سناریوهایی برای جلوگیری از شکنندگی بازار

استقبال مشتریان از بازگشت نفت ایران

کارشناس حوزه انرژی گفت: در صورت اجرایی شدن برجام کشورهای اروپایی نیز که قبلا مشتری ما بودند، دوباره خرید می‌کنند و این به نفع ایران خواهد بود، تا بازارهای متنوع شوند و به آسیای جنوب شرقی محدود نشویم.
plusresetminus
استقبال مشتریان از بازگشت نفت ایران
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، جلال میرزایی درباره بازگشت مشتریان نفت ایران از حمله ژاپن و کره اظهار داشت: در سال‌های اخیر برخی کشورهای خریدار نفت ایران بخصوص ژاپن تحرکات زیادی داشته تا امریکا به برجام برگردد و موانع روابط تجاری دو کشور برطرف شود و شرکت‌ها بتوانند هم به ایران کالا صادر کنند و هم در بازار نفت و گاز و پتروشیمی ایران حضور داشته باشند.
وی با بیان اینکه خریداران ژاپنی تلاش زیادی کردند که تحریم‌ها لغو شود، افزود: اخیرا هم مقامات کره و ژاپن هم در دیدارها و تماس با رییس جمهور بدنبال این بودند که کمک کنند طرفین مذاکرات هسته‌ای انعطاف به خرج دهند تا برجام احیا شود.
این نماینده سابق مجلس در گفت‌وگو با ایلنا، گفت: لازمه ورود ایران به بازار ژاپن ‌و از سرگیری مبادلات اقتصادی و توسعه روابط این است که نفت و گاز از ایران وارد و از سوی دیگر کالا صادر کنند.
ورود کشورهایی مثل کره و ژاپن به نفع اقتصاد ایران خواهد بود
وی با بیان اینکه ورود کشورهایی مثل کره و ژاپن به نفع اقتصاد ایران خواهد بود، خاطرنشان کرد: بعد از این مدت زمانی که اقتصاد ایران در تحریم به سر برده برای بازسازی نیاز به دانش، تکنولوژی و سرمایه کشورهای خارجی دارد، از جمله کشورهایی که روابط بی‌حاشیه‌ای با ایران داشته و افکار عمومی و حاکمیت نسبت به آن حساسیت ندارد ژاپن و کره جنوبی است، بنابراین اگر برجام احیا شود این امکان وجود دارد که طی چند ماه بخشی از بازار از دست رفته این دو کشور را برگردانیم.
میرزایی گفت: علاوه بر اینها هند با توجه به جمعیت و وسعت و توسعه اقتصادی نیاز روزافزونی به واردات نفت و محصولات پتروشیمی دارد و ایران می‌تواند بخشی از نیازها را برطرف کند.
وی تاکید کرد: ایران می‌تواند برخی کالای مورد نیاز واحدهای تولیدی و صنعتی را با قیمت مناسبی تهیه کند.
این کارشناس حوزه انرژی گفت: در صورت اجرایی شدن برجام کشورهای اروپایی نیز که قبلا مشتری ما بودند، دوباره خرید می‌کنند و این به نفع ایران خواهد بود، تا بازارهای متنوع شوند و به آسیای جنوب شرقی محدود نشویم و بتوانیم، ضمن اینکه سپرده گذاری منابع حاصل از فروش نفت در اروپا برای تهیه کالاها اقدامی به نفع اقتصاد کشور خواهد بود.
لزوم تعریف سناریوی جدید در بازار فروش نفت برای جلوگیری از شکنندگی
وی درباره لزوم تعریف سناریوی جدید در بازار فروش نفت برای جلوگیری از شکنندگی در قبال تحریم احتمالی آتی گفت: بعد از توافق باید با رفتار سیاسی و اتخاذ مواضع مسئولانه به فعالان اقتصادی داخلی و خارجی نشان دهیم ایران دنبال از سرگیری تنش نیست و قرار است روند صادرات و روابط اقتصادی ایران پایدار باشد.
میرزایی خاطرنشان کرد: نباید در کشور با اتخاذ مواضع سطحی خودمان بر موجی سوار شویم که برای خودمان مخرب باشد در این صورت مانع خروج سرمایه از کشور می‌شویم و به نوعی در وهله اول دانش شرکت‌های خارجی و سپس سرمایه گذران را مجاب به ورود به صنعت نفت کشور کنیم.
اخیرا و در پی روزنه‌هایی مثبت از توافق هسته‌ای در مذاکرات وین شرکت انئوس هولدینگز (Eneos Holdings Inc) که بزرگترین پالایشگر نفت ژاپن است اعلام کرده: در صورت احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ازسرگیری واردات نفت ایران را بررسی خواهد کرد.
تسوتومو سوگیموری، با بیان مطلب فوق خاطرنشان کرده است: این شرکت هنوز تدارکات برای چنین اقدامی را آغاز نکرده است. 
او گفته: اگر توافق هسته‌ای حاصل شود، حدود دو تا سه ماه زمان می برد تا واردات نفت از ایران از سر گرفته شود زیرا این پالایشگاه باید ترتیبات مختلفی مانند بیمه و کشتیرانی را انجام دهد.
ژاپن واردات نفت ایران را در ماه مه سال ۲۰۱۹ پس از این که آمریکا معافیت ۱۸۰ روزه از تحریم‌ها را تمدید نکرد، متوقف کرد. طبق آمار وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن، واردات نفت ژاپن از ایران در سال ۲۰۱۹ به ۱۷.۱ میلیون بشکه رسید که ۶۳.۲ درصد در مقایسه با ۴۶.۵۱ میلیون بشکه در سال ۲۰۱۸ کاهش داشت.
در همین حال وزارت امور خارجه کره جنوبی نیز اعلام کرده این کشور و ایران رایزنی‌هایی برای بحث در مورد راه‌های حل اختلافات چندساله بر سر دارایی‌های بلوکه‌شده ایران تحت تحریم‌های آمریکا انجام داده‌اند.
حضور بانکداران ایرانی و مقامات شرکت ملی نفت ایران در کره 
به نوشته خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی، در حالی که مذاکرات چندجانبه برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران وارد مرحله نهایی می‌شود، بانکداران ایرانی و مقامات شرکت ملی نفت ایران هم‌اکنون در کره جنوبی هستند تا با مقامات سئول دیدار و درباره مسائل اقتصادی معلق گفتگو کنند.
 بیش از ۷ میلیارد دلار از وجوه ایران در دو بانک کره‌ای تحت تحریم‌های ایالات متحده بلوکه شده است.
تا پیش از تحریم‌ها، ایران که چهارمین ذخایر بزرگ نفت جهان را دارد، تأمین‌کننده اصلی نفت کره جنوبی بود.
 پس از تحریم‌های آمریکا و عدم صدور معافیت در ماه مه سال ۲۰۱۹، کره جنوبی خرید نفت از ایران را متوقف و متعاقب آن واردات نفت از آمریکا را افزایش داد.
کره جنوبی یکی از بزرگترین خریداران نفت فوق سبک ایران بود. این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که دولت ایران گفته است برای دستیابی به یک توافق هسته‌ای خوب در مذاکرات وین عجله دارد و یک دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا گفت که معتقد است توافق "در چشم‌انداز" است.
ژاپن واردات نفت ایران را در ماه مه سال ۲۰۱۹ پس از این که آمریکا معافیت ۱۸۰ روزه از تحریم‌ها را تمدید نکرد، متوقف کرد. طبق آمار وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن، واردات نفت ژاپن از ایران در سال ۲۰۱۹ به ۱۷.۱ میلیون بشکه رسید که ۶۳.۲ درصد در مقایسه با ۴۶.۵۱ میلیون بشکه در سال ۲۰۱۸ کاهش داشت.
کره جنوبی هم قبل از تحریم‌های آمریکا در سال ۲۰۱۸ بالغ بر ۱۸.۵ میلیون بشکه در ماه از ایران وارد می‌کرد. در حالی که بزرگترین خریداران نفت ایران از جمله کره به لطف معافیت‌ها می‌توانستند به خرید خود ادامه دهند، این خریدها تمدید نشد و واردات در نیمه اول سال ۲۰۱۹ متوقف شد.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdcd.f0x2yt0jfa26y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما