پروفسور «جان دان» استاد دانشگاه کمبریج انگلستان معتقد است قطر به راحتی نمی تواند جایگزین روسیه شود و گاز اروپا را صادر کند.
plusresetminus
قطر نمی تواند جایگزین روسیه برای صادرات گاز به اروپا شود
‌به گزارش پایگاه تخصصی و خبری تحلیلی عصر گمرک،‌ قطر در سیاست‌های آمریکا جایگاه خاصی دارد. با این حال، در دوره دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، این روابط تحت تأثیر روابط واشنگتن با ریاض قرار گرفته بود.
در سفر کنونی امیر قطر به واشنگتن تقویت روابط دو کشور مد نظر قرار گرفت. قطر و آمریکا روابط استراتژیک دارند و به عنوان همپیمان اصلی خارج ناتو هم در این سفر مطرح شد. قطر در پایگاه هوایی العدید میزبان نظامیان آمریکایی است. پایگاه العدید بزرگ‌ترین پایگاه هوایی آمریکا در خارج از این کشور محسوب می‌شود.
همان‌گونه که کاخ سفید اعلام کرد مساله تضمین امنیت انرژی از جمله علل سفر شیخ تمیم به آمریکا بود. این موضوع به تنش اخیر روسیه و اوکراین باز می‌گردد. آمریکایی‌ها مدعی هستند روسیه درصدد حمله نظامی به اوکراین است. آمریکایی‌ها تهدید کرده‌اند در صورت حمله روسیه به اوکراین، خرید گاز اروپا از مسکو باید کاهش یابد یا متوقف شود. اروپا بیش از ۴۰ درصد از گاز خود را از روسیه تامین می‌کند. آمریکا درصدد است گاز قطر را جایگزین گاز روسیه برای کشورهای اروپایی کند.
با این حال، تحلیلگران بر این باور هستند که حتی اگر عرضه بیشتر گاز به اروپا منافع سیاسی برای قطر به همراه داشته باشد، باز هم این کشور حوزه خلیج فارس نمی‌خواهد شراکت‌های آسیایی خود را به خطر بیندازد و در صورت مختل شدن جریان صادرات گاز روسیه به اروپا، قادر نخواهد بود عرضه گاز طبیعی به این منطقه را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.
صادرات گاز قطر به اروپا و تاثیرگذاری آن بر مناسبات دوحه و مسکو
پروفسور «جان دان» استاد دانشگاه کمبریج انگلستان در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص صادرات گاز قطر به اروپا و تاثیرگذاری آن بر مناسبات دوحه و مسکو گفت: پایانه های واردات گاز طبیعی در اروپای غربی بسیار اندک است و بریتانیا در حال حاضر در موقعیت بهتری نسبت به آلمان قرار دارد.
استاد پیشین دانشگاه هاروارد آمریکا در ادامه یادآور شد: مطمئناً واردات گاز قطر در مقادیر قابل توجهی به بریتانیا بسیار سریع امکان پذیر خواهد بود.
وی در ادامه یادآور شد: اما بقیه کشورهای اروپایی دارای این مزیت نیستند و انجام این کار در بسیاری از کشورهای اروپایی زمان بیشتری می برد. در کوتاه مدت، اروپا به شدت به گاز روسیه وابسته است.
وی افزود: حتی در افق زمانی طولانی‌تر، گاز طبیعی قطر نمی‌تواند به سادگی جایگزین سطوح فعلی واردات از روسیه شود. یا به هر حال سطوح وارداتی از روسیه تا سال جاری که روسیه با دقت عرضه را محدود کرده است تا بر غرب و به‌ویژه آلمان فشار بیاورد.
پروفسور «جان دان» در ادامه یادآور شد: تصور می‌کنم اگر قطر در مقیاس وسیع به اروپا گاز عرضه کند، روسیه به شدت از آن متنفر خواهد بود. از سوی دیگر، قطر آشکارا برای هیچ چیز مهمی به روسیه وابسته نیست، بنابراین با حمایت آمریکا اجرای انتخاب خود برای آن نسبتاً آسان است.
وی در ادامه تأکید کرد: از سوی دیگر این اقدام قطر از سوی عربستان سعودی نیز تهدیدی تلقی نمی شود و لذا مخالفت و فشاری نیز از سوی ریاض متوجه قطر نیست.
«جان دان» در ادامه یادآور شد: دولت بایدن خصومت زیادی با عربستان سعودی و به ویژه ولیعهد آن دارد. این خصومت با اقدامات «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی و به ویژه قتل جمال قاشخچی آغاز شده و ادامه نیز دارد.
استاد دانشگاه کمبریج انگلستان تأکید کرد: از همین حیث عربستان قدرت مانور خیلی زیادی هم مقابل امریکا ندارد و به نوعی آرام است.
استاد پیشین دانشگاه هاروارد آمریکا در پایان گفت: با وجود این موضوع اما عربستان سعودی مایل است گزینه های خود را در میان کشورهای نفتی خلیج فارس گسترش دهد و قطر در حال حاضر بهترین موقعیت را دارد تا در مواجهه با اهرم های روسیه بر اروپا و فشار تهاجمی بر اوکراین، واقعا مفید باشد.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdcc.1qia2bqmola82.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما