صرفه‌جویی روزانه 25 میلیون متر‌مکعب گاز

‌جزئیات تاثیر اصلاح تعرفه گاز خانگی بر رفتار مشترکان پرمصرف

اصلاح تعرفه گاز خانگی و دو برابر شدن قبض گاز پرمصرف‌ها موجب شد که 25 درصد از مشترکان پرمصرف به سمت رعایت الگوی مصرف حرکت کنند و بدین ترتیب میزان 25 میلیون متر مکعب در روز گاز کمتری مصرف شود.
plusresetminus
‌جزئیات تاثیر اصلاح تعرفه گاز خانگی بر رفتار مشترکان پرمصرف
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، طبق تصمیم هیئت دولت در آبان‌ماه سال جاری، تعرفه‌های گاز بخش خانگی بعد از 6 سال تغییر کرد و با تمرکز بر مشترکان پرمصرف افزایش یافت.
جدول شماره 1 تعرفه جدید گازبهای بخش خانگی در ماه‌های سرد سال را نشان می‌دهد. طبق این جدول گازبهای سه پله اول مصرفی هیچ تغییری نکرده است. از پله چهارم به بعد تعرفه پله بعدی، 40 درصد نسبت به تعرفه پله قبلی افزایش می‌یابد تا اینکه در پله آخر که شامل مشترکین پرمصرفِ پردرآمد می‌شود، تعرفه گاز نسبت به تعرفه‌های قبلی 4 برابر می‌شود. 
جدول 1- تعرفه جدید گاز بخش خانگی

هر چند که در پله آخر تعرفه گاز مشترکان پرمصرف چهار برابر شده اما با توجه به اینکه در محاسبه قبض گاز، میزان مصرف هر پله در تعرفه آن ضرب و سپس جمع می‌شود، به طور میانگین قبض گاز پرمصرف‌ها در مدل تعرفه‌گذاری جدید دو برابر شده است. 
25 درصد از پرمصرف‌ها مجبور به رعایت الگوی مصرف گاز شدند
طبق اعلام شرکت ملی گاز، تعرفه‌های جدید گاز خانگی از ابتدای آذرماه اعمال شده است. حال بعد از صدور نخستین قبض گاز مشترکان خانگی فرصت مناسبی است که تاثیر تعرفه‌های جدید بر کنترل مصرف مشترکان مورد ارزیابی قرار گیرد.
جدول 2، تغییرات درصد واحد و درصد مصرف هر یک پله‌های مصرفی را نشان می‌دهد. این پلکان‌ها به سه بخش کم‌مصرف، الگوی مصرف و پرمصرف تقسیم شده‌اند.
همانطور که در جدول شماره 2 مشاهده می‌شود، دو برابر شدن قبض گاز پرمصرف‌ها موجب شده است که 0.8 درصد از مشترکان خانگی که سال گذشته جز پرمصرف‌ها بودند با کنترل مصرف گاز، خود را به پلکان‌های الگوی مصرف برسانند. همچنین میزان مصرف گاز در پله‌های هفتم تا دوازدهم نیز 2 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است. 
جدول 2- تغییرات درصد واحد و مصرف مشترکان در سال جاری
سیدجلال نورموسوی، مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران در این باره می‌گوید: در سال 99 حدود 4 درصد مشترکین در پله‌های 7 و بالاتر بوده‌اند که در سال 1400 با یک درصد کاهش به 3 درصد مشترکین رسیده است. لازم به ذکر است پیش‌بینی می‌شود با تکمیل قرائت‌ها و پایان دوره سرد سال این اختلاف بیشتر هم بشود.
به بیان دیگر از 4 درصد از مشترکان گاز که پرمصرف هستند، یک درصد آنها تحت تاثیر اصلاح تعرفه گاز خانگی مجبور به رعایت الگوی مصرف شدند، یعنی تعرفه‌گذاری جدید باعث اصلاح رفتار 25 درصد از پرمصرف‌ها شد. 
تاثیر جریمه مشترکان پرمصرف بر صرفه‌جویی روزانه 25 میلیون مترمکعب گاز
البته هر چند گام وزارت نفت برای اصلاح تعرفه گاز پرمصرف‌ها به صورت حداقلی تعریف شده بود و قطعا نیاز به جریمه بیشتر پرمصرف‌ها برای کنترل مصرف آنهاست اما همین میزان اصلاح قیمت در پلکان‌های بالای مصرفی نیز تاثیر قابل قبولی در کنترل مصرف گاز داشته است.
جواد اوجی وزیر نفت با اشاره به اصلاح تعرفه گاز خانگی با تمرکز بر مشترکان پرمصرف گفت: از سال ۹۴ تا اوایل آذر امسال برای مشترکان پرمصرف گاز افزایش قیمت نداشتیم. با مصوبه دولت مصرف گاز برای مشترکان سه پله نخست که ۷۵ درصد مشترکان و ۵۰ درصد مصرف گاز را شامل می‌شوند نیز افزایش قیمتی نداشتیم، اما برای ۲۵ درصد مشترکان در بخش خانگی که ۵۰ درصد مصرف گاز در این بخش را دارند قیمت گاز را افزایش دادیم.
اوجی افزود: در محاسبه مصرف گاز ۱۲ پله داریم که از پله چهارم به بعد به ازای هر پله ۴۰ درصد قیمت گاز را برای مشترکان پرمصرف افزایش دادیم و از این محل روزانه ۲۵ میلیون مترمکعب مصرف گاز کاهش یافت که همانند تولید یک فاز پارس جنوبی است و توانستیم حجمی از سرمایه‌گذاری برای جبران مصرف گاز را کاهش دهیم.
وی گفت: قیمت هر متر مکعب گاز در اروپا اکنون به یک دلار و ۳۳ سنت رسیده است، پرمصرف‌های گاز در کشور که پارسال برای هر متر مکعب ۴۰۰ تومان پرداخت می‌کردند امروز باید ۲ هزار تومان پرداخت کنند. در گام‌های بعد به سمت محاسبه قیمت‌های واقعی گاز برای آن‌ها خواهیم رفت. 
همچنان مشترکان پله آخر 22 برابر مشترکان پله اول یارانه پنهان گاز دریافت می‌کنند
تصویر 1 میزان قبض پرداختی و یارانه پنهان دریافتی مشترکان هر پله مصرفی را قبل و بعد از اعمال تعرفه‌های جدید نشان می‌دهد. قبض پرداختی با رنگ آبی و یارانه دریافتی با رنگ قرمز نمایش داده شده است. همچنین مستطیل‌های کم‌رنگ مربوط به تعرفه‌های قدیم و مستطیل‌های پررنگ مربوط به تعرفه جدید است.
همانطور که در تصویر مشاهده می‌شود، هر چند اقدام دولت در افزایش قیمت پرمصرف‌ها (پله‌های هفتم تا دوازدهم) گامی رو به جلو تعریف می‌شود، اما همچنان راه زیادی برای برقراری عدالت در توزیع یارانه پنهان گاز وجود دارد. در نظام تعرفه‌گذاری جدید نیز همچنان مشترکان پله آخر 22 برابر مشترکان پله اول یارانه پنهان گاز دریافت می‌کنند.
اصلاح مجدد تعرفه گاز خانگی با تمرکز بر پرمصرف‌ها هم به برقراری عدالت در پرداخت یارانه‌ها کمک می‌کند و هم تاثیری بیشتری بر اصلاح رفتار مصرفی پرمصرف‌ها دارد. ضمن اینکه دولت می‌تواند در کنار تنبیه پرمصرف‌ها از درآمد حاصله برای تشویق کم‌مصرف‌ها نیز استفاده کند.
انتهای پیام/
https://naftara.ir/vdcb.fb5urhbzwiupr.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما