چین و یک بازار وسوسه‌انگیز برای خطوط لوله

اجلاس دوحه و مطالبه گازی از رئیس‌جمهور

یک کارشناس حوزه انرژی گفت: کشورهای همسایه مثل عراق و ترکیه بازارها خوبی هستند، چین یکی از متقاضیان و مشتری بزرگ گاز دنیا است که اکنون بخش بزرگی از نیاز خود را از خطوط ترکمنستان و روسیه تامین می‌کند، این کشور اکنون تلاش دارد تا مصارف انرژی خود را به سمت استفاده گاز سوق دهد و سبد انرژی خود را از یک‌سوم به صددرصد برساند، تجارت و تعاملاتی که چین با ما دارد زمینه خوبی برای تجارت گازی ایجاد می‌کند.
plusresetminus
اجلاس دوحه و مطالبه گازی از رئیس‌جمهور
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی نفت آرا، علی اصغر زارعی درباره موضوع صادرات گاز و تاثیری که اجلاس کشورهای صادرکننده بر روند بازار خواهد داشت، اظهار داشت: ایران، روسیه و قطر سه قطب اصلی تولید و صادرات گاز دنیا هستند و اکنون این منبع استراتژیک انرژی بیش از هر زمان دیگری متقاضیان زیادی دارد که مهمترین موضوع در برهه کنونی است.
وی افزود: جدای از اروپا و مشکلاتی که در این اتحادیه بابت تامین انرژی شاهد هستیم، چین یکی از کشورهایی است که از انرژی فسیلی فاصله می‌گیرد و مصرف خود را به سمت گاز سوق داده و بازار بزرگی است که قطعا نباید از نظر دور داشته شود.
این کارشناس حوزه بین‌الملل انرژی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره امکان ورود ایران به بازار چین گفت: چین حدود یک‌سوم ایران گاز مصرف می‌کند، درواقع میزان مصرف گاز در ایران سه برابر چین است، حال اگر ما بعنوان بزرگ‌ترین دارنده ذخایر گازی جهان بخواهیم در حوزه صادرات  رقابت کنیم و به صادرکننده اصلی گاز در دنیا تبدیل شویم، نیازمند سرمایه‌گذاری جدی و گذار از مصرف گاز به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر هستیم تا بتوانیم گاز را ذخیره و صادر کنیم.
این کارشناس حوزه بین الملل انرژی با اشاره به اجلاس روز سه‌شنبه کشورهای صادرکننده گاز در کشور قطر، بیان داشت: این اجلاس فرصت خوبی است تا کشورهای صادرکننده به تبادل نظر بپردازند و قطعا ایران با توجه به منابع غنی گازِ در اختیار؛ لازم است جذب سرمایه‌گذاری را بخصوص در حوزه‌های مشترک در دستور کار خود قرار دهد و این موضوعی است که می‌توان از فرصت اجلاس استفاده کرده و به طرح آن پرداخت.
وی تصریح کرد: ما در دهه‌های گذشته نتوانستیم سرمایه‌گذاری لازم و در خوری را متناسب با منابع گازی خود داشته باشیم و فرصت‌های زیادی را از دست دادیم، امیداوریم اکنون با رفع مشکلات و دیپلماسی سازنده بتوانیم سرمایه‌گذاری را گسترش دهیم و از منابع مشترک گازی که اکنون طرف قطری بیشترین بهره‌برداری را دارد، برداشت بیشتری داشته باشیم علاوه بر آن نسبت به جلوگیری از سوزاندن فلرها و تبدیل آن به ارزش افزوده اقدام کنیم.
زارعی تاکید کرد: ما باید نسبت به تداوم صادرات گاز به ترکیه که مسیری برای ورود احتمالی به بازار اروپا است اهتمام جدی داشته باشیم، علاوه بر آن سواپ گازِ قطر نیز موضوع دیگری است که می‌تواند مورد بحث و مطالعه قرار گیرد.
وی یادآور شد: اکنون یکی از مشکلات بزرگ ما جذب سرمایه‌گذاران خارجی است، باید بتوانیم منابع گازی خود را قابل بهره‌برداری کنیم، طرف‌های مقابل ما خصوصا قطر با سرمایه‌گذاری سنگین توانسته میزان براداشت خود را از این منابع حداکثر کند، می‌طلبد که رئیس‌جمهور با استفاده از فرصت اجلاس فردا این تشویق را ایجاد کند که فرصت حضور سرمایه خارجی برای برداشت و بهره‌برداری بیشتر میادین و صادرات بیشتر گاز فراهم شود.
این کارشناس حوزه انرژی با تاکید بر اینکه باید تعامل سازنده با دنیا را از طریق سازوکارهای دیپلماتیک و تجاری دنبال کنیم و نسبت به فراهم کردن فضا برای حضور شرکت‌های گازی و انرژی در صنعت گاز و انرژی کشور اقدام کنیم.
وی خاطرنشان کرد: کشورهای همسایه مثل عراق و ترکیه بازارها خوبی هستند، چین یکی از متقاضیان و مشتری بزرگ گاز دنیا است که اکنون بخش بزرگی از نیاز خود را از خطوط ترکمنستان و روسیه تامین می‌کند، این کشور اکنون تلاش دارد تا مصارف انرژی خود را به سمت استفاده گاز سوق دهد و سبد انرژی خود را از یک‌سوم به صددرصد برساند، تجارت و تعاملاتی که چین با ما دارد زمینه خوبی برای تجارت گازی ایجاد می‌کند. کشورهای جنوب خلیج‌فارس، هند و پاکستان نیز مقاصدی هستند که ما می‌توانیم از طریق ایجاد خط لوله انتقال گاز داشته باشیم، باید دوباره پروژه‌های ابتر مثل خط لوله صلح را اجرا تا به پاکستان و هند و در نهایت چین برویم.
به گزارش ایلنا، ششمین نشست مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) قرار است فردا سوم اسفندماه در دوحه برگزار شود. ایران در بالاترین سطح در این نشست شرکت خواهد کرد. اعضای مجمع کشورهای صادرکننده گاز 44 درصد از تولید گاز جهان، 67 درصد از ذخایر گازی جهان، 64 درصد از انتقال گاز با خط لوله و 66 درصد از تجارت گاز طبیعی مایع‌شده (ال‌ان‌جی) را در اختیار دارند. کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا، 11 عضو اصلی جی‌ئی‌سی‌اف هستند و مالزی، نروژ، عراق، پرو و آذربایجان و امارات به‌عنوان اعضای ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز شرکت می‌کنند.
انتهای پیام/.
https://naftara.ir/vdcb.5b5urhbwwiupr.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما