی جزئی سخن می‌گوید که در آن طرف‌های مذاکره کننده به توافق موقتی بسنده خواهند کرد و بالطبع چنین توافقی به سطح برجام نمی‌رسد.
چنین توافقی حداقل می‌تواند، تنش‌های ژئوپلیتیکی در خلیج فارس را کاهش دهد و از حمله به کشتی‌ها بکاهد و ناآرامی‌های دریایی بکاهد.
سناریو سوم: عدم دستیابی به توافق
ادامه اختلاف نظرهای عمیق که به نظر می‌رسد، همچنان بر مذاکراتی سایه افکنده که قرار است تا آوریل 2021 ادامه داشته باشد. «هلما کرافت»، کارشناس ارشد کالا در شرکت «آر‌بی‌سی‌ کاپیتال» می‌گوید: «هنوز نقاط ابهام بسیاری وجود دارد که باید درباره آنها به توافق رسید».
بانک «گلدمن ساکس» عدم دستیابی به توافق را محتمل‌ترین سناریو می‌داند و بر این باور است، تا پایان سال‌جاری توافقی حاصل نخواهد شد، لذا ایران افزایش تولید نفت خود را باید به سال 2023 موکول کند.
به گفته این بانک، حتی در سال 2023 نیز بعید است، بازگشت ایران به بازارهای جهانی به سرعت صورت گیرد، چون میدان‌های نفتی، خطوط لوله و زیرساخت‌های نفتی ایران از سال 2018 به مورد تعمیر و بازسازی قرار نگرفته‌اند و این باعث می‌شود تا ایران نتواند، تولید نفت خود را به سرعت افزایش دهد.
در این راستا، گلدمن ساکس پیش‌بینی می‌کند که قیمت نفت برنت در سه ماهه سوم سال‌جاری به بشکه‌ای 100 دلار و به طور میانگین به بشکه‌ای 96 دلار افزایش یابد.
سناریو چهارم: فروپاشی توافق
سناریو چهارم در فروپاشی برجام و مذاکرات وین،‌ با خروج ایران یا یکی از طرف‌های مذاکره کننده نمود پیدا می‌کند که باعث ایجاد تنش و خلل در بازارهای جهانی نفت و افزایش بیشتر قیمت نفت خواهد شد.
انتهای پیام/.
 
https://naftara.ir/vdci.warct1aq5bc2t.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما